تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

چشمک به خودکفایی گندم در آینده نه‌چندان دور/ تولید ۸میلیون تن گندم دیم در راه است؟

  • کد خبر : 2956
  • 18 ژوئن 2022 - 9:22
چشمک به خودکفایی گندم در آینده نه‌چندان دور/ تولید ۸میلیون تن گندم دیم در راه است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی آساخبر ، مصرف گندم در کشور ما سالانه ۱۱ تا ۱۳ میلیون تن برآورد می‌شود که در برخی سالها به این سطح از تولید و خودکفایی در تولید این محصول رسیده‌ایم و بیشترین دلیل رسیدن به خودکفایی در تولید گندم افزایش میزان باران‌های مؤثر بود. در سال ۹۵ که وضعیت بارش‌ها مناسب بود با […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی آساخبر ، مصرف گندم در کشور ما سالانه ۱۱ تا ۱۳ میلیون تن برآورد می‌شود که در برخی سالها به این سطح از تولید و خودکفایی در تولید این محصول رسیده‌ایم و بیشترین دلیل رسیدن به خودکفایی در تولید گندم افزایش میزان باران‌های مؤثر بود.

در سال ۹۵ که وضعیت بارش‌ها مناسب بود با خرید تضمینی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در کشور، رکورد خرید این محصول توسط دولت شکسته شد؛ حتی رقم نهایی تولید بیشتر هم شد زیرا کشاورزان بخشی از محصولات خود را به دولت تحویل نداده بودند.

میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری با وجود عدم بارش‌های مؤثر و کافی در مقایسه با سال قبل، پیش‌بینی شده است که رشد کند به‌طوری که برآورد تولید گندم ۸ تا ۹ میلیون تن است.

پیش‌بینی افزایش ۲برابری تولید گندم دیم

در بیشتر کشورهای دنیا به‌ویژه کشورهایی که از منابع آبی خوبی برخوردارند غالب گندم آنها به‌صورت دیم و با آب سبز (باران) تولید می‌شود که فشاری هم به منابع آب زیرزمینی وارد نمی‌کند اما خشکسالی‌های اخیر ایران باعث شده است که میزان تولید گندم در کشور که سطح کشت قابل‌توجهی را نیز به خود اختصاص داده است، کاهش یابد.

در وضعیتی خوشبینانه برآورد تولید گندم دیم در کشور ۴ میلیون تن است اما وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم برنامه دارد که با اقدامات به‌زراعی و افزایش سطح زیر کشت، میزان بهره‌وری و در نهایت تولید گندم به‌صورت دیم را افزایش دهد.

وزیر جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده است که با افزایش سطح زیر کشت گندم دیم و بهبود بهره‌وری تولید، میزان تولید به دو برابر افزایش یابد و به ۸ میلیون تن در سال برسد.

چشمک به خودکفایی در تولید گندم در سال‌های آینده

بنابراین گزارش افزایش تولید محصولات دیم در کشور می‌تواند انقلابی در تولید محصولات زراعی باشد و ما را دوباره در تولید گندم به خودکفایی برساند.

ساداتی‌نژاد در ارتباط با طرحی که برای افزایش تولید محصولات دیم در کشور با نام جهش تولید در دیمزارهای کشور وجود دارد، اظهار داشت: در این طرح کشاورزان تسهیلاتی نظیر توسعه سطح بیمه، تسهیلات مالی ارزان‌قیمت و کمک‌های بلاعوض دریافت می‌کنند، از ظرفیت‌های فناوری و تحقیقات برای تولید بذرهای مناسب و دانش‌بنیان استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح میانگین تولید گندم در هر هکتار به دو تن می‌رسد که با این حساب ۸ میلیون تن گندم تولید خواهد شد.

تلاش برای تولید ۲تن گندم دیم در هرهکتار و کمک های بلاعوض

میزان عملکرد گندم دیم در کشور در مناطق مختلف و با توجه به شرایط آب‌وهوایی شاهد رکوردهای تا ۲٫۲ تن در هر هکتار است، وزارت جهاد کشاورزی به‌دنبال دستیابی به متوسط رکورد ۲ تن در هر هکتار است.

برای اجرای این طرح ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز مشارکت دارد و خبر از تخصیص ۵۶۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای اجرا داده شده است.

وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از دو سال قبل فعالیت خود را به‌صورت آزمایشی در این طرح آغاز کرده‌اند که از خرداد ماه سال جاری این طرح به‌شکلی گسترده‌تر در تمام کشور و با مشارکت کشاورزان به مرحله اجرا رسید. مقرر شده است سرمایه صندوق حمایت از توسعه زراعت در دیم‌زارها در ۵ سال به پنج هزار میلیارد تومان برسد.

ابتدا برنامه‌ریزی شده بود که در ۴ میلیون هکتار ۱۸ استان مستعد کشور، این طرح ملی به مرحله اجرایی برسد اما وزیر جهاد کشاورزی در شصت و دومین جلسه ستاد ملی طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور پیشنهاد داد، در همه استان‌ها اجرا شود و سطح آن به ۵٫۲ میلیون هکتار افزایش یابد که مورد موافقت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز قرار گرفت.

با روندی که وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در تعیین منطقی قیمت گندم در دستور کار دارد و برنامه‌ریزی برای افزایش دوبرابری تولید گندم به‌صورت دیم قابل پیش‌بینی است که در سال‌های آینده به خودکفایی در تولید گندم برسیم.

انتهای پیام/+

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=2956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.