تامین غذای راسو موجب ماندگاری او در تهران می‌شود


اسماعیل کهرم گفت: به تازگی تصاویری در فضای مجازی پخش شده که نشان از تردد راسوها در شهر تهران دارد.

این کارشناس محیط زیست گفت: زیستگاه راسو‌ها معمولا بیشه زار‌هاست یعنی مکان‌هایی تک درخت است و نه جنگل، زیرا در جنگل درخت‌ها متراکم هستند.

به گفته او راسو‌های رها شده در تهران یا حیوان خانگی بودند و یا به طور طبیعی به دنبال غذا و محیط مناسب به این شهر آمده اند.

او گفت: این حیوان همه چیز خوار است و از تخم پرندگان تا خود پرندگان، موش و سایر جوندگان تغدیه می‌کند. راسوها حیوانات پر قدرتی هستند برای مثال خرگوش دو برابر وزن راسو وزن دارد با این حال او را شکار می‌کند و حتی در لانه خود پنهان می‌کند.

در لانه‌ برخی راسو‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ خرگوش و موش دیده شده که راسو در داخل لانه نگهداری کرده تا به تدریج از آن به عنوان غذا استفاده کند.

این کارشناس محیط زیست گفت: این راسو مانند اجاره نشین است اگر از مکان خوشش بیاید و شرایط برایش فراهم باشد، می‌ماند و اگر نه، آن مکان را ترک می‌کند.

کهرم گفت: اخیراً بلبل خرما، مرغ مینا، فاخته‌ها و حتی روباه جزو گونه‌هایی هستند که در تهران ساکن شده اند.

/////راسوی تهران اجاره نشین و خوش نشین!

به گفته کهرم، این راسو‌ها برای انسان خطری ندارند مگر در شرایطی که حیوانات خانگی مانند مرغ و خروس را شکار کنند، البته گونه‌های بزرگ‌تر این حیوان قادر به حمله به انسان هستند اما این گونه را در ایران وجود ندارد.

در کشور ما ۸ گونه راسو به نام‌های راسو، شنگ هندیز، شنگ میان رودان (سمور آبی)، رودک معمولی، رودک عسل‌خوار، سمور جنگلی، سمور سنگی و زرده‌بر زندگی می‌کنند اما با این وجود، مشاهده راسو در شهر پدیده‌ای نادر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *