تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

دلیل فرونشست زمین در میدان سپاه اعلام شد/ توصیه وزارت راه به شهرداری‌ها

  • کد خبر : 7352
  • 07 آگوست 2022 - 9:21
دلیل فرونشست زمین در میدان سپاه اعلام شد/ توصیه وزارت راه به شهرداری‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی آساخبر، علی بیت‌اللهی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: بررسی تصاویر فرونشست میدان سپاه، نشان می‌دهد زیر انحنای رویه آسفالتی، حفره خالی وجود دارد و ناشی از آب‌شستگی‌های زیرسطحی است و در اثر وجود فضای خالی و بزرگ‌شدن حفره در زیر آسفالت، خمشی در سطح آسفالت […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی آساخبر، علی بیت‌اللهی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: بررسی تصاویر فرونشست میدان سپاه، نشان می‌دهد زیر انحنای رویه آسفالتی، حفره خالی وجود دارد و ناشی از آب‌شستگی‌های زیرسطحی است و در اثر وجود فضای خالی و بزرگ‌شدن حفره در زیر آسفالت، خمشی در سطح آسفالت و کناره آن به شکل حفره ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در مواقع بارندگی که نفوذ آب‌های سطحی به زیرسطح زمین و جریان آنها در امتداد شکاف‌ها، تونل‌ها و یا قنات‌های رهاشده در تهران شدیدتر می‌شود عمل آب‌شستگی‌های زیرسطحی نیز شدت بیشتری پیدا می‌کند.در این شرایط اثر حرکت آب‌های زیرسطحی و آب‌شستگی‌ها احتمال بروز حفره در زیر معابر و حتی زیر ساختمان‌ها بیشتر است. در برخی از موارد که امتداد قنوات و یا رگ‌اب‌ها با گودبرداری‌ها یا دیواره‌های ساختمان‌ها مسدود می‌شود آب پشته می‌کند و سبب گسترش فضای حفره زیرسطحی می‌شود که در ادامه منجر به فروریزش خواهد شد که فروریزش میدان سپاه نیز به همین شیوه ایجاد شده است. 

وی افزود: یکی از نکات مهمی که در خصوص ایمنی شهری همواره مورد تاکید بوده تعیین‌تکلیف قنوات رهاشده است. قنات‌هایی که زمانی انتقال آب از شمال به جنوب تهران را برعهده داشتند و هم‌اکنون به دلیل آنکه اراضی جنوبی تبدیل به ساختمان شدند این قنات‌ها از حیز انتفاع خارج و رها شدند و صیانتی از آنها بعمل نیامده است.

وی تصریح کرد: از آنجاییکه این قنات‌ها پیش‌تر دارای مالکیت شخصی بودند هم‌اکنون بلاتکلیف رها شدند، پیشنهاد این است که با رایزنی و همفکری صیانت از قنات‌ها را شهرداری‌ها برعهده بگیرند چراکه شهرداری هم در آبیاری فضای سبز از آب قنات‌ها استفاده می‌کنند و هم در خصوص ایمنی شهری این پیشنهاد می‌تواند مفید واقع بشود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: وجود انحنای غیرعادی و بروز شکاف‌های کوچک می‌تواند بسیار خطرساز باشد. بنابراین اولین اولویت و اقدام مدیریت بحران، انسداد مسیر و تردد است تا اقدامات ترمیمی انجام شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=7352

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.