image_printپرینت خبر

مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی که در آستانه روز جهانی شیر (۱ ژوئن برابر با ۱۲ خرداد) در معیّت تعدادی از مدیران ارشد این شرکت میزبان خبرنگاران رسانه های فعال در استان بود، این مناسبت را فرصت خوبی برای شناخت اهمیت شیر به عنوان یک غذای جهانی، کامل و سالم دانست و گفت: در حالی که مراجع ذیصلاح و کارشناسان، همگی نقش تعیین کننده مصرف شیر و محصولات لبنی بر ایجاد سلامتی را مورد تاکید قرار می دهند، متاسفانه شاهد شیب تند کاهش سرانه مصرف لبنیات در جامعه هستیم.

کاهش سرانه مصرف

«مرتضی اعیانی» با بیان اینکه سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های آن در ایران در مقایسه با میانگین مصرف جهانی ۴۰ درصد کمتر است، گفت: آمارها نشان می دهد سرانه مصرف شیر و فراورده های آن در کشورمان ۸۵ کیلوگرم در سال است و این در حالیست که عدد مشابه در دنیا به ۱۵۰ کیلوگرم در سال می رسد.

وی افزود: البته وضعیت آذربایجان شرقی از حیث این شاخص نسبتاً خوب بوده و سرانه مصرف لبنیات در این استان ۹۵ کیلوگرم در سال است.

مدیرعامل و نائب رئیس شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی با بیان اینکه کاهش مصرف لبنیات می‌تواند تبعاتی مانند گسترش پوکی استخوان، مشکلات لثه و دندان، کوتاهی قد، کاهش بهره هوشی و… را به دنبال داشته باشد، افزود: متاسفانه طرح ادعاهای غیرعلمی و غیرمستند، بیشتر از سایر عوامل، بر فرهنگ عمومی نسبت به مصرف شیر و فرآورده‌های آن اثر منفی گذاشته و شیب کاهش سرانه مصرف را تندتر کرده است.

وی افزود: نامگذاری روزی به نام روز جهانی شیر توسط سازمان ملل متحد، به معنای اجماع علمی جهانی در تایید و تأکید ضرورت مصرف لبنیات است و بنابراین باید بدانیم که نظرات پراکنده‌ای که گاهاً در مخالفت با مصرف شیر بیان می‌شود، بیشتر نظرات شخصی و فاقد وجاهت علمی بوده و از اجماع برخوردار نیست.

اعیانی ادامه داد: شیر علاوه بر اینکه از نظر علم تغذیه، کامل‌ترین غذا و غذای بدون جایگزین به حساب می آید، از منظر دینی هم مکرراً مورد اشاره قرار گرفته و از آن به عنوان غذای بهشتی و سالم ترینِ غذاها یاد شده است.

مدیرعامل و نائب رئیس شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی اظهار امیدواری کرد، اختصاص روزی به نام روز جهانی شیر تلنگری برای تجدیدنظر در نوع نگاه ها به مصرف شیر و فراورده های آن و آغازی برای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه لبنیات باشد.

 

غذای بدون جایگزین

مدیر تحقیق و توسعه شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی هم در این نشست خبری با تاکید بر اینکه شیر و فراورده های آن غذاهایی بدون جایزگین هستند، گفت: در دنیا مصرف لبنیات عمدتاً به ۲ دلیل مورد تاکید قرار می گیرد که نخستینِ آن، پروتئین موجود در شیر است که به عنوان بهترین نوعِ پروتئین ها شناخته می شود و آن را به یک غذای کامل بدل می کند.

«حسین جدیری» افزود: دومین دلیلِ عمده توجه دنیا به مصرف شیر، کلسیم موجود در آن است چراکه شیر تنها منبعی است که مصرف بهینه آن می تواند نیاز دقیق بدن به کلسیم را تامین کند.

وی با بیان اینکه اگر قرار بر تامین کلسیمِ مورد نیاز بدن از منبعی به غیر از شیر باشیم، باید دستکم روزانه ۸ لیوان آب اسفناج یا ۱۰ لیوان آب کلم بروکلی بخوریم که تقریباً امکانپذیر نیست، افزود: همین ویژگی باعث شده از شیر و فراورده های آن به عنوان غذاهای بدون جایگزین نام برده شود.

 

خط قرمزی بنام سلامت محصولات

مدیر آزمایشگاه شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی هم در این نشست خبری از سلامت محصولات تولیدی در این شرکت به عنوان خط قرمز صنایع شیر ایران نام برد و گفت: مهم ترین دغدغه ما تولید محصولات لبنی سالم و کمک به تامین سلامت آحاد جامعه است و رعایت این اصل را به مثابه خط قرمزی برای خود تعریف کرده ایم.

«پریسا صوفی» با بیان اینکه تولید و انتشار شایعاتِ مربوط به سلامت محصولات لبنی غالباً پشت پرده هایی مانند اثرگذاری سوء بر چرخۀ فعالیت صنایع لبنی و یا اهداف روانی دارد، گفت: ما در آزمایشگاهِ پگاه آذربایجان شرقی پیشرفته ترین و استانداردترین تجهیزات آزمایشگاهی را در اختیار داریم که استفاده از آنها، در پیوند با تخصص و تجربۀ بالای همکاران من در آزمایشگاه، تضمین کننده سلامت محصولات تولیدی است.

وی افزود: بر این اساس ادّعا می کنیم که همۀ فرایندهای تولید در پگاه آذربایجان شرقی تحت سخت گیرانه ترین سیستم های کنترل بهداشتی، پایش می شود و مردم نباید از سلامت محصولات تولیدی در این شرکت و البته شرکت های دیگرِ متعلق به صنایع شیر ایران ذره ای نگرانی داشته باشند.

 

نسخه سلامتی پگاه

مدیر روابط عمومی شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی هم با اظهار تاسف از اثرگذاری منفی موج شایعات لبنی بر میزان مصرف لبنیاتِ مردم و تحت تاثیر قرار گرفتن سلامتی جامعه از این رهگذر گفت: ارتباط مستمر و حرفه ای با رسانه های رسمی، نسخۀ نجات بخش در اقناع افکار عمومی و ایجاد کننده بستری برای گسترش سلامتی در جامعه جامعه به خصوص در برهه هایی مانند شیوع شایعه پراکنی ها بر ضد صنعت لبنیات است و ما در دوره مدیریت جدید پگاه آذربایجان شرقی تصمیم گرفته ایم این ارتباط ها را تقویت کنیم.

«علی نیکنام» برگزاری اولین نشست خبری مدیران پگاه آذربایجان شرقی با محوریت تبیین اهمیت مصرف شیر و فراورده های آن، و نه بیان عملکرد یا دستاوردهای شرکت را بیانگر دغدغه مندی صنایع شیر ایران (پگاه) به تامین سلامتی مردم توصیف و اظهار کرد: پگاه، شرکتی صرفاً با نگاه اقتصادی نیست و شعارهای ما نظیر «طعم خوش سلامتی با محصولات پگاه» و یا « پگاه؛ شرکتی سلامت محور و ارزش آفرین» نیز مبیّن این ادعاست.

وی تاکید کرد: باید همه دست به دست هم بدهیم و سبد مصرفی لبنیات مردم را بهبود ببخشیم چراکه کاهش مصرف شیر و لبنیات، عاملی تهدیدزا برای سلامت مردم است.