تعهد در زندگی مشترک به چه معنا است؟


به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی آساخبر، تعهد به همسر وعده‌ای است که باعث می‌شود زوجین در تمام فراز و نشیب‌های زندگی در کنار هم بمانند. آن‌ها می‌توانند به دلایل مختلف به یکدیگر متعهد باشند.هر انسانی باید بداند که ازدواج تنها شروع یک زندگی تازه برای او نیست. ازدواج، آغاز مسئولیت‌ها و شروع جاده‌ای دوطرفه است که در آن حقوق زن و مرد به یک اندازه حائز اهمیت است.

تعهد مهمترین نکته برای داشتن یک زندگی مشترک سالم و پایدار است، تعهد یعنی این که هر دو طرف بخواهند رابطه خود را در گذر زمان حفظ کنند و به آن وفادار بمانند.

ریحانه و محمد رضا با اینکه ۱۶ سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد، ولی همچنان زندگی آرام و پر از عشق و علاقه دارند. نگار و وحید هم که حدود ۶ ماه ازدواج کرده اند از آن ها، نظرشان را درباره چگونگی تعریف تعهد در زندگی مشترک پرسیدم.

وحید تازه داماد گفت: تعهد یک مسئله متقابل که به نسبت رعایت طرفین باید انجام شود. یکی از اوصول تعهد، توجه کردن به همدیگر است.

ریحانه گفت: تعهد در زندگی مشترک، صداقت است. وقتی که زوجین با یکدیگر صادق باشند یقینا تعهد هم به یکدیگر دارند. تعهد عاطفی که به درک احساسات درک متقابل مربوط می‌شود یکی از تعهدات مهم است.

نگار ادامه داد: تعهد یعنی مسئولیت پذیری. مسئولیت پذیری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر فردی است و تاثیر بسیار زیادی در نوع نگرش دیگران نسبت به شخصیت و عملکرد فرد دارد.

محمد رضا گفت: تعهد بین زوجین، تعهد به عهدی است که می‌بندند و وفا دار هستند. با کار‌هایی از قبیل، خودگذشتگی، غر نزدن و لجبازی نکردن می‌توان تعهد را نشان داد. زندگی فقط یک سقف بالا سر نیست باید در رابطه عشق، مهر و محبت وجود داشته باشد.

نگار چنین گفت: به آن چیزی که در روز اول تعهد دادیم تا آخر عمر باید انجام دهیم. تعهدات چیز‌هایی که فقط در عقدنامه نوشته شده است، نیست. باید به حرف یکدیگر گوش کرد. من و همسرم تا جایی که شده همدیگر را درک کرده ایم و زندگی خوبی را داریم.

علی صدرا روانشناس و مشاور خانواده درباره‌ی متعهد بودن زن و مرد در زندگی مشترک گفت: در روانشناسی سلامت انسان‌های سالم چند ویژگی دارند که در این جا به ۳ مورد از ویژگی‌ها می‌پردازم. اولین ویژگی این است، زوجین باید واقعیت پذیر باشند به این معنا که فرد با واقعیت همسرش زندگی کند نه با ذهنیت و تصوری که در ذهنش پرورانده است؛ و حتی فرد باید با واقعیت خود زندگی کند. دومین ویژگی مسئولیت پذیر بودن و تعهد داشتن است. ویژگی دیگر، خنده‌ی به جا را بلد هستند.

وی بیان کرد: افراد متعهد دارای چند ویژگی هستند که کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود. زن و شوهر اگر می‌خواهند به یکدیگر متعهد باشند، باید به نشانه‌های تعهد دقت کنند. یکی از این نشانه‌ها این است که آیا زوجین همدیگر را در بی خبری مطلق می‌گذارند یا خیر. زندگی دو قاعده، امکان و مصلحت دارد. اگر شما از کسی تقاضایی دارید بایستی قبل از تقاضا، امکان برآورده شدن و مصلحت برآورده شدن آن را در نظر بگیرید.

صدرا دومین نشانه‌ی تعهد زن و مرد را از روی کنترل نگاه دانست و گفت: خانم و آقایی که نسبت به هم متعهد هستند در نگاه خودشان موجبات آزار خود و همسرشان را فراهم نمی‌کنند. تعهد فقط حمایت مالی، بررسی وضعیت داخل خانه و… نیست. زندگی‌های فراوانی وجود دارد که براساس همین نگاه‌های نامناسب باعث تخریب زندگی مشترک شده است. این نگاه‌ها باعث می‌شود که اعتماد به نفس زوج پایین آید و آرامش و امنیت روانی او از بین رود.

امروزه مهم‌ترین عامل طلاق و جدایی افراد شکستن تعهداتی است که در آغاز زندگی با یکدیگر می‌بندند. بسیاری افراد، تعهداتی که در روز اول ازدواج با همسر خود بسته بودند را فراموش کرده و عهد و پیمانی که در ابتدا پذیرفته‌اند را نادیده می‌گیرند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

بدون تعهد، یک احساس ناامنی ایجاد می‌شود که نگرانی و تشویشی ناخودآگاه را در افراد تولید خواهد کرد.

این روانشناس ادامه داد: سومین ویژگی از نشانه‌های تعهد، بی جهت انتقاد نکردن، است. بی جهت بهانه و انتقاد نمی‌کنند. زوجین متعهد سعی می‌کنند اوصول انتقاد را رعایت کنند. به عنوان مثال اگر زوج دو مورد از ویژگی‌های بد همسر را بیان کرد در ادامه پنج مورد از ویژگی‌های مطلوب و خوب همسر را بیان کند. اگر افراد انتقادشان براساس تغییر طرف مقابل باشد و یا انتقاد در جمع صورت گیرد، باعث از بین رفتن و آشوب در زندگی مشترک می‌شود.

وی تصریح کرد: زوجین برای گفتن انتقاد باید از تکنیک ساندویچی استفاده کنند. به این معنا که ابتدا باید وی ویژگی‌های خوب همسر را با وضوح بالا و پررنگ بیان کند و در ادامه اشکالی که از او متوجه شده است را خیلی نرم و مهربان بگوید و مجددا از ویژگی‌های خوب او صحبت کند.

ازدواج برگرفته از تعهدی است که بین زن و مرد برای شروع زندگی مشترک صورت می‌گیرد، اما گاهی این تعهد خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود. رویاپردازی و برنامه‌ریزی کردن برای آینده هم می‌تواند نشانه‌ی تعهد باشد. باید توجه داشت که تعهد یعنی دیدن ما در آینده. زوجین به کار‌ها و هدف‌هایی که در آینده می‌خواهند در کنار همسرشان برسند، یادداشت کنند تا بتوانند در رابطه‌ی دراز مدت روی آن‌ها متمرکز باشند.

تعهد معنای بسیارگسترده‌ای دارد. در زندگی مشترک به این معناست که همسرتان را دوست بدارید و با تمام قدرت خود بر استحکام زندگی بیفزایید و از ازدواج دیگر به هر شکل و شمایل که باشد اجتناب کنید؛ بنابراین تنها زمانی که می‌توانید به تعهد خود نسبت به ازدواج فکر کنید، قبل از ازدواج است. به این بیندیشید که این مهم در زندگی باعث استحکام خانواده می‌گردد.


بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *