image_printپرینت خبر

اسفندیار صادقی با ارائه گزارشی در خصوص رشد درصد باسوادی در استان آذربایجان شرقی گفت : در سرشماری سال ۵۵ درصد با سوادی استان ۳۶٫۶ بود که ۹٫۴ درصد از میانگین کشوری پایین تر بود اما درسال ۹۵ درصد با سوادی استان به ۹۴٫۳ درصد رسیده و تنها ۳ درصد از میانگین کشوری پایین تر هستیم.

معاون سوادآموزی استان افزود : درصد با سوادی استان در حال حاضر ۹۴٫۶ درصد می باشد و .۲ درصد با میانگین کشوری اختلاف وجود دارد. اما با توجه به اقدامات گسترده در سال های اخیر در زمینه شناسایی اسمی بی سوادان صورت گرفته پیش بینی می شود جهش خوبی در این زمینه  داشته باشیم.

صادقی مشارکت عمومی دستگاه هارا در شناسایی اسمی بی سوادان را بسیار مهم عنوان نموده و افزود : شرکای سوادآموزی در سال گذشته نسبت به معرفی افراد بی سواد تحت پوشش خود اقدام کردند که این نتیجه آن کسب رتبه اول جذب بی سوادان و کم سوادان در کشور بود.

صادقی در ارتباط با درصد باسوادی شهرستان ها نیز گفت : شهرستان اسکو بالاترین درصد باسوادی استان را با ۹۸٫۶ درصد در اختیار دارد و شهرستان های تبریز و جلفا نیز در رتبه های بعدی می باشند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعریف سواد با تغییرات عمده ای رو به رو شده گفت : سواداموزی استان با برگزاری طرح های مختلف و گسترش مراکز یادگیری محلی در تلاش است علاوه بر سواد خواندن و نوشتن ، سواد عاطفی ، ارتباطی ، رسانه ای ف رایانه ای و … را نیز تقویت کند.

وی تصریح کرد: از جمله طرح های معاونت سواداموزی که در حال حاضر اجرا می شود می توان به اموزش عملی نماز ، icdl ، توانمند سازی زنان و دختران عشایری، خواندن با خانواده، حلقه های کتابخوانی و …  اشاره کرد.

معاون سواداموزی استان با اشاره به اینکه با شیوع کرونا کلاس های سواداموزی نیز تحت تاثیر آن قرار گرفتند، گفت: آموزش سوادا آموزان در دوران کرونا تعطیل نبوده و به طرق مختلف فعالیت های سواداموزی انجام شده است

صادقی افزود: آموزش غیر حضوری با پخش برنامه لوح و قلم از طریق شبکه استانی ، آموزش حروف الفبا از طریق برنامه سواداموزی رادیویی ، پیگیری تلفنی ، استفاده از بستر فضای مجازی از جمله اقدامات سوادآموزی استان بوده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان در ارتباط با ارزیابی سالانه سازمان نهضت سوادآموزی گفت : استان آذربایجان شرقی با کسب رتبه خیلی خوب و قابل تقدیر جزو استان های پیشتاز در فعالیت های سوادآموزی می باشد.

صادقی عدم دسترسی به اطلاعات اسمی و آدرس بیسوادان، نبود قوانین مورد نیاز به منظور اعمال مشوق های انگیزشی برای بیسوادان و کم سوادان ، نبود قوانین محدودگر برای بیسوادانی که از شرکت در کلاس های سوادآموزی امتناع می کنند و عدم احساس نیاز اساسی به سواد توسط افراد بی سواد به جهت دریافت کلیه خدمات مورد نیاز در جامعه را جزو چالاش ها ، مشکلات  و موانع حال حضار سوادآموزی عنوان کرد.