تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

آغاز کاهش قیمت‌ها در بازار ارز/ عرضه ارز زیاد شد؛ صراف‌ها: قیمت‌ها تا پایان روز ارزانتر می‌شود

  • کد خبر : 4067
  • 02 جولای 2022 - 13:20
آغاز کاهش قیمت‌ها در بازار ارز/ عرضه ارز زیاد شد؛ صراف‌ها: قیمت‌ها تا پایان روز ارزانتر می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی آساخبر، ساعاتی پس از پایان جلسه ویژه ارزی بانک مرکزی با صرافان و خبر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر افزایش عرضه ارز و تسهیل ضوابط مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس، مجوز جدید بانک مرکزی به صرافان ابلاغ و تصمیم افزایش عرضه ارز عملیاتی شد. مشاهدات میدانی امروز در […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی آساخبر، ساعاتی پس از پایان جلسه ویژه ارزی بانک مرکزی با صرافان و خبر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر افزایش عرضه ارز و تسهیل ضوابط مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس، مجوز جدید بانک مرکزی به صرافان ابلاغ و تصمیم افزایش عرضه ارز عملیاتی شد.

مشاهدات میدانی امروز در بازار ارز و اظهارات صرافان نشان می دهد که اقدام جدید بانک مرکزی و مجوز به صرافی‌ها برای فروش بدون محدویت ارز به متقاضیان موثر واقع شده و روند نرخ ارز در بازار کاهشی شده است.

آنطور که لواسانی رئیس سابق کانون صرافان، درباره روند بازار امروز ارز، پس از شروع نخستین معاملات گفته: در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد ۳۲۴۰۰ تا ۳۲۴۵۰ تومان است البته برخی از صرافی‌ها به صورت خودجوش به ۳۲۳۰۰ تومان هم می‌فروشند.

 

* عرضه بر تقاضا پیشی گرفت/ احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها تا پایان روز

به گفته لواسانی، بررسی روند بازار نشان می‌دهد عرضه ارز بر تقاضای آن پیشی گرفته و در ساعت‌های آینده نتایج بهتری در این زمینه خواهیم داشت.

فعالان بازار پیش بینی می کنند که با افزایش عرضه ارز در بازار و همچنین افزایش اختیارات صرافی‌ها در خرید و فروش ارز به زودی از نوسانات ارزی کاسته شده و بازار وارد مدار نزولی می شود.

به اذعان فعالان بازار ارز تصمیم جدید بانک مرکزی، نقش مهمی در گسترش عمق بازار دارد و موجب افزایش معاملات در بازار و کشف قیمت واقعی متناسب با عرضه و تقاضا خواهد شد.

به گفته فعالان بازار این سیاست، تصمیم درستی است که برای کلیه ذی نفعان سودمند است. از طرفی صادرکنندگان مجبور نیستند تا ارزهای خود را به نرخ دستوری بفروشند و انگیزه شان برای عرضه ارز به قیمت بازار افزایش می یابد. صرافی ها نیز مجازند تا براساس برآورد خود از عملکرد بازار ارزهای صادرکنندگان را به نرخ توافقی خرید و به متقاضیان بفروشند.

همچنین متقاضیان ارز نیز از آنجا که می توانند ارز موردنیاز خود را صرافی معتبر خریداری کنند  کمتر نیازمند مراجعه به دلالان و دست فروشان خواهند بود و می توانند اسکناس معتبر را به قیمتی پایین تر از نرخ فردایی بخرند.

بنابراین می توان گفت اقدام اخیر بانک مرکزی مرجعیت قیمت گذاری در بازار ارز را از دلالان، سفته بازان و معامله گران فردایی گرفته و به معاملات واقعی در بازار داخلی گره می زند. علاوه بر اینها و با توجه به اینکه طبق اظهارات رییس کل بانک مرکزی ذخایر اسکناس ارزی بانک مرکزی فراوان و بی سابقه است، بازارساز می تواند در مواقع لزوم در راستای تعادل بازار اقدام کند و مدیریت بازار را بدست گیرد.

* بانک مرکزی نیازی به استفاده از ذخایر ارزی خود ندارد 

در همین خصوص کامران سلطانی زاده رئیس شورای‌عالی کانون صرافان گفت: زمانی که صادرکنندگان بتوانند ارز خود را با قیمت توافقی بفروشند، حجم قابل توجهی از ارز صادرکنندگان که معمولا نگه می‌دارند تا قیمت اصلاح شود، بدون توقف و در جهت تامین گردش نقدینگی خود، به سیستم صرافی‌ها عرضه خواهد شد. یعنی اینکه بانک مرکزی در این طرح بدون اینکه از منابع ارزی خودش استفاده کند، می‌تواند از منابع واقعی در بازار ارز و به صورت اصلاح چرخه قیمتی بهره‌مند شود و هر زمان که نیاز و ضرورت داشت می‌تواند از منابع ارزی خودش استفاده کند.

وی تاکید کرد: فعلا با این مصوبه، بانک مرکزی نیازی ندارد که از منابع ارزی خودش استفاده کند و این اقدام بسیار مثبتی برای بازار ارز خواهد بود.
به گفته سلطانی‌زاده قیمت واقعی و توافقی هم باعث ایجاد رقابت و جذابیت برای فروش ارز حاصل از صادرات در یک مدت زمان کم و با حجم زیاد می‌شود که به تعدیل نرخ کمک قابل توجهی خواهد داشت.

* مجوز جدید بانک مرکزی به صرافان چیست؟
 

بر اساس مجوز جدید بانک مرکزی، صرافی‌ها ازین پس مجاز هستند تا ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز بدون محدودیت بفروشند.

در بخشنامه ابلاغی به صرافی‌های مجاز آمده است که “در راستای درخواست‌های صادرکنندگان و به منظور تنظیم و مدیریت بازار ارز و تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می توانند نسبت به خرید ارز از صادرکنندگان به صورت اسکناس با نرخ توافقی اقدام و منابع تجهیز شده فوق را در سرفصل های مصارف ارزی خدماتی ( موضوع ابلاغیه شماره ۳۰۱۳۰۵ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴) و همچنین فروش ارز در سرفصل سایر (کد۲۴) با احراز هویت متقاضی به فروش رسانند.

گفتنی است، پیش از این صادرکنندگان می توانستند ارزهای خود را صرفا به صرافی های عضو بازار متشکل بفروشند  اما با مجوز جدید بانک مرکزی کلیه صرافی های مجاز، اجازه دارند تا ارزهای صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری کنند. بر این اساس از سویی تعداد صرافی های خریدار ارز بیشتر می شود و از سوی دیگر نرخ خرید ارز از صادرکنندگان محدود به نرخ های بازار متشکل که دارای دامنه نوسان ۵ درصد روزانه بود نمی شود.

همچنین در سمت تقاضا نیز بانک مرکزی امکان فروش ارز در سرفصل سایر(کد ۲۴) با احراز هویت از طریق کارت ملی را که پیش از این ممنوع کرده بود، مجاز دانسته است. با این تصمیم کلیه متقاضیان ارز می توانند با مراجعه به صرافی های مجاز می توانند نسبت به خرید ارز متعلق به سهمیه خود اقدام کنند.  

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=4067

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.