ذهن شلوغ مشکلات روحی را جذب می‌کند


آساخبر -عارفه جوانبخت روانشناس گفت: احتمالا برای شما هم پیش آمده که گاهی احساس کنید اتاق ذهنتان از حجم نگرانی ها، برنامه ها، استرس‌ها و افکار منفی پر شده است. در چنین شرایطی سوال مهم این است که چطور می‌توان از این وضعیت خلاص شد، بهترین راه، به کار گرفتن تکنیک‌های انواع پاکسازی ذهن است.
تکنیک نوشتن
 جوانبخت گفت: در زمان‌هایی که ذهنتان شلوغ است یک کاغذ بردارید و هر فکری در سرتان می‌چرخد را روی کاغذ بنویسید. این روش باعث می‌شود افکار ضمیر ناخودآگاه به حیطه خودآگاه بیایند. وقتی یک موضوع در سطح ناخودآگاه قرار دارد شما به راحتی قادر به حل آن نیستید، اما وقتی با قسمت خودآگاه مغز متوجه آن می‌شوید روی آن تسلط پیدا می‌کنید. روش‌های دیگر نوشتن، مانند خاطره نویسی و روزانه نویسی نیز به خالی شدن ذهن شما از افکار مزاحم کمک می‌کنند. در واقع نوشتن مانند بیرون بردن وسایل اضافی از یک اتاق شلوغ است.

تکنیک صحبت کردن
 به گفته این روانشناس هرچقدر افکار بیشتر در ذهن شما به هم بپیچند شما سردرگم‌تر و درمانده‌تر می‌شوید. اما اگر بتوانید همین افکار را در غالب کلمات سازمان داده و به دیگران بگویید حجم زیادی از به هم ریختگی‌های ذهنی شما حل می‌شوند.

تکنیک موسیقی برای انواع پاکسازی
 این روانشناس گفت: از قدیم الایام انسان‌ها با گوش دادن به نوای پرندگان و صدای دریا روح خود را آرام می‌کردند. در زندگی شهری امروز شاید مجال گوش کردن به طبیعت برای شما پیش نیاید، اما می‌توانید با گوش دادن به موسیقی‌های بی کلام به روان خود آرامش دهید. موسیقی تاثیرات عجیب و خارق العاده‌ای روی روان انسان دارد. گوش دادن به یک موسیقی آرامبخش باعث می‌شود استرس شما کاهش پیدا کند.

خواب و استراحت
  به گفته جوانبخت راندمان کاری ذهن خسته بسیار پایین است و به همین دلیل توانایی کمی در سازمان دهی و پردازش اطلاعات درون مغزی دارد. خواب ناکافی تاثیرات منفی زیادی روی مغز شما دارد مثلا باعث می‌شود قدرت حافظه پایین بیاید، تصمیم گیری امری دشوار به نظر برسد و توانایی حل مشکل به حداقل خود کاهش پیدا کند. افرادی که اصطلاحا معتاد به کار هستند به خودشان زمان استراحت نمی‌دهند و همین مسئله ذهن آن‌ها را هر ساعت شلوغ‌تر و ناکارآمد‌تر می‌کند.

ورزش از انواع پاکسازی ذهن
به گفته این روانشناس ورزش یک روش بسیار کارآمد برای حل تمام مشکلات روحی از جمله اضطراب و استرس است. شما با کاهش استرس می‌توانید ذهن خود را خلوت کنید و از شر بسیاری از افکار مزاحم خلاص شوید. اگر برای شما سوال است که ورزش چطور سطح استرس را کاهش می‌دهد باید بدانید که ورزش کردن باعث افزایش ترشح هورمون اندروفتین می‌شود. این هورمون که یک مسکن طبیعی در بدن است باعث افزایش خوشی، لذت و آرامش می‌شود.

پاکسازی ذهن به تقویت حافظه کمک می‌کند
 به گفته این روانشناس اگر شما مسائل زیادی را فراموش می‌کنید احتمالا به شلوغی ذهن دچار شده اید. همانطور که در یک اتاق شلوغ نمی‌شود چیزی را به راحتی پیدا کرد در یک ذهن شلوغ نیز اطلاعات گم می‌شوند. به همین خاطر است که پاکسازی ذھن به تقویت حافظه منجر می‌شود.
بالا رفتن تمرکز
در یادگیری، مطالعه و دیگر جنبه‌های زندگی داشتن تمرکز یک نکته کلیدی و مهم است. ذهن شلوغ مانند یک مکان پر سر و صداست که تمرکز کردن در آن عملی غیر ممکن است، اما ذهن آرام و پاکسازی شده مانند یک کتابخانه آرام به شما امکان تمرکز می‌دهد.

حل مشکلات از فواید انواع پاکسازی ذھن
جوانبخت گفت: ذهنی که حجم زیادی از افکار مزاحم را به همراه دارد در مواجهه با چالش‌های زندگی نمی‌تواند به شما کمک کند و راه حل محور عمل نماید. اما مغزی که مرتب و سازمان دهی شده، می‌تواند به راهبرد‌های حل مسئله برسد. افرادی که ذهن شلوغی دارند در مواجهه با چالش‌ها دچار اضطراب می‌شوند و به سراغ تصمیمات غلط می‌روند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اضطراب و احساس بی قراری کلیک کنید.
موفق شدن در روابط
 به گفته این روانشناس ذهن شلوغ از شما انسانی عصبی و تحریک پذیر می‌سازد که نمی‌تواند دیگران را درک کند. اما ذهن آرام به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با دیگران روابطی موثر و پایدار داشته باشد. همانطور که یک محیط کثیف مملو از حشرات را به سمت خود جذب می‌کند، یک ذهن شلوغ و آلوده نیز مشکلات روحی روانی را به سمت خود جذب می‌کند. افرادی که ذهن شلوغی دارند بیشتر از دیگران درگیر استرس و افسردگی می‌شوند. پاکسازی ذهن به شما کمک می‌کند تا بتوانید سلامت و بهداشت روانی خود را ارتقا دهید.


بیشتر بخوانید

مراقب افکارتان باشید، چون رفتارتان می‌شود


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *