image_printپرینت خبر

به گزارش المصراوی، امروزه به دلیل عدم تحرک، مشکلات کمر و پشت یک مشکل شایع بهداشتی است. ورزش یک سلاح مؤثر برای مقابله با این مشکلات یا حداقل کاهش آن‌هاست، به شرط آنکه به درستی انجام شود.

در این گزارش نگاهی سریع به برجسته‌ترین ورزش‌ها و نحوه صحیح انجام آن‌ها برای سلامت کمر می‌اندازیم.

اسب سواری

اکسل کلاین جراح ارتوپد آلمانی می‌گوید که حالت راست هنگام سوارکاری به تقویت عضلات پشت کمک می‌کند و باعث آرامش آن‌ها می‌شود؛ به گونه‌ای که حرکت مداوم اسب و سوارکار حرکت و ورزیدگی ماهیچه‌های کوچک در ستون فقرات کمک می‌کند. روشی که در حین تمرینات تقویت عضلات به سختی قابل دستیابی است.

مطالعات همچنین نشان داده است که اسب سواری به حفظ سلامت و تناسب دیسک‌های بین مهره‌ای کمک می‌کند.

حرکات موزون

مونتر سابارینی جراح مغز و اعصاب آلمانی توضیح داد که انجام حرکات موزون همیشه برای بروز مشکلات کمر، به دلیل حالت ایستاده، حرکت زیاد و هماهنگی عصبی عضلانی مفید است.

شنا

شنا نیز یکی از ورزش‌هایی است که اگر به درستی انجام شود برای سلامت کمر مفید است. شناور شدن در آب باعث آرامش ستون فقرات و ماهیچه‌ها می شود و از مفاصل محافظت می‌کند؛ بنابراین شنا مخصوصاً برای افرادی که چاق هستند مناسب است.

کلاین توضیح داد که هنگام تمرین کرال پشت، بالاتنه و پا‌ها باید در آب در موقعیت مستقیم قرار بگیرند. هنگام تمرین شنای سینه، سر باید با سطح آب در موقعیت مستقیم قرار گیرد  و بالای آن نباشد، تا از مشکلات گردن جلوگیری شود.

تنیس بازی نکردن

کلاین معتقد است که تنیس، به دلیل توقف سریع حرکات، کشش بیش از حد به عقب و فشار زیاد بر مفاصل کوچک بین مهره‌ای برای کمر مناسب نیست.

دویدن

دویدن بیشترین فشار را بر ستون فقرات و مفاصل وارد می‌کند. به گونه‌ای که بسته به سرعت دویدن، ستون فقرات و مفاصل تحت تأثیر نیرو‌هایی معادل سه تا پنج برابر وزن بدن قرار می‌گیرند؛ بنابراین، ترجیح داده می‌شود هنگام درد و رنج، با در نظر گرفتن پوشیدن کفش راحت و ورزش در زمین صاف، پیاده روی نوردیک (راه رفتن با چوب) را انجام دهید.

دوچرخه سواری

هنگام انجام این ورزش، تنه، فرمان و صندلی باید متناسب با ارتفاع تنظیم شود و با در نظر گرفتن حالت نشسته روی صندلی دوچرخه، در حالی که از خم شدن کمر به سمت جلو جلوگیری می‌شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان