۴۰ هزار تن انبه هر ساله در ایران تولید می‌شود


به گزارش آساخبر، ابراهیم سابکی با اشاره به تولید سالانه ۴۰ هزار تن انبه در ایران گفت: سه هزار و ۳۰۰ هکتار درختان بارده و ۹۰۰ هکتار درختان غیر بارده انبه در کشور وجود دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه انبه از مهمترین میوه‌های گرمسیری در دنیا ست، اظهارداشت: خوشبختانه امکان کشت این درخت ارزشمند در جنوب شرق ایران مثل استان سیستان و بلوچستان، استان هرمزگان و جنوب استان کرمان به خوبی فراهم است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: انبه جزو خانواده پسته است اما برخلاف درخت پسته خزان نمی‌کند و همیشه سبز است.

وی افزود: درخت انبه همانند پسته دارای عمر بسیار طولانی است و درختان بارده انبه بالای ۸۰ تا ۱۰۰ سال به خوبی عملکرد دارند.

سابکی بیان داشت: در منطقه جنوب شرق ایران درختان انبه با قدمت افزون بر ۳۰۰ سال به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ سال کشت درختان انبه در مناطق جنوب شرق کشور رواج داشته است، گفت: در حال حاضر بسیاری از باغداران کشور به کشت و کار این محصول مشغول هستند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور افزود: انبه جزو محصولات مناطق گرم و مرطوب است.

وی اضافه کرد: عمده‌ترین کشور‌های تولید‌کننده انبه در جهان می‌توان پاکستان، هند، بنگلادش،برزیل و مکزیک را نام برد.

سابکی ادامه داد: رتبه نخست تولید انبه در جهان به هند اختصاص دارد به عبارت دیگر این کشور به تنهایی ۳۰ تا ۴۰ درصد انبه دنیا را تولید می‌کند.

وی عنوان کرد:سطح زیرکشت انبه درکشور طی سال‌های اخیر به سبب برخی محدودیت‌ها مثل کمبود منابع آبی ثابت بوده است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: در حال حاضر بیشترین محدودیت برای توسعه کشت انبه در کشور کمبود منابع آبی است.

سابکی در ادامه از وجود سه هزار و ۳۰۰ هکتار درختان بارده و ۹۰۰ هکتار درختان غیر بارده انبه در کشور خبرداد و افزود: از این میزان سطح زیر کشت سالانه نزدیک به ۴۰ هزار تن میوه انبه در کشور برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: استان هرمزگان رتبه اول، جنوب استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم و جنوب استان کرمان رتبه سوم را از حیث تولید انبه به خود اختصاص داده‌اند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور با اشاره به اینکه بیشتر ارقام انبه در کشور با منشا هند و پاکستان است، گفت: مهترین ارقام انبه شامل سندری، لانگرا، نیلوم و غیره است.

وی ضمن اشاره به این جمله که در دنیا بیش از ۱۰۰۰ رقم انبه وجود دارد، افزود: خوشبختانه کشور از ظرفیت بسیار خوبی در بحث رقم انبه برخوردار است و مشکل خاصی در رقم دیده نمی‌شود.

سابکی یادآورشد: خواستگاه اول انبه در دنیا جنوب شرقی آسیامثل هند، مالزی و اندونزی و خواستگاه دوم کشور آمریکا بویژه جنوب کالیفرنیاست.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *