image_printپرینت خبر

در این نشست، خانم دکتر جمیله علم الهدی با بیان اینکه عدالت و عقلانیت را با زاویه دیگری تحت عنوان «عدالت در عقلانیت» می دانم، تصریح کرد: ریشه ای ترین بی عدالتی وقتی اتفاق می افتد که عقلانیت از تعادل خارج می شود.

او با شااره به اینکه چالش دولت سیزدهم در اتخاذ رویکرد عدالت خواهانه و ضدفساد است زیرا همواره رویکرد فساد گریز همراه با برنامه های تامین معیشت مردم چالش برانگیز است، افزود: ضمن اینکه اگر رویارویی این دولت فسادگریز را با مفهوم های جدیدی مانند اقتصاد دانش بنیان مدنظر قرار دهیم، خواهیم دید چالش ها پررنگ تر خواهند شد. هر روز و هر دقیقه تعدادی انسان بواسطه خانواده وارد زندگی اجتماعی می شود که از همان لحظه ورود به جهان طبیعی، حیات عقلی او شروع می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه این انسان به محض ورود به حیات دنیوی، درگیر حیات عقلانی می شود، یادآور شد: نیازهای او برای زنده ماندن او را وارد می کند از استعدادهای خدادادی برای زنده ماندن کمک بگیرد. این حیات عقلی یا تعقل ورزی با یادگیری در نظامات اجتماعی شروع می شود که نخستین نظام اجتماعی زبان مادری و نظام خانواده است.

خانم دکتر علم الهدی در بخشی دیگر از سخنان خود به تشریح تحولات عقلی و تغییر سبک های حکمت نظری و عملی و صناعی در بازه های زمانی مختلف و تا امروز که اقتصاد دانش بنیان جای آن را گرفته است، تصریح کرد: این تحولات در جمهوری اسلامی ایران به شدت پیچیده تر است. یکی از دلایل آن انقلابی است که اتفاق افتاده است؛ انقلابی که یک وجه شگفتیزای آن حضور حکیم حاکم عادل است که از سال ۵۶ مردم متوجه این حکیم و پیوند خوردن حکومت و عدالت در یک شخص شدند.

او ادامه داد: همه فکر می کردند با خاتمه زندگی امام (ره) این پیوند خاتمه می یابد اما دیدند که حضور حکیم حاکم عادل هنوز در ایران وجود دارد. در واقع یکی از ویژگی های جمهوری اسلامی و اصیل ترین خصلت آن، آنتی مدرن بودن آن است. حضور قوی سنت دینی در ایران را یکی دیگر از پیچیدگی های جمهوری اسلامی است و این ویژگی در هیچ کشوری آنقدر قوی نیست و همین امر، تقاضای عموم مردم برای پرورش و مسوولیت حکیم حاکم عادل را افزایش داده است؛ پدیده انتظار به شدت پررنگ و با زندگی روزمره گره خورده و مردم دنبال آن حکیم حاکم عادل هستند.

خانم دکتر علم الهدی یادآور شد: این چند محوری که در جمهوری اسلامی وجود دارد مشکلات را برای دولت سیزدهم تشدید کرده، در حقیقت بخشی از چالش ها مربوط به ناکارآمدی های صورت گرفته در برابر مشکلات است و بخشی مربوط به توقعات مردمی است که حضور حکیمان و سردارانی همچون سردار سلیمانی را به عنوان حکیم حاکم عادل می خواهند. نتیجه انتخابات هم نشان داد رای مردم به اخلاق و فسادگریزی است و آنهایی هم که شک داشتند به این دلیل بود که نمی دانستند وعده ها فریبکارانه است یا راست. در واقع شک داشتند کسانی که برای انتخابات دست بلندکرده اند می توانند حکیم حاکم عادل باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه مشکل بزرگ دولت، درخواست مطالبات آزادی خواهی و عدالت خواهی است، اشاره کرد: دولت سیزدهم مجبور است به عدالت عقلانی و نظام سیستماتیک جواب دهد. همه این ها یکطرف، حضور و بروز اقتصاد دانش بنیان هم از سویی دیگر بر پیچیدگی ها افزوده است، دانش بنیانی که از حکمت و عدالت فاصله دارد و فقط خدمات تخصصی می تواند ارائه دهد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این دانش همراه با حکمت و عدالت شود امکان عدالت را فراهم می کند، در واقع هر چه قدر بین عدالت و دانش پیوند برقرار کنیم عدالت بیشتر برقرار می شود. حال رویکرد عدالت خواهانه و ضدفساد دولت سیزدهم این مساله را تشدید می کند زیرا می خواهد توزیع عادلانه کند و ماموریت های معیشتی را در پیش گیرد در حالی که سیستم ها از عدالت دور شده اند. وقت آن است که جریان تحولی که در دانشگاه ها اتفاق افتاده کمی جدی تر وارد این ماجرا شود در غیر اینصورت نبود ظرفیت لازم برای تحقق عدالت، فضا را برای پرخاشگری سیاسی آماده می کند و فعالیت های دولت را بد جلوه می دهد و امکان ایجاد بن بست جلوی دولت را فراهم می کند. در اینجاست که خشونت سیاسی در شکل های خود ظهور کرده و نسل های تازه به دوران رسیده جوان را به دام می اندازد و قربانیان این نوع پرخاشگری سیاسی می کند.
این دومین نشست از سلسله جلسات تخصصی فصل تحول با عنوان «دولت سیزدهم؛ گفتمان عدالت و جمهوریت» با هدف تبیین گفتمانی از دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی و با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی امروز دوشنبه ۱۵ شهریور ماه سال جاری برگزار شد.