image_printپرینت خبر

در این جلسه که ظهر دیروز، چهارشنبه در محل سالن جلسات اداره کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی برگزار شد، سوالات اعضای شورای اطلاع رسانی و خبرنگاران حاضر در جلسه هم پاسخ داده شد.

 

پیاده سازی نسخه نویسی الکترونیک

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت کشور در این جلسه از تحقق ۹۰درصدی برنامه استقرار نسخه نویسی الکترونیکی در بخش خصوصی خبر داد و گفت: این برنامه یکی از گام های تحقق پرونده الکترونیک سلامت و نهایتاً تحقق دولت الکترونیک است که تقریباً با موفقیت پیاده شده است.

دکتر «مهدی رضایی» با بیان اینکه بیشترینِ حجمِ مشکلاتِ باقی مانده در تحقق ۱۰۰درصدی نسخه نویسی الکترونیکی در بخش خصوصی، مربوط به کلانشهرها و آن هم نوعاً از جانب اشخاص و موسسات غیرِ طرفِ قرارداد با بیمه سلامت است، افزود: در تعامل با سازمان نظام پزشکی تلاش می کنیم این مشکلات را نیز به سرعت حل و فصل کنیم.

وی با اذعان به پیچیدگی های مشکلاتِ استقرار برنامه نسخه نویسی الکترونیکی در بخش دولتی گفت: دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی درمانیِ تابعه این دانشگاه ها به خاطر تحمل پیامدهای مالیِ ناشی از شیوع ویروس کرونا پیشرفت مطلوبی در زمینه نسخه نویسی الکترونیکی نداشته اند اما مدیران برخی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تازگی اهتمام خوبی نسبت به تحقق این مساله داشته اند به طوری که در چند وقت اخیر شمار مراکز دولتی و دانشگاهیِ متصل به سامانه نسخه نویسی الکترونیکی در این استان به یک سوم مجموع مراکز در سطح استان رسیده که جهش امیدوارکننده ای است.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت کشور پیش بینی کرد، در صورت تداوم موج جهشیِ ایجاد شده، آذربایجان شرقی تا ۲ ماه آینده به یکی از استان های پیشگام در تحقق برنامه نسخه نویسی الکترونیکی در بخش دولتی تبدیل خواهد شد.

 

خدمت رسانی هوشمند

دکتر رضایی در ادامه این جلسه، به پیگیری ها برای اجرای برنامه «مدیریت هزینه» و «خدمت رسانیِ هوشمند» به عنوان گام دیگرِ سازمان بیمه سلامت برای تحقق پرونده الکترونیک سلامت اشاره و اظهار کرد: مجلس به دنبال هدفمند کردن یارانه تخصیصی به نظام سلامت است تا سوبسیدِ اختصاصی، به گروه هدف اصابت کند و به تعبیری، مدیریت نشان اتفاق بیافتد. اگر تلاش های مجلس، در آینده با همراهی دولت به نتیجه برسد و ارز ترجیحیِ۴۲۰۰تومانیِ نظام سلامت در بودجه سنواتی کشور تعدیل شود، باید زیرساخت الکترونیکِ لازم وجود داشته باشد و بر همین اساس، خدمت رسانی هوشمند یا مدیریت هوشمند نظام بیمه امری اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه هم اینک دولت سالانه ۲٫۵ میلیارد دلار در سال برای نظام سلامت کشور یارانه اختصاص می دهد، توضیح داد: حذف همه و حتی بخش هایی از این یارانه، در فقدان مدیریت هوشمند نظام ارائه خدمات بیمه ای امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: بررسی برنامه های تعریف و اجرا شده توسط سازمان بیمه سلامت در سطوح مرکز و استان ها در بازه زمانی منتهی به ۱۰ خرداد امسال نشان از سرعت بالای حرکت در مسیر تحقق برنامه مدیریت هوشمند خدمات است و اگر همین آهنگِ حرکتیِ حفظ شود، تا چند ماه آینده ۹۰ درصدِ اهداف پیش بینی شده در این زمینه محقق خواهد شد.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت کشور با تمجید از اقدامات صورت گرفته توسط ادارات کل بیمه سلامت استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در چارچوب برنامه های تحقق پرونده سلامت الکترونیک، اظهار امیدواری کرد این استان ها از این حیث عنوان برتر را در مقایسه با استان های دیگر کشور به خود اختصاص دهند.

 

آذربایحان شرقی و پروژه های بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی هم در این جلسه با بیان اینکه سفر معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت کشور به آذربایجان شرقی، سومین سفر استانی او بعد از استان های گلستان و آذربایجان غربی به حساب می آید، عملکرد اداره کل بیمه سلامت استان در برخی از حوزه ها را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: به سرانجام رساندنِ ۲ پروژه بزرگِ سال های اخیرِ سازمان بیمه سلامت، یعنی نسخه نویسی الکترونیکی و ارسال الکترونیکی اسناد بستری، وجهۀ همت اداره کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی بوده است.

دکتر «وحید مجیدی» افزود: برنامه نسخه نویسی الکترونیکی تقریباً به صورت کامل در بخش خصوصی آذربایجان شرقی عملیاتی شده است ضمن اینکه بخش عمده ای از مراکز دانشگاهی و دولتیِ استان نیز به این برنامه پیوسته اند و پیش بینی می کنیم تیر امسال جشن اتصال همه بخش دولتی و همه بخش خصوصیِ آذربایجان شرقی به این پروژه عظیم را بتوان گرفت.

وی همچنین با اشاره به روند اجرای برنامه ارسال الکترونیکی اسناد بستری در سطح آذربایجان شرقی گفت: این برنامه که اجرای آن، بدواً به صورت پایلوت و از تیر ۱۳۹۸ در آذربایجان شرقی کلید خورد، ۱۰۰درصد عملیاتی شده و امروز همه بیمارستان های خصوصی، دانشگاهی و حتی غیردولتی هایی مانند بیمارستان های نظامی اسناد بستری شدگان را به صورت الکترونیکی به ما ارسال می کنند.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه با حذف فیزیکی اسناد بستری، از هدر رفتن ۳٫۴ میلیون برگ کاغذ در استان جلوگیری شده و اگر هزینه های مربوط به کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در وقت، کاهش مصرف آب به واسطۀ جلوگیری از مصرف درختان جهت تهیه کاغذ و کلاً هزینه های زیست محیطی و … را نیز محاسبه کنیم، ارزشمند بودن اجرای این پروژۀ عظیم ملموس تر خواهد شد.

دکتر مجیدی در بخش دیگری از این جلسه به تحت پوشش بودنِ ۴۱۵۰ بیمار خاص در زیر چتر حمایتیِ اداره کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی اشاره و عنوان کرد: بیمه سلامت با افتخار تمام هزینه های این بیماران را پرداخت کرده و به عبارتی این بیماران و خانواده های آنان تقریباً خدمات درمانیِ مورد نیاز را به صورت رایگان دریافت کرده اند.

به گفته وی بیمارانِ خاصِ زیر پوشش بیمه سلامت، در ۵ گروه تالاسمی ها، اِم اِسی ها، بیماران پیوند کلیه، هموفیلی ها و دیالیزی ها قرار می گیرند و بعضاً تجربه شده که حتی هزینه های میلیاردیِ یک بیمار، تماماً توسط بیمه سلامت پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی در ادامه از هزینه کرد ۷۸ میلیارد تومانی این اداره کل برای درمان بیماران کرونایی در استان نیز خبر داد و افزود: این حجم از تزریق مالی فقط مربوط به پوشش هزینه های بیماران کروناییِ بستری در مراکز درمانی استان طی سال گذشته بوده که حقیقتاً رقم قابل توجهی است.

وی به وسیع شدن دایرۀ حمایتیِ بیمه سلامت از بیماران کرونایی هم اشاره و اضافه کرد: با تصمیم ارزشمندی که گرفته شده، بیمه ‌شدگانی که با تشخیص پزشک معالج در بیمارستان ها و با تأیید او، سیر درمان بیماری خود را در منزل تعقیب می کنند می توانند صورت ‌حساب ‌های هزینه‌ های پزشکی خود را از سازمان بیمه سلامت دریافت کنند.

دکتر مجیدی افزود: در همین چارچوب بوده که داروهایی مانند فاویپیراویر و ویال رمدسیویر برای درمان کرونازدگان، تحت پوشش بیمه قرار گرفته و به لیست سایر داروهای تحت پوشش بیمه‌ای درمان کووید ۱۹ اضافه شده است.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی همچنین به راه اندازی سرویس جدیدی با هدف صیانت از حقوق شهروندیِ بیمه شدگان و تامین رضایت حداکثری آنان اشاره و عنوان کرد: سامانه پاسخگویی به شکایات سازمان بیمه سلامت به نشانی https://shekayat.ihio.gov.ir علاوه بر دریافت و رسیدگی به شکایات بیمه شدگان، آماده دریافت و رسیدگی به شکایات پزشکان، مالکان و کادر موسسات تشخیصی درمانی و صاحبان دفاتر پیشخوان دولتِ طرف قرارداد نیز هست ضمن اینکه در همین سامانه امکان ثبت تخلفات احتمالی اداری فراهم شده است.