image_printپرینت خبر

با توجه به نقش ویتامین ‏A‏ در تقویت سیستم ایمنی بدن، توصیه می شود در وعده های سحر و افطار از منابع غذایی ‏ویتامین ‏A‏ (منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدوحلوایی، موز، انواع مرکبات ‏و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ ، شیر و لبنیات) استفاده شود. ‏ منابع غذایی ویتامین ‏D‏ (ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ) برای افزایش سطح ایمنی بدن مصرف ‏شود. برای تامین ویتامین ‏E‏ به عنوان آنتی اکسیدان و کمک کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن می توان از روغن های مایع ‏مانند کانولا و آفتابگردان استفاده کرد.

نخوردن غذا به طور متناوب در روزه داری اسلامی، نه تنها ‏عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمی کند بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ های التهابی زیان بار و بهبود واکنش بدن درموارد استرس می شود . افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای نظیر فشارخون بالا، بیماری قلبی- عروقی، سرطان و دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلا به وضعیت شدید بیماری کووید ۱۹ هستند. به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری، افرادی که مطمئن ‏نیستند روزه برای آن ها ضرر دارد یا خیر با نظر پزشک متخصص از بی ضرر بودن روزه برای خودشان مطمئن شوند.‏

در ساعات روزه داری که طی امسال مدت آن در حدود ۱۵‏ – ‏۱۶ ساعت است ، گرسنگی می تواند در صورت رعایت نکردن ‏اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار یا حذف یکی از وعده ها به ویژه وعده سحری موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن ‏شود و احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را افزایش دهد. در اغلب بیماری هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در ‏بروز آن ها دخالت دارند، روزه داری مفید است. روزه داری می تواند موجب کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن ‏شود.

‏بنابراین با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های ‏A‏، ‏D‏، ‏E‏، ‏C‏ و همچنین منابع غذایی حاوی آهن، ‏روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لازم است، نگرانی از تضعیف ‏سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.‏