تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بحران جهانی غذا

  • کد خبر : 3778
  • 29 ژوئن 2022 - 17:20
تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بحران جهانی غذا

به‌گزارش آساخبر به نقل از الجزیره، جنگ روسیه در اوکراین مانع صادرات غلات از حاصلخیزترین منطقه دنیا شده و قیمت مواد غذایی را در سراسر جهان افزایش داده‌است به‌این‌ترتیب، خطر کمبود مواد غذایی، گرسنگی و بی‌ثباتی‌های سیاسی در کشورهای درحال‌توسعه افزایش می‌یابد. روسیه و اوکراین روی‌هم‌رفته حدود یک‌سوم گندم و جوی دنیا و بیش‌از ۷۰ […]

به‌گزارش آساخبر به نقل از الجزیره، جنگ روسیه در اوکراین مانع صادرات غلات از حاصلخیزترین منطقه دنیا شده و قیمت مواد غذایی را در سراسر جهان افزایش داده‌است به‌این‌ترتیب، خطر کمبود مواد غذایی، گرسنگی و بی‌ثباتی‌های سیاسی در کشورهای درحال‌توسعه افزایش می‌یابد.

روسیه و اوکراین روی‌هم‌رفته حدود یک‌سوم گندم و جوی دنیا و بیش‌از ۷۰ درصد از روغن آفتاب‌گردان دنیا را صادر کرده و از عرضه‌کنندگان بزرگ ذرت هستند.
روسیه بزرگ‌ترین تولیدکننده کودهای شیمیایی در دنیاست.

روند افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا پس‌از جنگ اوکراین شدت گرفته و حدود ۲۰ میلیون تن از غلات اوکراین راهی برای رسیدن به خاورمیانه، آفریقای شمالی و بخش‌هایی از آسیا ندارند.

هفته‌ها مذاکره در مورد ایجاد مسیرهای ایمن برای خارج کردن غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه پیشرفت چندانی نداشته و فوریت آن با فرارسیدن فصل برداشت تابستان افزایش‌یافته است. اگر این کار طی یکی دو ماه آینده انجام نشود، پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت.

۴۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به عرضه غلات اوکراین وابسته هستند. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیش‌بینی می‌کند ۱۸۰ میلیون نفر در ۴۱ کشور دنیا در سال جاری میلادی با بحران غذایی و گرسنگی مواجه شوند.

۹۰ درصد از گندم و سایر غلات اوکراین از طریق دریا به بازارهای دنیا می‌رسند. اما بسته شدن سواحل دریای سیاه توسط روسیه مانع خارج شدن این محموله‌های غذایی از اوکراین می‌شود.

بخشی از غلات اوکراین به‌صورت ریلی، جاده‌ای یا از مسیرهای آبی به اروپا می‌رود، اما این مقدار در مقایسه با مسیرهای دریایی بسیار ناچیز است. بعلاوه، ظرفیت ریلی اوکراین قابل‌مقایسه با همسایه‌های غربی آن نیست. این بدان معناست که مواد غذایی برای آنهایی که به آن نیاز دارند بسیار دور از دسترس است.

غلات روسیه هم راهی برای خروج از کشور ندارند. مسکو ادعا می‌کند تحریم‌های غربی علیه سیستم بانکی و صنایع کشتیرانی این کشور صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی را غیرممکن کرده و مانع شرکت‌های کشتیرانی خارجی برای حمل آنها می‌شود. مقامات روسیه بر برداشته شدن تحریم‌ها جهت رساندن غلات به بازارهای جهان تاکید دارد. اما سران اروپا این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند تحریم‌ها ربطی به صادرات مواد غذایی ندارند.

رییس‌جمهور اوکراین روسیه را به ایجاد یک بحران جهانی غذا متهم می‌کند و غرب ادعا می‌کند روسیه از غذا به‌عنوان یک سلاح استفاده کرده است.

روسیه اعلام کرده صادرات غلات پس‌از پاک‌سازی مین‌هایی که اوکراین در دریای سیاه قرار داده و بازرسی کشتی‌هایی که به این کشور می‌روند امکان‌پذیر است.
قیمت مواد غذایی قبل‌از آغاز جنگ اوکراین هم به‌خاطر عوامل متعددی ازجمله شرایط بد جوی و برداشت ضعیف محصولات و همچنین افزایش تقاضای جهانی

به‌دنبال برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی روبه‌افزایش بود و جنگ اوکراین شرایط را سخت‌تر کرد.

قیمت گندم ۴۵ درصد در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی نسبت‌به سال گذشته افزایش‌یافته است. قیمت روغن‌های گیاهی ۴۱ درصد بالا رفته و شکر، گوشت، شیر و ماهی هم افزایش دورقمی قیمت داشته‌اند.

انتهای پیام/۴۸

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=3778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.