جابجایی ۵ میلیون تن بار در کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه


میعاد صالحی مدیر عامل راه‌آهن در بخش خبری ۲۱  به سوالات زیر درباره  کریدور ریلی قزاقستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه پاسخ داد:

چه قراردادهایی بین ایران و قزاقستان در حوزه راه‌آهن امضا شد؟

آقای میعاد صالحی: بین مدیر عامل راه آهن قزاقستان و کشور ما قراردادی امضا شد، همچنین تفاهم جدیدی برای ایجاد یک کریدور ترانزیتی ریلی بین المللی ایجاد شد، که از مسیر قزاقستان، ترکمنستان و ایران به سمت ترکیه و اروپا است. از سمت چین نیز می‌تواند به سمت قزاقستان حرکت کند. هدف ما جابه‌جایی ۵ میلیون تن بار ترانزیتی در این کریدور است.

 پارسال رکورد جابجایی یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن  کالا را در راه آهن ثبت کرده ایم. هدف ما ایجاد کریدور مسیر پایدار است در این مسیر با نرخ‌های ترجیحی مواجه هستیم. اولین حرکت قطار کنترلی بر اساس تفاهم نامه ای در سه هفته قبل عملیاتی شد.

برای تحقق  و جابه‌جایی ۵ میلیون تن بار ترانزیتی چه مقدار بستر‌های سخت افزاری و حقوقی آماده است؟

آقای میعاد صالحی: از هفته اول آبان ۱۴۰۰ تفاهم نامه‌ای برای افزایش مبادلات از مرز سرخس  و اینچه برون صورت گرفت. با انجام این تفاهم نامه مسیر ایران جایگزین سایر کریدور‌ها شد.

برای اینکه مسیر ایران جایگزین سایر مسیر‌ها باشد نیازمند وضع تعرفه‌های ترجیحی هستیم . سه هفته گذشته با اعمال تعرفه‌های ترجیحی اولین اقطار تست عبور کرد. امروز با صحبت‌های رئیس جمهور‌های دو کشور، قطاری که از قزاقستان  وارد ایستگاه تهران شده بود از تهران به سمت ترکیه حرکت کرد.

 


بیشتر بخوانید


خط ترانزیت راه اندازی شده چه کمکی به سایر خطوط ترانزیتی می‌کند؟

آقای میعاد صالحی: برای عبور کالا‌ها از شرق به غرب دنیا، سه دالان وجود داشت دالان دریای خزر، روسیه و مسیر تمام ریلی ایران، که مسیر روسیه دچار چالش شده و مسیر دریای خزر نیز ترکیبی است. اگر ما بتوانیم تعرفه ترجیحی داشته باشیم، مسیر تمام ریلی ایران جایگزین سایر مسیر ها می‌شود و امیدواریم که در یکی دو سال آینده شاهد  اتصال زاهدان به چابهار باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *