با عرض پوزش سامانه در حال بروز رسانی می باشد. بزودی با شما همراه خواهیم بود ...
کد خبر : 6533
تاریخ انتشار : 1397/9/29  14:10 Dec. 20, 2018, 5:40 p.m.

اتحاد ماشین و تراکتور سوژه ای جدید برای حاشیه سازان

"آذربایجان تیملری، فرق المز رهلری". این یک شعار معروف در بین هواداران فوتبال آذربایجان است که نشان از برادری بین تیم های این خطه دارد.

به گزارش آسا خبر، در فوتبال آذربایجان برخلاف سایر شهرها، دربی ها کم حاشیه و کم تنش هستند چرا که هواداران چه سبز، چه آبی (که البته دیگر همان سبز شده اند!) و چه قرمز از موفقیت هر دو تیم داخل میدان شاد می شوند و مهمترین موضوع برایشان موفقیت تیم های شهرشان است. این موضوع محدود به داخل زمین و روی سکوها نمی شود و در روابط بین باشگاهها نیز چنین شرایطی حکمفرماست. در سال های اخیر باشگاه گسترش فولاد (ماشین سازی کنونی) بارها برای کمک به تراکتورسازی دست به اقداماتی زد که شاید در فوتبال حرفه ای چندان قابل درک نباشد اما در فوتبال آذربایجان موضوعی کاملا عادی و تعریف شده بود. برای مثال اجازه بازی به سامان نریمان جهان پس از پایان دوران خدمت سربازی اش که توسط گسترشی ها و برای کمک به تراکتورسازی انجام شد کاری بود که شاید هیچ تیم دیگری برای همشهری خود انجام ندهد. این روابط در میان تیم های فوتبال آذربایجان از سال ها پیش بوده و تا به امروز نیز به قوت خود باقی است. با خرید باشگاه تراکتورسازی توسط زنوزی، شاهد بیشتر شدن ارتباط دو باشگاه هستیم. البته در مورد این مساله، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مالکیت زنوزی در هر دو باشگاه ارتباطات بین دو باشگاه را بیش از گذشته زیر ذره بین قرار داده وگرنه همان گونه که اشاره شد، مراودات دوستانه بین همشهریان لیگ برتری فوتبال آذربایجان امری عادی در طول سالیان گذشته بوده است.

 

حساسیت های جدید روی سوژه های قدیمی


با توجه به اینکه مالکیت باشگاه ماشین سازی (گسترش فولاد) بر عهده یکی از شرکت های زیر شاخه شرکت توسعه سرمایه گذاری دریک است، حضور محمدرضا زنوزی به عنوان مالک در باشگاه تراکتورسازی خللی از نظر قانونی به وجود نیاورد تا به این ترتیب شاهد تداوم فعالیت باشگاه ماشین سازی تبریز به منوال گذشته باشیم. حساسیت هایی اما در این مورد وجود داشت که البته سوژه های آن معمولا همان مباحث قدیمی بودند که در بخش قبل به آن اشاره شد. در طول نیم فصل اول و پس از طی شدن تنش های معمول هفته های ابتدایی مالکیت زنوزی در تراکتورسازی، شاهد فروکش قابل توجه این حواشی بودیم تا اینکه صحبت های تکسیرا، کمک مربی سپاهان در نشست خبری پس از بازی با ماشین سازی بار دیگر این موضوع را سر زبان ها انداخت. این صحبت ها با واکنش های مثبت و منفی متعددی مواجه شد ولی خیلی زودتر از آنی که شاید سپاهانی ها تصورش را می کردند به باد فراموشی سپرده شد چرا که مطابق آن چه در آغاز این بخش خواندید، حضور محمدرضا زنوزی به عنوان مالک در باشگاه تراکتورسازی خللی از نظر قانونی نداشت. با نزدیک شدن به نقل و انتقالات زمستانی، سوژه قدیمی مراودات بین دو باشگاه لیگ برتری فوتبال آذربایجان بیش از سال های قبل مورد توجه قرار گرفت و اینک با شروع نقل و انتقالات، شاهد به اوج رسیدن این مورد هستیم.

   

پدیده تکراری

 

پیش از شروع نقل و انتقالات زمستانی همواره گمانه زنی ها در خصوص رفت و آمدهای هیجان انگیز را در رسانه ها شاهد هستیم. یکی از این گمانه زنی های هیجان انگیز، موضوع تبادل بازیکن بین دو باشگاه ماشین سازی و تراکتورسازی بود. اگرچه دو باشگاه ماشین سازی و تراکتورسازی تبریز هیات مدیره و مدیرعامل مجزا دارند اما محمدرضا زنوزی به عنوان مالک دو باشگاه فعالیت های آنها را زیر نظر دارد. در چنین شرایطی تراکتورسازی و ماشین سازی باید برای نیم فصل دوم تیم خود را تقویت کنند و به همین خاطر یکی از حربه های نقل و انتقالاتی جابه جایی بازیکن میان سبز و قرمزپوشان فوتبال تبریز است. طی توافقات صورت گرفته قرار شده چند بازیکن از ماشین سازی در خطوطی که این تیم ضعف دارد به تراکتورسازی بروند و در مقابل برخی نفرات تراکتور راهی ماشین سازی شوند. از آنجایی که تعدادی از بازیکنان تراکتورسازی اول فصل با نظر رضا مهاجری راهی این تیم شدند، بی تردید این موضوع می تواند در جابه جایی بازیکنان میان ماشین سازی و تراکتورسازی تاثیرگذار باشد. برای اهالی فوتبال آذربایجان و آنهایی که در سال های اخیر اخبار تیم های فوتبال این خطه را به صورت کامل پیگیری کرده اند، موضوع یاد شده موضوع چندان عجیبی که نیست هیچ بسیار هم عادی است. در سال های اخیر نیز این اتفاق بارها رخ داده بود و یکی از مهمترین آنها انتقال ستاره های محبوب تیم تراکتورسازی در یک مقطع کوتاه به تیم گسترش فولاد بود؛ مهدی کیانی و محمد ابراهیمی که شرایط برای حضورشان در تراکتورسازی فراهم نبود برای مدتی در گسترش فولاد حضور یافتند و سپس بی هیچ دردسری به تیم سابق شان بازگشتند. برعکس این اتفاق هم بارها در مورد بازیکنان گسترش فولاد رخ داده بود که از مهمترین آنها می توانیم به انتقال مهرداد بایرامی و سامان نریمان جهان از گسترش به تراکتور یاد کنیم. به این ترتیب باید گفت که با پدیده جدید و عجیبی مواجه نیستم و این اتفاق را در سال های اخیر نیز در فوتبال آذربایجان شاهد بوده ایم.

   

تبادل بازیکن بین ماشین و تراکتور؛ از شایعه واقعیت!

 

در روزهای گذشته  نام های زیادی برای انتقال از تراکتور به ماشین و بالعکس مطرح شده که البته هیچ کدام تا کنون به صورت رسمی تایید نشده اند. در طول فصل جاری هری فوریستر و محمد اهل شاخه از تراکتورسازی به ماشین سازی منتقل شده اند و پیش از آغاز فصل نیز علیرضا نقی زاده از ماشین سازی به تراکتورسازی پیوست و یوسف سیدی نیز همین راه را در پیش گرفت البته برای مدتی کوتاه! حال نام هایی چون محمد کنعانی زادگان، سید احمد موسوی و پیمان بابایی از ماشین سازی برای انتقال به تراکتورسازی مطرح شده اند. این در حالی است که اسامی بازیکنانی که احتمال انتقال شان از تراکتورسازی به ماشین سازی وجود دارد، تا کنون رسانه ای نشده است. البته طبق اطلاعات جدید به دست آمده این فرایند به همین سادگی نخواهد بود چرا که مسئولین فنی دو تیم تمایل اندکی به از دست دادن بازیکنان شان دارند مگر اینکه نیاز به این بازیکن در تیم همشهری در حد اورژانسی باشد. به این ترتیب حضور بازیکنان تراکتور در ماشین و بالعکس را باید اتفاقی محتمل اما با تعدادی بسیار محدود بدانیم.