تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

ضرورت نهادینه کردن فرهنگ نیکوکاری در جامعه وجود دارد

  • کد خبر : 2639
  • 14 ژوئن 2022 - 13:17
ضرورت نهادینه کردن فرهنگ نیکوکاری در جامعه وجود دارد

به گزارش خبرنگار آساخبر، عباس محمدی روز سه‌شنبه در نشست اختتامیه جشنواره ملی شعر نیکوکاری با اشاره به این که نهادها و سازمان‌های مختلف در کشور در حوزه نیکوکاری و کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون کمک به کودکان کار و کمک به نیازمندان و مستضعفان فعال هستند، افزود: آنچه بیش از هر موضوعی باید به آن […]

به گزارش خبرنگار آساخبر، عباس محمدی روز سه‌شنبه در نشست اختتامیه جشنواره ملی شعر نیکوکاری با اشاره به این که نهادها و سازمان‌های مختلف در کشور در حوزه نیکوکاری و کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون کمک به کودکان کار و کمک به نیازمندان و مستضعفان فعال هستند، افزود: آنچه بیش از هر موضوعی باید به آن توجه کرد، نهادینه کردن فرهنگ نیکوکاری و فرهنگ‌سازی در این بخش است.

وی با بیان این که نیکوکاری همیشه در فرهنگ ایران موردتوجه بوده است، گفت: کردار نیک و گفتار نیک همواره در همه ادوار مورد تاکید و نظر بوده است ولی تغییر سبک زندگی ما را از این نگاه دور کرده است و باید سعی شود به آن مسیر دوباره برگردیم.

محمدی با اشاره به برگزاری این شکل از جشنواره‌ها که در حوزه خیر و نیکوکاری برگزار می‌شود، ‌افزود: نهادهایی مانند بهزیستی و کمیته امداد در زمینه نیکوکاری فعال هستند اما آنچه باتوجه‌ به گستردگی قشر مستضعف در جامعه باید به آن توجه شود، همگانی شدن خیر ماندگار در میان آحاد جامعه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی خان‌محمدی دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری با اشاره به آغاز فعالیت این جشنواره از بهمن‌ماه سال گذشته گفت: ۶۱۶ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که ۲۵۷ اثربخش کلاسیک، ۱۳۵ اثر سپید، ۱۰۱ رباعی، ۷۸ اثر در حوزه کودک ۴۵ اثر ترانه ارسال شد.

وی افزود: ۲۸۷ فرد در نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری شرکت کردند که آثار آنها قابلیت استفاده در نماهنگ‌ها نهادهای مختلف را دارد.

به گفته خان‌محمدی، امسال نگاه کلی به شعر نیکوکاری وجود داشت و در سال‌های آینده این نگاه موضوعی خواهد شد و اولویت‌های نیکوکاری مدنظر قرار خواهد گرفت. حال ممکن است این اولویت بسته به شرایط جامعه به طور مثال اطعام ایتام باشد.

سید مهدی طباطبایی عضو هیئت‌علمی و مدیرکل فرهنگی دانشگاه بهشتی نیز با اشاره به آنکه وقتی فرهنگ و ادب فارسی را ورق بزنیم شاهد آن هستیم که نیکوکاری در فرهنگ ما جاری بوده است، گفت: نیکوکاری در انواع ادبیات از حماسی گرفته تا غنایی جاری است. وقتی به‌عنوان نهاد دانشگاهی دعوت شدیم تا در جشنواره شعر نیکوکاری حضور داشته باشیم بر آن شدیم تا حلقه مفقوده در جامعه که همان توجه جامعه نخبگان به نیکوکاری بود را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: مشارکت شاعران ۲۳ استان در این جشنواره اهمیت دارد و در همه بخش‌ها تعداد بانوان شاعر بیشتر بود و منتخب اشعار ارزشمند است. نقطه عطف این جشنواره آن بود که نیکوکاری را از مرکزیت نهادها و سازمان‌ها درآورد زیرا نیکوکاری یک مفهوم عام و ملی است.

به گفته وی، در این دور از جشنواره، شاعران به مظاهر فقر در جامعه پرداخته و به شاعرانی که صرفاً به عشق می‌پردازند، انتقاد کرده بودند. استناد به آیات و احادیث و مصداق‌هایی از بی‌دریغ بخشیدن و حتی کارهایی که ائمه می‌کردند مدنظر شاعران بود.

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره ملی شعر نیکوکاری ۳۰ خرداد ساعت ۱۸ در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود و در هر بخش ۳ برگزیده معرفی خواهد شد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=2639

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.