image_printپرینت خبر

نوسانات خلق و خو در دوران بارداری یک امر رایج است و به دلیل تغییرات هورمونی و فیزیکی و احساسی اتفاق می افتد. نمی توانید از آن ها دوری کنید و تجربه اشان نکنید، بلکه باید راهکارهایی را پیدا کنید که با استرس کم تری با آن ها کنار بیایید. در این قسمت دلایل نوسانات خلق و خویی را در دوران بارداری به شما معرفی خواهیم کرد.

علل تغییرات خلق و خو در دوران بارداری

نوسانات هورمونی رایج ترین تغییر در بدن خانم های باردار هستند. در این دوران سطح هورمون های بارداری از جمله پروژسترون و استروژن افزایش پیدا می کند و در نتیجه احساس اضطراب، ناراحتی، ترس، کلافگی و افسردگی نیز بالا می رود.

خستگی و حالت تهوع صبحگاهی معمولاً در سه ماهه اول و سه ماهه دوم بارداری زیاد تجربه می شوند. در نتیجه تغییرات خود را در افراد ایجاد می کنند زیرا فرد مدام احساس حالت تهوع و بیماری دارد.

کمبود خواب به دلیل بزرگ شدن شکم و وزن سنگین در دوران بارداری یکی دیگر از عوامل تغییرات این دوران است . خواب ناکافی افراد را کلافه و بی حوصله می کند.

وضعیت های مربوط به سلامتی مثل تیروئید پرکار و دیابت بارداری می تواند عاملی برای تغییرات خلق و خو در دوران بارداری باشد و احساس افسردگی ، ترس و خستگی را در این دوران ایجاد کند.

خلق و خو در بارداری

چگونه با تغییرات و نوسانات روحیه و خلق و خو در دوران بارداری کنار بیاییم؟

در دوران بارداری اگر با تغییرات خلق و خو مواجه شدید این کارها را انجام دهید:

مدیتیشن و یوگا انجام دهید:

اکثر خانم های باردار احساس اضطراب، کلافگی و ناراحتی را دارند و یوگا مدیتیشن به آن ها کمک می کند که این علائم را بهبود ببخشند.

به اندازه کافی بخوابید:

کمبود خواب عامل اصلی بدخلقی شماست. سعی کنید عواملی که از خواب کافی شما جلوگیری می کنند را کاهش دهید و یک روتین مناسب برای قبل از خواب داشته باشید.

لباس راحت بپوشید. نور مصنوعی را خاموش کنید و قبل از خواب با لوازم الکتریکی کار نکنید. از بالش های راحت برای پوزیشن بهتر وزن خود استفاده کنید و ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید و یک چرت کوتاه هنگام عصر بزنید.

خواب کافی بارداری

ماساژ انجام دهید:

ماساژ در این دوران باعث بهبود وضعیت عضلانی و کاهش درد می شود . همچنین می تواند سیستم جریان خون را بهبود ببخشد و حال و حوصله شما را افزایش دهد و به حس آرامش بیشتر تان کمک کند.

کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید:

سعی کنید فعالیت های ساده ای مثل خرید کردن، خوردن یک غذای جدید و مورد علاقه، مدیتیشن کردن با همسر، تماشای یک فیلم جذاب، گذراندن اوقات فراقت، یک زمان با کیفیت با کسی که دوستش دارید را انجام دهید تا احساس بهتری در شما ایجاد شود. به طور خلاصه کارهایی را به انجام برسانید که از آن لذت می برید.

با همسر خود صحبت کنید:

گاهی اوقات فقط صحبت کردن با همسر در مورد احساسات، به بهتر شدن حال شما کمک می کند. نیاز های خود را با او در میان بگذارید و با افکار بیهوده به خودتان استرس وارد نکنید.

صحبت کردن با همسر

از جنبه های مختلف بارداری آگاه باشید:

ممکن است ترس زیادی از بارداری و زایمان به شما دست بدهد که گاهی اوقات این ترس ها کاملاً طبیعی هستند اما برخی از افراد به دلیل کمبود اطلاعات در این دوران دچار ترس بی مورد می شوند. پس بهتر است آگاهی خود را در مورد تمام جنبه های بارداری از جمله رژیم، آزمایش ها، مراقبت ها و غیره بالا ببرید.

سالم بمانید:

وضعیت هایی مثل دیابت بارداری، تیروئید پرکار یا کم خونی می تواند عاملی برای افزایش استرس و مشکلات روحیه شما شود. پس آن ها را نادیده نگیرید و بیش از حد هم در مورد آن ها فکر نکنید. به جای آن روی مدیریت دارو ها و انجام پیشنهادات پزشکی تمرکز کنید.

غییرات دوران بارداری

نوسانات خلق و خو در دوران بارداری

کاملاً طبیعی است که در دوران بارداری نوسانات و تغییرات خلق و خو داشته باشید. پس خودتان را آزار ندهید. بیش از حد هم با آن مبارزه نکنید و قبول کنید که این احساسات طبیعی هستند و فقط می توانید تا حدی آن ها را کنترل کنید که به سلامت شما و دیگران آسیب وارد نکند.

احساسات خود را بشناسید و آن ها را مدیریت کنید و تا جایی که می توانید در شرایط استرس زا قرار نگیرید. تمام کاری که باید انجام دهید، این است که تغییرات کوچک را در سبک زندگی خود ایجاد کنید و راه هایی را برای لذت بردن بیشتر و احساس بهتر در این دوران در خودتان به وجود بیاورید.

 

منبع: نمناک