منصور شیشه فروش جاظهار کرد: شرایط خاص آب و هوایی اصفهان، استقرار حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی در اطراف شهر، کوره‌پز خانه ها، سنگبری ها، شهرک های صنعتی، واحدهای صنفی و کارگاهی، تردد خودروهای سبک و سنگین و موقیعت جغرافیایی اصفهان در منطقه خشک و نیمه خشک در ایجاد شرایط پایداری هوا تاثیر دارد. این موضوع در فصل پاییز و زمستان به دلیل وقوع پدیده های جوی همزمان با ریزش هوای سرد و جابجا نشدن هوا باعث ایجاد پدیده های اینورژن و انباشت آلاینده های جوی می شود.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون هوای پاک همه دستگاه ها موظف به انجام اقداماتی هستند، گفت: در شرایط آلودگی هوا و وقوع پدیده اینورژن نیز یکسری اقدامات اضطراری پیش بینی شده است. در این شرایط کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل و محدودیت هایی اعمال می شود، ازجمله اینکه فعالیت هرگونه منبع انتشار آلاینده ها که باعث تشدید آلاینده های جوی باشد مثل کوره های آجرپزخانه ممنوع است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین به محدودیت هایی برای تردد خودروها و فعالیت صنایع در شرایط آلودگی هوا اشاره و تصریح کرد: بخشی از آلودگی ها نیز مربوط به نیروگاه ها و یا صنایع دیگری است که گاهی سوخت مازوت مصرف می کنند.

مسدود شدن ورودی تامین مازوت نیروگاه ها از ۷ سال پیش

وی با بیان اینکه سوخت مازوت به دلیل ترکیبات گوگرد دار برای سلامتی مضر است، یادآور شد: حدود ۷ سال پیش دادستان اصفهان ورودی تامین مازوت نیروگاه ها را پلمب کرد تا این اطمینان وجود داشته باشد که مازوت مصرف نمی شود، چراکه شاید گاهی وزارت نفت و نیرو در شرایط کمبود گاز با هماهنگی که انجام می دهند اجازه استفاده از مازوت را بدهند، اما در اصفهان بر جلوگیری از مصرف مازوت تاکید شده است.

شیشه فروش با اشاره به صحبت های اخیر یکی از نمایندگان استان اصفهان و تاکید بر جلوگیری از مصرف مازوت در نیروگاه ها، گفت: صحبت های این نماینده مجلس تاکید بر پیشگیری از مصرف مازوت به خاطر بار آلودگی است که دارد.

تا این لحظه گزارشی از مصرف مازوت در استان نداشته ایم

وی با اعلام اینکه از نظر قانونی اداره کل حفاظت محیط زیست استان موظف به بررسی مصرف مازوت در استان و پیگیری این موضوع است، تصریح کرد: گزارش هایی که از اداره کل حفاظت محیط زیست استان به ما رسیده نشان می دهد تا این لحظه گزارشی از مصرف مازوت در استان نداشته ایم، اما اگر گزارشی برسد قطعا محیط زیست وظیفه قانونی دارد که با آن برخورد کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین به دو مطالعه انجام شده از سوی دانشگاه صنعتی و اصفهان با همکاری شهرداری اصفهان در خصوص آلودگی هوا اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه نتایج این مطالعات با عنوان منشایابی آلودگی هوا و ریزگردها و تعیین سهم هریک از منابع آلاینده آماده شد و در یک جلسه تخصصی در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار شد نتایج این مطالعات را تبدیل به سناریوی عملیاتی کرده و ظایف هر یک از دستگاه ها را مشخص و به آنها ابلاغ کند، گفت: به نظر من این مطالعات که نظیر آن در هیچ کدام از استان های کشور انجام نشده می تواند راهگشا باشد.

شیشه فروش با بیان اینکه دستگاه هایی که در قانون هوای پاک مسئولیت دارند باید همه وظایف پیشگیری و کنترل آلودگی هوا را انجام دهند، توضیح داد: انجام معاینه فنی خودروها و ایجاد ظرفیت معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین، بهسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل، خروج خودروهای فرسوده، تبدیل موتورسیکلت ها به موتورسیکلت های برقی و هیبریدی، احداث کمربندی های اطراف شهر و تکمیل رینگ چهارم ترافیکی، رفع گره های ترافیکی و تقویت دوربین ها در سطح شهر، ایجاد و تقویت خطوط بی آرتی و مترو و تعیین تکلیف واحدهای کارگاهی و خدمات آلاینده ازجمله این وظایف است.

لزوم تخصیص اعتبارات ویژه برای نظارت مستمر بر صنایع آلاینده

وی بر لزوم پایش مستمر اداره کل حفاظت محیط زیست بر صنایع آلاینده اشاره و تصریح کرد: حدود  ۶۰۰ صنعت آلاینده در استان اصفهان شناسایی شده که ۴۲۰ صنعت در محدوده منطقه مرکزی اصفهان است و محیط زیست باید به صورت مستمر و شبانه روز آنها را پایش کند، اگرچه ظرفیت لازم را در اختیار ندارد و نیاز است اعتبارات ویژه ملی به این اداره کل تعلق گیرد تا بتواند متناسب با ماموریت های خود عمل کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین بر تقویت ایستگاه های سنجش آلودگی هوا تاکید و اظهار کرد: حداقل ۳۰ ایستگاه دیگر باید در استان مستقر و تجهیز شود، ضمن اینکه تقویت ایستگاه های پیش بینی هواشناسی و رادار هواشناسی در استان نیز ضروری است.

وی با تاکید بر خروج صنایع آلاینده از محدوده حریم شهر، گفت: خروج واحدهای صنفی آلاینده، ساماندهی ریخته گری ها، کوره های آجر و گچ همه در دست اقدام است، ولی تسریع در اجرای آنها به دستگاه ها اعلام شده است.

شیشه فروش بر اطلاع رسانی و مشارکت همگانی در راستای کاهش آلودگی هوای اصفهان تاکید کرد و گفت: توسعه ظرفیت های دولت الکترونیک به منظور کاهش سفرهای درون شهری و مراجعه حضوری مردم به دستگاه ها و ادارات مختلف، نظارت بر روشن کردن آتش و سوزاندن ضایعات، کاهش عملیات قیرکاری، حفاری و خاک برداری که باعث افزایش گرد و غبار و آلودگی هوا می شود از دیگر اقداماتی است که در قانون هوای پاک دیده شده و دستگاه ها باید به آن عمل کنند. نظارت بر اجرای این موارد نیز به عهده اداره کل حفاظت محیط زیست استان است و مدیریت بحران استانداری، هماهنگی و انسجام بخشی بین دستگاه های مختلف و فعالیت ها را انجام می دهد.

حمایت ملی از برنامه های قانون هوای پاک در اصفهان

وی با بیان اینکه بخشی از وظایف پیش بینی شده در قانون هوای پاک که در اختیار استان اصفهان بوده اجرایی شده، اما بخشی از اقدامات مربوط به کشور و نیازمند حمایت های ملی است، توضیح داد: ازجمله مهار کانون های گرد و غبار اطراف اصفهان است، به طوری که در استان اصفهان ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان و ۱۶ کانون گرد و غبار شناسایی شده که در سال های گذشته ۳۰۷ هزار هکتار نهال کاری، اجرای طرح های تثبیت شن های روان و کنترل کانون های گرد و غبار انجام شده است و امسال هم حدود ۵۰۰ هکتار نهال کاری در دست اجرا است، اما همچنان برای اجرای این طرح ها نیازمند حمایت ملی هستیم.

بررسی آلودگی هوای اصفهان در گارگروه ملی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بر احیای رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر ۴ درصد تالاب گاوخونی آب دارد و می تواند در آینده ای نزدیک به کانون گرد و غبار تبدیل شود، بنابراین وزارت نیرو باید در جهت احیای این تالاب و رودخانه زاینده رود اقدام کند. سازمان محیط زیست کشور نیز باید آلودگی هوای اصفهان را در گارگروه ملی بررسی کند و  بسته های حمایتی به استان برای اجرای طرح های مقابله با آلودگی هوا اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه مصرف گاز در بخش های مختلف با تولید دی اکسیدکربن می تواند در آلودگی هوا تاثیرگذار باشد و باید ساماندهی شود، گفت: سالانه حدود ۴۲ میلیون تن co۲ با مصرف گاز در استان اصفهان انتشار پیدا می کند، براین اساس صرفه جویی و مصرف بهینه باید در دستور کار همه بخش ها قرار گیرد.

شیشه فروش همچنین بر صرفه جویی در مصرف برق تاکید کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم گاز نیروگاه ها را تامین کنیم و نیازی به مصرف مازوت نداشته باشند باید در مصرف گاز و برق صرفه جویی کنیم. در این راستا، دستورالعمل های کاهش مصرف گاز و برق به همه بخش ها ابلاغ شده است.

تصمیم گیری برای تعطیلی در شرایط آلودگی هوا

وی با اشاره به اینکه براساس پیش بینی اداره کل هواشناسی تا آخر این هفته شرایط آلودگی هوا را در اصفهان داریم، گفت: کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا فعال است و مرتب وضعیت را رصد و پایش می کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص تصمیم گیری برای تعطیلی شهرها در روزهایی که وضعیت هوا ناسالم است، توضیح داد: اداره کل هواشناسی وضعیت آلودگی هوا را پیش بینی و اداره کل حفاظت محیط زیست غلظت آلاینده ها را سنجش می کند، در صورت نیاز مرکز بهداشت استان برای سلامت عمومی موضوع تعطیلی را در کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا که متشکل از دستگاه های مختلف است مطرح کرده و بررسی می شود. موضوع تعطیلی به وزارت کشور پیشنهاد و در صورت تایید موضوع، به مردم اعلام خواهد شد اما در نهایت مردم باید مشارکت کرده و در روزهایی که هوا آلوده و یا تعطیل شده در منزل بمانند و از تردد در سطح شهر خودداری کنند.