image_printپرینت خبر

ایمان غنی‌زاده اظهار کرد: ۲۶ هکتار از املاک شرکت واحد در میدان آذربایجان به دلایلی بدون سند بودند که در اثر احداث میدان آذربایجان و اتوبان پاسداران تا بحال ماده ۴۵ در مورد آنها اجرا نشده بود و ۷ الی ۸ قطعه نیز از طرف شهرداری تبریز به صورت قرارداد  واگذار شده بود که با پیگیری‌های همکاران از اداره ثبت سند تک برگ شش دانگ آنها نیز صادر خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با توجه به موقعیت خاص و استراتژی ملک فوق و با استفاده از توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری محل فوق را به پروژه‌ای تبدیل کنیم که در آینده درآمد پایداری برای شرکت واحد و شهردرای  عمل نماید.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه اعلام کرد: ما در سال‌های گذشته علی‌رغم عقد تفاهم‌نامه خرید ۴۵۰ دستگاه اتوبوس با ۳ شرکت، به دلیل تحریم‌ها و کمبود تولید داخلی نتوانستیم اتوبوسی تهیه کنیم و تنها موفق به عقد قرارداد جهت خرید ۱۵ دستگاه اتوبوس ایران خودرو دیزل شدیم که از آن تعداد نیز ۱۲ دستگاه را تحویل گرفتیم و هزینه ۳ اتوبوس تا بحال پرداخت نشده است.

وی افزود: تفاهم‌نامه سه‌جانبه مابین سازمان برنامه بودجه کشور، شهرداری تبریز  و صندوق کارآفرینی توسعه امید که از سال ۱۳۹۹ پیگیر آن هستیم منجر به  عقد تفاهم‌نامه به مبلغ ۶۷ میلیارد تومان با شهرداری تبریز جهت بازسازی اتوبوس‌های فرسوده شده است که با ابلاغ قرارداد از طرف شهرداری تبریز موضوع بازسازی اتوبوس‌ها شروع می‌شود.

غنی‌زاده با اشاره به گران بودن قطعات خودرو گفت: علی رغم اینکه  ۷۰% قطعات خودرو در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود هزینه بازسازی یک دستگاه اتوبوس از ۴۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد است .

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه در مورد صرفه‌جویی هزینه‌ها تصریح کرد: ۲۰ دستگاه اتوبوس با همکاری معاونت حمل و نقل در سال ۹۳ خریداری شده بود که بدون شماره بودند و با شماره‌گذاری اتوبوس‌ها در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ سالانه ۷  الی ۸ میلیارد تومان در هزینه آنها صرفه‌جویی کردیم و مشکلات گازوئیل، کارت سوخت، بیمه و جریمه‌شان حل شد؛ همچنین با هزینه ۱۷ میلیون تومان ژنراتور برق شرکت را راه‌اندازی کردیم.

او افزود: در زمینه هوشمندسازی از طریق دوربین‌های نصب شده در پایانه‌ها و مسیر تندرو نسبت به کنترل تردد اتوبوس‌ها و مدیریت سفر شهروندان اقدام می‌نماییم.

غنی‌زاده ادامه داد: کنترل تعرفه شرکت را الکترونیکی نمودیم و طی قرارداد با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تبریز هوشمندسازی اتوبوس‌ها را شروع کردیم و در حال نصب ۳۰۰  دستگاه کنسول  الکترونیک هستیم.

وی افزود: با مساعدت  شهرداری تبریز شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه در دوران کرونا ۷.۵ میلیارد تومان به بخش خصوصی و ۲۶ پیمان کار در مدت ۱۸ ماه کمک بلاعوض شده است.

غنی‌زاده در مورد تهدیدها و فرصت‌ها گفت: بزرگ‌ترین تهدید برای شرکت بدهی ۱۰۷ میلیاردی به بیمه، دارائی و فروشگاه‌ها است که پیگیری‌های لازم و جدی از یک و نیم سال قبل شروع شده که با حمایت اعضای محترم شورای اسلامی دوره ششم بتوانیم از طریق بدهی دولت به شهرداری و شرکت واحد بصورت تهاتری تسویه حساب نماییم.

وی افزود: ملک فعلی شرکت واحد دارای معارض است که وراث ادعای مالکیت دارند و علیرغم تشکیل جلسات توافقی متاسفانه وراث نسبت به اخذ حکم اجرای قلع و قمع و خلع ید برای مبلغ  ۴۵ میلیارد تومان نموده‌اند که این موضوع نیز بایستی سریعا حل شود.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری پرونده آکیا از سوی معاونت محترم حمل و نقل و همکاران گفت: نظر کارشناسی هیئت سه نفره به نفع شرکت واحد به دادگاه ارائه شده است که با پیگیری‌های جدی همکاران زحمتکش شرکت امید است رای به نفع شرکت صادر شود.

غنی‌زاده در مورد نوسازی اتوبوس‌ها گفت: کمبود و فرسودگی اتوبوس‌ها دغدغه اصلی همکاران شرکت واحد است ولی این امر علی‌رغم پیگیری‌های جدی و عقد تفاهم‌نامه‌ها متاسفانه به علت گرانی، تورم و مشکلات تحریم تا بحال نتوانسته‌ایم غیر از ۱۲ دستگاه اتوبوس بخریم و این امر هم نیازمند همکاری نمایندگان محلی و ملی در جهت حل مشکل است.

وی افزود: شرکت واحد نزدیک به ۴۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده دارد که با تنظیم تفاهم‌نامه بین سازمان برنامه و بودجه و شهرداری تبریز و صندوق کارآفرینی امید هنوز قراردادی برای شروع بازسازی به این شرکت ابلاغ نشده است و تعداد ۳۵۰ الی ۳۷۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی تا آخر سال جاری اتمام قرارداد می‌شود و این بزرگ‌ترین تهدید برای حمل و نقل عمومی شهر تبریز  است و امیدواریم با همکاری پارلمان شهری تبریز و نمایندگان مجلس اتوبوس نو  خریداری کنیم.