بن‌بست‌های زندگی علت‌ اقدام به خودکشی در بزرگسالان


تقی ابوطالبی احمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و روان‌شناس گفت: خودکشی در سنین مختلف دلایلی دارد و یک رفتار محسوب می‌شود. علت هر رفتار هم برای انسان ممکن است منطقی و قانع‌کننده باشد، ولی برای جامعه هنجار‌پسند و جامعه پسند نباشد.

به گفته این روان‌شناس، این اقدام در نوجوانان و افرادی که به بن‌بست رسیدند، بیشتر دیده می‌شود. وجود بن‌بست در زندگی هر فرد هم رگه‌هایی از بیماری روانی را نشان می‌دهد. در بزرگسالان اختلالات خلقی، افسردگی، شخصیت‌های دو قطبی، افسردگی‌های مزمن و احساس‌های پوچی و نهیلیستی زمینه اقدام به خودکشی را فراهم می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: حالت‌های شیدایی و مصرف مواد روان‌گردان سبب می‌شود که فرد در حالت طبیعی به سر نبرد. افرادی که عزت‌نفس و اعتماد به نفس کافی ندارند، خودپنداری منفی دارند و در اعضای خانواده سابقه خودکشی دیده می‌شود، خودکشی را در فرد آسان می‌کند. یا افرادی که تعریف دقیقی از مرگ ندارند و به رویکرد دینی و اسلامی باور ندارند، خودکشی در آن‌ها بیشتر است.

پیش از این، آرزو ذکایی‌فر، معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفته بود، آمار خودکشی در ایران به نسبت خیلی از کشور‌ها کمتر است و ایران در رتبه‌بندی کشور‌ها رتبه ۱۳۰ را دارد


بیشتر بخوانید

چرا مهمان «ماه عسل» خودکشی کرد؟


 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *