تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

چهره| ابوتراب خسروی، راوی آوازِ پر جبرییل

  • کد خبر : 1794
  • 06 ژوئن 2022 - 1:16
چهره| ابوتراب خسروی، راوی آوازِ پر جبرییل

به گزارش خبرنگار کتاب آساخبر، فروردین ماه ۱۳۳۵ بود که کودک رویاپردازی در شهر تاریخی فسا، متولد شد و پسر کوچکی که در دامان اندیشه ها و عقاید گوناگون که در «پسا»ی تاریخی باقی مانده به دنیا آمد، راوی قصه های ناگفته سرزمین پارس شد. پسر کوچکی که او را به نام ابوتراب خسروی می […]

به گزارش خبرنگار کتاب آساخبر، فروردین ماه ۱۳۳۵ بود که کودک رویاپردازی در شهر تاریخی فسا، متولد شد و پسر کوچکی که در دامان اندیشه ها و عقاید گوناگون که در «پسا»ی تاریخی باقی مانده به دنیا آمد، راوی قصه های ناگفته سرزمین پارس شد.

پسر کوچکی که او را به نام ابوتراب خسروی می شناسیم.

فرزند یک ارتشی سختگیر که به بهانه شغل پدر، بیشتر ایران را دیده و از هر گوشه دانشی برای خود برداشته است. کانون پرورش فکری به او کمک کرد بیشتر کتاب بخواند، خود او می گوید: کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان در محلهٔ سنبلستان اصفهان تأسیس شد دیگر مشتری پروپاقرص آن‌جا شده بودم و به گمانم کمتر کتاب داستانی آنجا بود که نخوانده باشم.

خسروی در سال‌های دبیرستان، آن را که زندگی اش را دگرگون کند، یافت. احمد گلشیری در آن سال‌ها، معلم دبیرستان‌های اصفهان بود و ابوتراب که خود را با مطالعه آثار او شاگردش می دانست، دانش آموز او شد. گلشیری وقتی داستان‌های او را دید، تشویق کرد بیشتر بنویسد، اما انتشار کارهای خسروی کمی طولانی شد.

چهره| ابوتراب خسروی، راوی آوازِ پر جبرییل

همنشینی با حلقه شاعران و نویسندگان شیراز، بر غنای کار او افزود و در دیدارهای این حلقه با شاپور بنیاد، شاپور جورکش، احمد سپاسدار، امین فقیری آشنا شد، در این دیدارها کسانی که بعدها نویسنده های صاحب نامی شدند چون شهریار مندنی‌پور، محمد کشاورز، پروین روح و مهناز عطارها نیز حضور داشتند. 

خسروی، لیسانس آموزش ابتدایی دارد و سال‌ها در شیراز به کودکان عقب‌ماندهٔ ذهنی آموزش ‌داده است.

اولین کارهای خسروی در آغاز دهه هفتاد به چاپ رسید، مجموعه داستان هاویه (۱۳۷۰) مجموعه داستان دیوان سومنات (۱۳۷۷)، رمان  اسفار کاتبان (۱۳۷۹) ، رود راوی (۱۳۸۲)  مجموعه داستان ویران (۱۳۸۸)، رمان ملکان عذاب، رمان آواز پر جبرئیل و… برخی از آثار خسروی در سال های اخیر هستند.

زبان داستان نویسی خسروی، به باستان گرایی، اساطیر و کهن الگوها و زبان متون مقدس پیوند دارد. او با فرهنگ های متفاوتی آشناست که این موضوع را در داستان های خود به کار می گیرد. داستان های او  در سبک فراواقع گرایانه (سوررئالیسم) جای دارد و استفاده او از مفاهیم برای پرورش تخیل و رویاگونه نوشتن، بسیار خواندنی است.

ابوتراب خسروی از نسل داستان نویسان صاحب سبک است که توانسته مخاطب خود را بیابد و همواره حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد. 

جایزه چهارمین و یازدهمین دوره جایزه هوشنگ گلشیری، برنده هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، برنده جایزه مهرگان ادب، دریافت گواهینامهٔ درجه یک هنری، بخشی از افتخارات هنری خسروی هستند.

چهره| ابوتراب خسروی، راوی آوازِ پر جبرییل

تازه ترین اثری که درباره خسروی به بازار کتاب آمده است، کتاب تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران نوشته عبدالرحمان مجاهد نقی است که مجموعه مصاحبه نویسنده با ابوتراب خسروی در آن به چاپ رسیده است. 

این کتاب در ۳۱۶ صفحه توسط انتشارات نشانه منتشر شده است. 

ابوتراب خسروی، در شهر شیراز زندگی می کند و کارگاه های داستان نویسی متعددی نیز در این سالها در این شهر ادیب‌پرور برگزار کرده است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=1794

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.