تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

تأکید ایران بر امضای موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا تا پایان ۲۰۲۲

  • کد خبر : 2894
  • 17 ژوئن 2022 - 17:23
تأکید ایران بر امضای موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا تا پایان ۲۰۲۲

به گزارش آساخبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در سخنرانی خود در نشست تخصصی همکاریهای تجاری ایران و روسیه در حاشیه بیست و پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ با اشاره به حجم کلی مبادلات تجاری ایران و روسیه که حدود ۷۰۰ میلیارد […]

به گزارش آساخبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در سخنرانی خود در نشست تخصصی همکاریهای تجاری ایران و روسیه در حاشیه بیست و پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ با اشاره به حجم کلی مبادلات تجاری ایران و روسیه که حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است، گفت: از این رقم تنها ۴ میلیارد دلار به مبادلات ۲ کشور ایران و روسیه اختصاص دارد که عدد بسیار ناچیزی است.

وی با توجه به روابط سیاسی ۲ کشور تأکید کرد: تبادلات تجاری ایران و روسیه باید به‌سرعت افزایش پیدا کند اما لازمه این افزایش چند اقدام مهم است که باید به انجام آنها سرعت دهیم.

پیمان‌پاک با بیان اینکه تجارت را باید در زنجیره تأمین دید، افزود: هم‌اکنون فقدان شناخت کافی تجار ایرانی و روس از یکدیگر موجب شده است حجم مبادلات کمی را شاهد باشیم که البته در چند ماه اخیر شاهد اعزام هیئت‌های تجاری ۲ کشور برای برگزاری جلسات رودررو بودیم.

به‌گفته وی، در ۳ ماه گذشته بزرگترین هیئت تجاری تاریخ ایران به روسیه اعزام شد که دستاوردهای خوب تجاری برای تجار در پی داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین به پتانسیل موجود در استان‌های ۲ کشور نیز اشاره و اضافه کرد: در این راستا در حال برقرار کردن ارتباط مستقیم استان‌های مکمل با یکدیگر هستیم تا بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر بهره ببرند.

وی از تأکید رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران بر لزوم اجرایی شدن موافقتنامه اوراسیا خبر داد و گفت: تأکید داریم که موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا قبل از اتمام سال ۲۰۲۲ به امضا برسد.

پیمان‌پاک همچنین برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی مشترک را از دیگر اقداماتی دانست که به توسعه روابط تجاری میان ایران و روسیه منتهی می‌شود و در ادامه بر موضوع رفع موانع تبادلات پولی، بانکی و ملی سخن گفت.

وی گفت: هر ۲ کشور با تحریم‌های ظالمانه مواجه هستند که این تحریم‌ها در قدم اول نظام پولی و بانکی را نشانه رفته است. جمهوری اسلامی ایران به‌واسطه مبارزه طولانی با تحریم‌های ظالمانه تجارب خوبی کسب کرده و راه‌های مختلفی برای مبارزه با این تحریم‌ها طراحی کرده است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: نشست‌های متعددی میان مدیران بانکی ۲ کشور برگزار شده است و تعریف راهکاری مشخص می‌تواند علاوه بر اینکه تجارت میان ایران و روسیه را رونق بخشد، موجبات استفاده کشورهای دیگر را نیز فراهم سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مشکلات گمرکی و لجستیکی در حوزه حمل‌ونقل اشاره کرد و افزود: با شرایط فعلی که گمرکات ۲ کشور دارند، نمی‌توان انتظار افزایش مبادلات تجاری را داشت و گمرکات باید سطح خود را افزایش دهند.

پیمان‌پاک با اشاره به راه‌اندازی کریدور شمال ـ جنوب گفت: زیرساخت‌های حمل‌ونقلی وضعیت خوبی ندارند و با وجود افزایش ۸۰درصدی ترانزیت از این مسیر، این عدد فعلی نیازهای ۲ کشور را تأمین نمی‌کند.

وی از اشتیاق کشورهای شرق آفریقا و حاشیه خلیج فارس به استفاده از کریدور شمال ـ جنوب گفت و اظهار کرد: درخواست‌های مکرری از این کشورها برای راه‌اندازی این کریدور داریم که با حل مسائل لجستیکی می‌تواند مسیر جایگزین بسیار خوبی برای مسیرهایی باشد که به‌علت بحران فعلی مسدود شده‌اند.

وی در این زمینه پیشنهاد شکل‌گیری شرکتهای مشترک حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاری مشترک در خصوص نوسازی و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی و نیز تسریع در تکمیل مشترک راه‌آهن رشت آستارا را مطرح نمود که مورد استقبال طرفهای روسی قرار گرفت.

رئیس سازمان توسعه تجارت در پایان بر لزوم تولیدات مشترک صنعتی و دانش‌بنیان توسط ۲ کشور تأکید کرد و افزود: دانش مکمل ایرانی و روس می‌تواند به تولید محصولاتی بینجامد که علاوه بر رفع نیاز داخلی هر ۲ کشور، به صادرات و رهایی از وابستگی به کشورهای دیگر ختم شود.

این نشست تخصصی با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه، رئیس مرکز صادرات روسیه، استاندار آستارخان، رئیس‌جمهوری ادمورتی و قائم‌مقام راه‌آهن روسیه و با همراهی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز حضور مدیران ارشد شرکتهای بزرگ اقتصادی و تجاری روسیه برگزار شد.

انتهای پیام/+

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=2894

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.