اطلاعات کلی ورزش ژیمناستیک برای علاقه مندان


ورزش ژیمناستیک در رشته های آمادگی جسمانی قرار گرفته است که در این ورزش حرکات نیاز به قدرت، انعطاف پذیری دربدن، زبلی و چابکی، تعادل و هماهنگی در بین اعضای بدن می باشد. ورزش ژیمناستیک در یونان باستان ابداع شده و رشد و پیشرفت هایی داشته و به سطح بین المللی ژیمناستیک رسیده است.

یکی از معروف ترین و زیباترین رشته ها، ورزش ژیمناستیک هنری می باشد که در آن زنان ورزشکار حرکات زمینی، پریدن از خرک، پارالل نا هم سطح و چوب موازنه می باشد و ژیمناستیک مردانه هم شامل حرکات زمین ،بارفیکس، پریدن از خرک، دارحلقه، خرک حلقه انجام می دهند.

از دیگر رشته های این ورزش، آکروباتیک، ایروبیک، ترامپولین و ژیمناستیک موزون می باشد. این ورزش المپیکی می باشد و ورزش ژیمناستیک دار ۱۱ گونۀ جداگانه در ورزش است که ۱۴ رشتۀ آن در ژیمناستیک هنری، ۲ رشنه در ژیمناستیک موزون و ۲ رشتۀ در ترامپولین صورت می گیرد. این ورزش نیاز به انعطاف بدنی دارد و هم چنین یک نوع ورزش تفریحی می باشد و اگر فردی تمرینات آن را پی در پی انجام دهد، استقامت بدنی اش افزایش پیدا می کند.

آسیب در این ورزش بالا می باشد زیرا دارای فرودهای سنگینی، افتادن ها و یا برخورد با بعضی از وسایل های تمرین را دارد و در بین افراد ماهر این آسیب دیدگی بیشتر است. چون حرکات خطرناک تری را انجام می دهند.

ژیمناستیک هنری

پریدن از خرک، پارالل ناهم سطح، چوب موازنه و ورزش زمینی برای بانوان می باشد. خرک حلقه، دارحلقه، میله پارالل، بارفیکس ورزش مردان است و ورزش زمینی و پریدن از خرک جزو رشته های مشترک در بین زنان و مردان می باشد.

ژیمناستیک زنان دارای طرفداران بسیاری می باشد. مثلاً در حرکات زمینی که ترکیبی از رقص و آهنگ می باشد و این نقطۀ مثبت را دارد که بتوانند از فضای کل زمین و از حرکات پیچیده استفاده کنند و حرکات و کنترل کلی بدن را به نمایش بگذارد.

ژیمناستیک مردان هم نیاز به مهارت بالا و دقت بسیار دارد. در المپیک ژیمناستی که به عنوان یک رشتۀ مهم که ترکیب قدرت و توانایی در ایجاد یک سبک خاص و روش زیبا که تأثیر گذاری زیادی را بر تماشاچیان می گذاشت. خانم نادیا کومانچی به عنوان یک ورزشکار المپیک در رشتۀ ژیمناستیک توانست امتیاز ۱۰ را برای خود ثبت کند در این باز ۶ داور اجرایی بر حرکات افراد نظارت دارند و امتیاز را ثبت و یا در صورت خطا کم می کنند. در این ورزش خطراتی را هم وجود دارد که معمولاً در اطراف تشک، پزشکان و مددکارانی ایستاده اند تا در صورت ایجاد مشکلی بتوانند آن را بر طرف کنند.

حوادث ورزش ژیمناستیک

با توجه به ماهیت ورزش ژیمناستیک احتمال بروز مصدومیت در آن بالاست که می بایست به سرعت به بهبودی پس از مصدومیت اندیشیده و اقدامات لازم صورت گیرد. البته یکی از دلایل عمده مصدومیت در این رشته، عدم انجام اصولی حرکات و یا حوادث ناخواسته در حین انجام حرکات است. اگر این کارها نزد مربیان مجرب انجام پذیرد، حوادث حین این ورزش هم به شدت کاهش پیدا می کند. البته هستند افرادی که به اصول تمرینات هم پایبند نبوده و شدت تمرینات را بالا می برند که باعث بروز آسیب در حین ورزش هم می شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *