تمجید سایت FIVB از سرمربی پیشین تیم ملی ایران/ پارک کی وون؛ مبتکری خستگی‌ ناپذیر


به گزارش آساخبر و به نقل از سایت فدراسیون جهانی والیبال، پارک کی وون عضو کمیسیون فنی و مربیگری FIVB هم به‌عنوان بازیکن و هم به‌عنوان مربی، حرفه‌ای موفق داشته است. او سابقه دو دوره حضور در المپیک با تیم ملی کره در دهه ۷۰ میلادی را دارد و برای تقریباً ۴۰ سال در حرفه مربیگری، یک مبتکر پرانرژی بوده است.

پارک کی وون متولد اوت ۱۹۵۱ والیبال را نسبتاً دیر شروع کرد، زمانی که کلاس هشتم بود، اما استعداد او آشکار بود و به سرعت افزایش پیدا کرد. این ورزشکار ۱٫۹۶ متری در ۲۰ سالگی به تیم ملی راه یافت و تا سال ۱۹۷۸ برای این تیم بازی کرد.

پارک در بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ که در آن کره هفتم شد، شرکت کرد و چهار سال بعد نیز در مونترال ۱۹۷۶، جایی که این تیم به رتبه ششم رسید، حضور داشت. او همچنین در دو دوره مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرد. در سال ۱۹۷۴، کره سیزدهم شد و در سال ۱۹۷۸ مقام چهارم را کسب کرد. در همان سال، پارک و یارانش در بازی‌های آسیایی به قهرمانی رسیدند تا جنس مدال نقره ۱۹۷۴ خود را بهبود بخشند.

در طول سه فصل آخر دوران بازیگری خود، بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲، این دفاع وسط کره‌ای برای تیم «پینه‌تو والی» در ایتالیا بازی کرد و اولین والیبالیست کشورش شد که این کار را انجام می‌دهد.

براساس این گزارش، پارک پس از بازنشستگی از بازیگری به‌عنوان سرمربی در «پینه‌تو» باقی ماند که شروع یک دوران مربیگری ۴۰ ساله بود. او بسیاری از آن سال‌ها را در رأس کادر فنی تیم‌های باشگاهی مردان و زنان ایتالیا گذراند.

پارک در سال ۲۰۰۲ اولین مربیگری تیم ملی خود را تجربه کرد و بلافاصله تیم مردان ایران را به مدال نقره بازی‌های آسیایی آن سال رساند. ایران در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار در تاریخ خود، ژاپن را شکست داد و با برنز قهرمانی آسیا جشن گرفت. پارک اولین کسی بود که در ایران فناوری هدفون را معرفی و اطلاعات مهم را از کادر خود در طول مسابقات دریافت کرد.

او در سال ۲۰۰۷ به کره بازگشت تا هدایت «گومی» را بر عهده بگیرد که بعدها به «اویجیونگبو» تغییر نام داد. تیم مردان این باشگاه در اولین فصل حضور پارک به فینال جام KOVO رسید.

پارک سرمربی تیم ملی مردان کره بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ بود. در آن دوره، او آنها را به برنز قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۱ و مدال نقره در رقابت‌های قاره‌ای در سال ۲۰۱۳ رساند. کره تحت رهبری او با قهرمانی در کاپ آسیا و یک برنز بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۱۴ جشن گرفت.

حتی در اواخر دهه ششم زندگی‌اش، پارک همچنان یک «مبتکر خستگی ناپذیر» در شغل خود بود. به‌عنوان سرمربی تیم «ایر جامبو» کره بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، برای نخستین بار در لیگ کره، دو مربی زن را برای تیم خود به خدمت گرفت. او همچنین اولین کسی بود که سرویس قدرتی را در کره معرفی کرد، کشوری که به طور سنتی بر دقت در سرویس مشهور بود.

پارک در سن ۶۸ سالگی، مسن‌ترین سرمربی در هر ورزش حرفه‌ای در کره بود. تجربه‌ او برای جامبوها، علاوه بر سه مدال نقره در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و همچنین جام KOVO 2020، در یک عنوان قهرمانی V-League در سال ۲۰۱۸ نتیجه داد.

در حال حاضر، پارک کی وون به‌عنوان رئیس کمیته مربیان کنفدراسیون والیبال آسیا، AVC و یکی از اعضای کمیسیون فنی و مربیگری FIVB فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *