گزارش عملکرد خدمات ارائه شده به نابینایان تحت پوشش بهزیستی استان به مناسبت روزعصای سفید
گزارش عملکرد خدمات ارائه شده به نابینایان تحت پوشش بهزیستی استان به مناسبت روزعصای سفید

آساخبر: دکتر اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز ، در پیامی روز جهانی نابینایان (عصای سفید) را به تمامی روشندلان به خصوص روشن ضمیران استان البرز تبریک و همچنین به برنامه ها و خدمات ارائه شده به نابینایان تحت پوشش بهزیستی استان یه طور کلی اشاره کرد۰

همه ساله روز ۲۴ مهر ماه مصادف با ۱۵ اکتبر به نام روز ایمنی عصای سفید شناخته می شود. روز عصای سفید در حقیقت وام دار مطالباتی است که افراد نابینا وکم بینا مطرح می سازند. این مطالبات نه تنها در قانون عصای سفید که در اوایل دهه ۱۹۴۰ توسط سازمان ملل به تصویب رسید بلکه در سایر قوانین مرتبط با معلولان مطرح گردیده و از دولت ها خواسته شده است تا با پایبندی کامل به مفاد این قوانین ، زمینه احیای حقوق نابینایان و دستیابی آنان به کیفیت زندگی برتر را فراهم سازند.

حیدری افزود: مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا از جمله حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت وسلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان صراحتاً مورد تاکید قرار گرفته و دولت مکلف است با استفاده از کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قوانین، تمامی دستگاه های کشور را به اجرای این قوانین و تامین حقوق نابینان مکلف سازند.

لذا سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی همواره تمام تلاش خود را جهت رایزنی با دستگاه های اجرایی و نهاد های نظارتی جهت طرح مسایل نابینایان و پیگیری خواسته های آنان بعمل می آورد اما بدون شک عزم ملی برای ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمامی بخش های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید،کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان است.

وی  تشریح کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم بینا با تکیه بر مهارت ها و تجارب خویش، به ظرفیت های لازم برای مشارکت فعال در عرصه های شغلی و اجتماعی دست یافته اند لیکن مکرراً شاهد آن هستیم که فرصت های شغلی مورد نظر این افراد در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه ها از بین می رود و افراد دارای اختلال بینایی به رغم توانمندی های ارزنده خویش از دستیابی به شغل مناسب محروم می گردند.بنابراین پیام اصلی روز ایمنی عصای سفید، شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبات بر حق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم پویا و شکوفا است.
تعداد افراد دارای آسیب بینایی (نابینا و کم بینا)تحت پوشش بهزیستی البرز تعداد ۳۱۱۷ نفر میباشد.

 

فعالیت بهزیستی در راستای پیشگیری از نابینایی
اجرای طرح آمبلیوپی ( طرح غربالگری بینایی) ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال
در بحث غربالگری بینایی نوزادان در سال گذشته برش تعیین شده برای البرز ۹۸۰۰۰ نفر بود که حدود ۱۲۶% برش تعیین شده را محقق کردیم و تعداد ۱۲۳۹۸۲ کودک را مورد غربالگری قراردادیم.

برای سال جاری نیز با توجه به بیماری کرونا و تعطیلی مهادی کودک تغییراتی در این برنامه انجام شده است که تغییرات در این راستا است که میزان خطر ابتلا را تا حد امکان کاهش دهیم و برش تعیین شده ۵۶۰۰۰ نفر می باشد که تاکنون ۲۳% آن را انجام داه ایم.

تعدادکودکان ارجاع شده به مراکز تخصصی ۷۸۶۱
مبتلایان به عیوب انکساری ۵۴۵۱
مبتلایان به استرابیسم ۵۰
مبتلایان به آمبلیوپی ۸۸۵

 

خدمات ارائه شده به افراد دارای آسیب بینایی – دفتر توانمندسازی معلولین
۱- کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت
به استناد ماده ۱ قانون حمایت از حقوق معلولان ، تعیین نوع و شدت معلولیت افراد بر عهده کمیسیون پزشکی توانبخشی سازمان می باشد. این کمیسیون ترکیبی از متخصصان و کارشناسان گروه‌های توان‌بخشی مرتبط با سلامت و گروه‌های پزشکی است که تعیین نوع و شدت معلولیت را مطابق طبقه‌بندی بین‌المللی عملکرد، معلولیت (کم‌توانی) و سلامت برعهده ‌دارد. این کمیسیون در سه سطح شهرستان، استان و کشور تشکیل می‌شود و متناسب با نوع معلولیت (کم‌توانی)، تعداد و ترکیب اعضای آن تعیین می‌شود. تعداد ۳۱۱۷ نفر دارای پرونده کمیسیون پزشکی با معلولیت می باشند.

 

۲- توانبخشی مبتنی برجامعه روستایی
توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR یک استراتژی در درون برنامه توسعه جامعه برای توانبخشی، کاهش فقر، برابرسازی فرصت‌ها و تلفیق اجتماعی همه افراد معلول و ” ارتقای اجرایی برنامه CBR ” از طریق تلاش‌های مشترک خود افراد معلول و خانواده‌های آنان، سازمان‌ها و جوامع و خدمات اجتماعی، شغلی، آموزشی و بهداشتی مرتبط به بخش دولتی و غیردولتی و دیگر خدمات است .
ماتریس CBR که در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان جهانی بهداشت تهیه شده است شامل پنج مؤلفه کلیدی است که عبارتند از؛ سلامت، آموزش، معاش، اجتماعی و توانمندسازی. در هر یک از این مؤلفه‌ها پنج جزء وجود دارد. چهار مؤلفه اول مربوط به بخش‌های توسعه کلیدی است، که بیانگر تمرکز رویکرد چندبخشی در CBR است. آخرین مؤلفه مربوط به توانمندسازی فرد معلول، خانواده آنان، و جامعه می‌باشد که مبنایی برای حصول اطمینان از دسترسی افراد معلول به تمام بخش‌های توسعه و بهبود کیفیت زندگی و لذت بردن از حقوق بشر است.این برنامه که از سال ۱۳۷۴ در کشور آغاز شده اکنون بخشی از برنامه ششم توسعه کشور است و تاکنون توانسته ۹۷ %جمعیت روستایی کشور را تحت پوشش قرار داده است . ۶۴۲۳۷ فرد دارای آسیب بینایی تحت پوشش این برنامه هر ساله خدمات مختلفی را در زمینه سلامت، آموزش، معاش، فعالیت های اجتماعی و توانمند سازی برای افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی با کمک بخش های دولتی و غیر دولتی و اعضای جامعه فراهم می آورد.

 

۳- ورزش و بازیهای بومی محلی فراگیر در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه
این برنامه با هدف ارتقای سطح سلامت و توانمندی های جسمانی، روانی و اجتماعی افراد دارای معلولیت ساکن روستا طراحی شده است. در سال ۱۳۹۸ تعداد ۳۷ نفر فرد دارای آسیب بینایی در این طرح مشارکت داشته اند.

 

۴- طرح توانمندسازی افراد دارای اختلال بینایی
در طرح توانمندسازی تلاش می شودتا فرد معلول، مهارت ها و آموزش های لازم را جهت غلبه بر محدودیت ها و استفاده بهینه از سایر ظرفیت های جسمی، روانی و اجتماعی خود کسب نموده و با استقلال و خودباوری، در مسیر احیا حقوق خویش گام بردارد.این طرح بر خدماتی متمرکز شده و طیفی از مداخلات راشامل شود که یک فرد دارای معلولیت باکمترین سطح مشارکت، در پایان فرآیند توانمندی به فردی مبدل شود که موفق شده توانمندی های بالقوه خود را بالفعل نماید، سطحی از مشارکت را که متناسب باسطح آسیب و معلولیت وی است را تجربه کرده و بتواند حقوق فردی و اجتماعی خود را مطالبه نماید. افراد دارای اختلال بینایی که براساس نظر کمیسیون پزشکی توانبخشی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت، شدت معلولیت متوسط و بالاتر داشته باشد به مدت یک سال از خدمات طرح بهره مند می گردد. این طرح در سال۹۸ در ۸ استان اجرا گردیده و ۴۰۵ فرد دارای معلولیت بینایی از طرح بهره مند شده اند. خاطر نشان می سازد طرح در سال ۹۹ مورد بازبینی واقع شده است .

 

۵- مناسب سازی و دسترس پذیری محیط زندگی و خودرو افراد دارای معلولیت
هدف از این برنامه افزایش سطح استقلال و کیفیت زندگی افراد معلول در انجام امور روزمره و تسهیل امر تردد و مشارکت اجتماعی می باشد. متناسب سازی محیط و امکانات زندگی افراد دارای معلولیت از جمله اقداماتی است که ضمن افزایش امکان دسترس پذیری معلولان، موجبات استقلال هرچه بیشتر آنان را در انجام فعالیت های روزمره و مشارکت در فعالیت های اجتماعی فراهم می آورد. این اقدام از طریق انجام تغییرات معماری و طراحی محیط زندگی افراد معلول و استفاده از فن آوری های کمکی جهت انطباق محیط و وسایل روزمره زندگی متناسب با سطح توانایی آنان انجام می گیرد به طوری که افراد بتوانند با کاهش سطح وابستگی به زندگی مستقل دست یابند. کارهاییکه در سطح استان البرز انجام شده است به شرح ذیل می باشد.
-نصب حس گر در سطح ادارات شهرستانهای بهزیستی استان البرزبه ارزش ریالی ۰۰/۰۰/۸۰۰میلیون ریال
-نصب حس گر در کلیه تقاطع های اصلی وپیاده رو های استان
-الزام به نصب حس گر ها در سطح کلیه ادارات استان که تاکنون فقط توسط۵اداره کار انجام شده است
-نصب حس گرهای ناوگان حمل ونقل شهری در اتوبوسهای سطح پایین
-استاندارد سازی ایستگاه های اتوبوس میدان کرج تا میدان شهدا
-افتتاح اولین پارک ویژه نابینایان در خیابان دکتر بهشتی –خیابان آقا رضایی مطابق بااستادارد های جهانی

 

۶- کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان ودانشجویان دارای معلولیت دانشگاه های دولتی
این کمک هزینه به دانش آموزان و دانشجویان دانشگاههای دولتی دارای معلولیت در طی دوره تحصیل آنها واز محل اعتبارات سازمان تعلق گرفته که براساس آمارو اطلاعات افراد تحت پوشش استانها توزیع استانی صورت می گیرد. کمک هزینه دانش آموزان معلول طبق دستورالعمل حمایت های مالی سازمان بابت ۹ ماه از هر سال تحصیلی پرداخت می شود. تعداد دانش آموزان نابینا ۱۱۴ نفر می باشد.کمک هزینه دانشجویان واجد شرایط نیز از طبق دستورالعمل حمایت های مالی سازمان درهر سال تحصیلی یک بار پرداخت می گردد.

 

۷- کمک هزینه شهریه دانشگاه دانشجویان دارای معلولیت
این کمک هزینه به دانشجویان دارای معلولیت دانشگاههای شهریه پرداز در طی دوره تحصیل آنها و از محل اعتبارات سازمان و طبق دستورالعمل و شیوه نامه های مربوطه پرداخت می گردد.تعداد دانشجویان دارای معلولیت بینایی برخوردار از این کمک هزینه ۸۴ نفر می باشد.

 

خدمات ارائه شده به توانخواهان کم بینا و نابینا – دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی
۱- ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به توانخواهان کم بینا و نابینای تا ۱۵ سال، در قالب مراکز روزانه توانبخشی:
این دفتر برای ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به توانخواهان کم بینا و نابینا نسبت به راه اندازی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی، با همکاری بخش غیردولتی اقدام می نماید. هدف از اجرای این برنامه رساندن گروه هدف به حداکثر سطح استقلال و عملکرد می باشد. در این مراکز فرد به مرکز مراجعه و از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خانواده وی نیز از آموزش های لازم بهره مند خواهند شد. متخصصان مرکز به صورت تیمی نسبت به ارزیابی، هدفگذاری فردی، طراحی برنامه درمانی و توانبخشی و اجرای آن، برای خدمت گیرندگان مراکز اقدام می نمایند.
در این طیف از مراکز، غالبا تجهیزات کامل توانبخشی موجود است و فضا برای دسترسی گروه هدف به خدمات مناسب سازی شده است. سازمان بهزیستی به صورت مستمر نسبت به نظارت بر فضا، کارکنان و خدمات مراکز با استفاده از چک لیست های ارزشیابی اقدام و بر اساس درجه ارزشیابی مراکز بابت هر فرد خدمت گیرنده به مراکز فوق یارانه پرداخت می نماید و بخشی از هزینه ها را نیز خانواده تقبل می نماید.
این مراکز توسط بخش غیر دولتی و با مجوز و تحت نظارت سازمان بهزیستی تاسیس و به توانخواهان کم بینا و نابینا واجد شرایط به صورت روزانه خدمات آموزشی، توانبخشی پزشکی، توانبخشی اجتماعی و توانبخشی حرفه ای ارائه می نماید. تیم تخصصی مرکز شامل کارشناس بینایی سنج، مسئول امور آموزش، روانشناس، کاردرمانگر(حسب نیاز)، گفتاردرمانگر، مربی آموزشی، مربی امورهنری، ورزشی و بازی است.
خدمات مرکز شامل آموزش مهارت های زندگی و فعالیت های روزمره، آموزشهای تحرک و جهت یابی، آموزش استفاده از وسایل کمک بینایی، تمرینات بینایی در اتاق تاریک، بسط و گسترش فرآیند یاددهی یادگیری از طریق تقویت دیگر حواس، پرورش درک و نگرش صحیح توانخواهان نسبت به تواناییها و محدودیتهای خود، پرورش کنجکاوی، تفکر خلاق و اعتمادبه نفس توانخواهان از طریق بازی های مناسب سازی شده، شعرخوانی توأم با موسیقی،نمایش خلاق،قصه خوانی،کاردستی، نقاشی، مشاهده در محیط،گردش علمی، بحث و گفتگو، فراهم آوردن زمینه مناسب زبان آموزی، آشنایی با مفاهیم علوم مختلف مانند ریاضی، فراگیری آداب اجتماعی و اخلاقی، آموزش نرم افزارها و فناوری های نوین کمک توانبخشی، ارایه ی مشاوره به خانواده در زمینه رفع مشکلات توانخواه در خانه و جامعه، آماده سازی توانخواهان برای ورود به سطوح بالاتر با اتکا به تجارب کسب شده، تقویت مهارت های اجتماعی اعم از مشارکت در فعالیتهای گروهی و رعایت قوانین، پرورش تواناییهای جسمی حرکتی و هماهنگی بین حرکات و اندام ها، اجرای مقدمات بریل آموزی، معاینات دوره ای توانخواهان توسط کارشناس بینایی سنجی مرکز می باشد.

۲- ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به توانخواهان کم بینا و نابینا در قالب مراکز توانبخشی حرفه ای بالای ۱۵ سال:
یکی از دغدغه های اساسی خانواده ها و برنامه ریزان آموزشی و توانبخشی افراد دارای ناتوانی و معلولیت افزایش کیفیت زندگی آنان پس از ترخیص از دوره های آموزشی و توانبخشی کودکان است. در پاسخ به نیاز توانخواهان کم بینا و نابینا که در آزمون های ورودی مدارس عادی به دلیل ناتوانی توامان ذهنی موفق نمی شوند، در این دفتر فرصت آموزش حرفه ای در مراکز حرفه آموزی و در پی آن بهره گیری از خدمات کارگاهی های تولیدی حمایتی و مراکز پشتیبانی شغلی پیش بینی شده است. در مراکز اخیر الذکر حصول به سطح خودکفایی نسبی، در فرایندی پویا با تاکید بر رشد زمینه های اجتماعی، روانی – حرکتی و شناختی، همراه با عزت نفس و کاهش وابستگی های دائمی به خانواده، دست یافتنی است.
در مراکز حرفه آموزی سرفصل های آموزشی با عناوین آموزش مهارت های پایه، آموزش مهارت های اجتماعی و آموزش رفتار کاری؛ به منظور آماده سازی فرد برای حضور در مراکز شغلی حمایت شده ( کارگاه های تولیدی حمایتی ، واحد های صنفی تیپ دو، مراکز پشتیبانی شغل –SE ) ارائه می گردد.

۳- ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی از راه دور به توانخواهان کم بینا و نابینا:
با توجه به تعطیلی مراکز روزانه آموزشـی توانبخشـی توانخواهان کم بینا و نابینا از اسـفندماه سال ۹۸ به تبعیت از مدارس آموزش و پرورش، به دلیل پیشگیری از تشدید روند سرایت بخشی بیماری کووید ۱۹ و با توجه به لزوم اسـتمرار یافتن خدمات این مراکز به جهت پیشگیری از افت عملکرد توانخواهان کم بینا و نابینا مراکز مذکور و نیز حمایت از کسب و کار کارشـناسان و کارکنان شاغل در مراکز موضوع و ضمنا وجود بستر اینترنت در بیش از ۹۵ درصد از مناطق کشور، شـیوه نامه برنامه توانبخشـی از راه دور مراکز روزانه آموزشـی توانبخشـی با مشارکت کمیته علمی و کارشـناسان توانبخشـی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی تابعه و کارشناسان استانی و ستادی بهزیستی کشور تدوین گردید و به استانها ابلاغ شد.
در اردیبهشت ماه به منظور اجرایی ساختن گام دوم فاصله گذاری اجتماعی ( فیزیکی) و در پی ثبت اطلاعات مراکز روزانه آموزشی توانبخشی توانخواهان کم بینا و نابینا در سامانه Salamat.gov.ir توسط مدیران مراکز و دریافت کد رهگیری و مجوز شروع فعالیت و پروتکل بهداشتی مرتبط؛ شرایط بازگشایی و فعالیتهای مراکز فوق به شرح ذیل اعلام گردید:
– رعایت کامل و دقیق پروتکل های بهداشتی و پیشگیری مرتبط
– حضور حداکثر دوسوم کارکنان مرکز در محل مرکز و یک سوم به صورت دورکاری و پیگیری اجرای برنامه توانبخشی از راه دور خدمت گیرندگان
– برنامه ریزی نوبت دهی و مراجعه روزانه توانخواهان کم بینا و نابینا مراکز و ارائه خدمات ارزیابی، توانبخشی و یا مشاوره موکدأ به صورت انفرادی با احتراز از هرگونه تجمع و یا تشکیل کلاس، با پیش بینی امکان پیگیری اثربخشی این خدمات از طریق اجرای برنامه توانبخشی از راه دور

۴- اهداف اجرای برنامه خدمات آموزشی توانبخشی از راه دور در مراکز روزانه توانخواهان کم بینا و نابینا:
– دردسترس قرار دادن خدمات توانبخشی برای افرادی که به طور دائم و یا موقت از خدمات توانبخشی حضوری محروم هستند
– پیگیری و افزایش میزان اثربخشی خدمات توانبخشی حضوری
– پیشگیری از پسرفت افرادی که در مقطعی از خدمات توانبخشی حضوری بهره مند گردیدند
– ارائه خدمات توانبخشی بهنگام و از دست نرفتن زمان طلایی مداخلات
– افزایش ضریب نفوذ خدمات توانبخشی و گسترش آن از مراکز به منازل و محل زندگی افراد با هدف سازگاری بیشتر خدمات با محیط زندگی واقعی توانخواهان کم بینا و نابینا
– کاهش هزینه های مالی و زمانی توانبخشی برای ارایه کنندگان خدمات و دریافت کنندگان خدمات
– کنترل کردن محیط زندگی توانخواهان کم بینا و نابینا از نظر مناسب سازی
– در نظرگیری نیازهای دیگر افراد مرتبط با توانخواهان کم بینا و نابینا و گسترش خدمات فرد محور و توسعه آن به خدمات خانواده محور (با در نظرگیری نیازهای فرد و مراقبان او)
– همراه کردن افراد خانواده با فرایند توانبخشی توانخواهان کم بینا و نابینا به منظور ارایه درک متقابل و افزایش روحیه همبستگی بین اعضای خانواده
– توانمندسازی خانواده ها در برقراری ارتباط موثر با توانخواهان کم بینا و نابینا و انتقال آموزه های درون مراکز به خانواده و جامعه واقعی و تسهیل حضور فرد در فضاهای عمومی و گسترده تر
– مداخله موثر در زمان توقف خدمات توانبخشی حضوری و پاسخی به نیازهای توانخواهان کم بینا و نابینا در شرایطی که به هر دلیلی نمی توانند از خانه و محل زندگی دور شوند.

۵- نحوه اجرای برنامه توانبخشی از راه دور در مراکز روزانه توانخواهان کم بینا و نابینا:
۱٫ برای ارائه خدمات توانبخشی از راه دور به توانخواهان کم بینا و نابینا، تشکیل گروه های A تا G در فضای مجازی و با ادمین ها، اعضا و وظایف مشخص شده در مراکز روزانه توانبخشی، بهزیستی شهرستان، بهزیستی استان و ستاد بهزیستی کشور الزامی است.
۲٫ ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی از راه دور، تا حد امکان به تمام توانخواهان کم بینا و نابینا و یا خانواده های تحت پوشش مرکز، توسط کارکنان مراکز روزانه آموزشی توانبخشی، از طریق تشکیل گروه های تخصصی در سطح ستاد تا مراکز و انجام وظایف محوله، توسط هر گروه صورت می پذیرد.
۳٫ در زمان عدم دسترسی به ملزومات خدمات آنلاین، ارائه حداقل خدمات از طریق برقراری تماس تلفنی، تماس پیامکی، یافتن فردی همیار در خانواده برای فراهم نمودن امکان دسترسی به محتواهای تهیه شده توسط مرکز در فضای مجازی، تهیه لوح فشرده از محتواها و ارسال از طریق پست یا پیک به توانخواهان کم بینا و نابینا یا خانواده ها، گزینه های ضعیف تر ولی جایگزین هستند.
۴٫ ارائه خدمات و مشاوره توانبخشی توسط کارشناسان تخصصی مرکز به توانخواهان کم بینا و نابینا و خانواده ها، براساس برنامه تعیین شده در گروه F (اتاق فکر)، به صورت انفرادی (و یا گروهی)، از طریق تماس تلفنی و یا اینترنت به صورت تصویری (آنلاین و یا آفلاین) و ارائه گزارش به مسئول فنی مرکز برای طرح در گروه F صورت می پذیرد.
۵٫ تشکیل کانال های آموزشی توسط دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور انجام می شود.
۶٫ این کانال ها ارائه دهنده محتواهای آموزشی و توانبخشی هستند که برای انتقال مفاهیم مندرج در پروتکل آموزشی و توانبخشی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی، در قالب توانبخشی از راه دور، مناسب بوده و عموما توسط متخصصان مراکز روزانه آموزشی توانبخشی توانخواهان کم بینا و نابینا تابعه سازمان بهزیستی با رعایت اصول محتواسازی تهیه و یا از مراجع علمی اقتباس و بعد از تایید و کدگذاری در گروه B (کمیته علمی مراکز روزانه متناظر)، در کانال های مذکور برای استفاده تمام مراکز روزانه آموزشی توانبخشی توانخواهان کم بینا و نابینا در کشور، قرار می گیرند. این کانال ها شامل: ۱- مهارتهای شناختی ۲- مهارتهای حرکتی ۳- روان شناسی و مشاوره ۴- سرگرمی ۵- برنامه های کاربردی و نرم افزارهای آموزشی و توانبخشی مرتبط می باشند.
۷٫لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت هنردرمانی در فرایند توانبخشی از راه دور توانخواهان کم بینا و نابینا، کانال هایی با ارائه محتواهای خاص * تجسمی * موسیقی * نمایشی، توسط گروه هنر دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی راه اندازی شده که در دسترس مراکز روزانه توانبخشی توانخواهان کم بینا و نابینا قرار دارد.

 

۶- ارائه خدمات هنری و هنردرمانی به توانخواهان کم بینا و نابینا
این خدمات با هدف بکارگیری هنر و قابلیت های آن درتقویت و سلامت بهداشت روان ، ارتقای سطح کیفی زندگی این گروه از افراد جامعه ، ارتقاء سطح آگاهی عمومی ، تلفیق اجتماعی و کمک به مشارکت آنان در جامعه طراحی و در دوبخش ارائه میگردد.

 

•خدمات هنردرمانی ، نمایش درمانی و موسیقی درمانی درمراکز توانبخشی
این خدمات با تاکید برجنبه های درمانی هنر و نقش موثر آن درتوانبخشی افراد دارای معلولیت طراحی شده که در گروه خدمت گیرندگان دارای اختلالات بینایی ، خدمات هنری درگرایش های نمایش درمانی و موسیقی درمانی ، توسط مربیان هنری آموزش دیده با همکاری تیم توانبخشی و روانشناسان مرکز ، درجلسات انفرادی و یا گروهی و بصورت هفتگی درمراکز توانبخشی روزانه ارائه می گردد .

•جشنواره های هنری
جشنواره ها و نمایشگاه های هنری با هدف یکپارچه سازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت با تاکید برترویج و گسترش فرهنگ دسترسی به امکانات فرهنگی هنری ،ایجاد زمینه های تعامل ، تبادل تجربیات و اطلاعات و دستیابی به تازه ترین دستاوردهای هنری به صورت بین المللی ، کشوری ، منطقه ای و استانی طراحی و اجرا می گردد. که با اختصاص بخشی از این جشنواره ها به هنرمندان دارای اختلالات بینایی ، زمینه تولید آثارکیفی و فرصت های شغلی و حرفه ای برای این گروه فراهم آمده است .
درحال حاضر۲۰ گروه های نمایشی افراد کم بینا و نابینا درکشور فعال بوده و با دریافت حمایت های مالی از سازمان ضمن شرکت سالیانه در جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای خلیج فارس، زاگرس ، آفتاب ، کاسپین ، طلوع و کویر و اجراهای عمومی ، تعدادی از این گروه ها به جشنواره های بین المللی تئاترو موسیقی اعزام گردیدند.

خدمات ارائه شده به افراد نابینا و کم بینا در دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی
۱- کمک هزینه معیشت توانبخشی ( مستمری ) به افراد نابینا و کم بینا : تعداد ۱۹۰ نفر