تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

روان‌شناسی ثروت بر موج فروش کتاب‌فروشی‌ها

  • کد خبر : 2879
  • 17 ژوئن 2022 - 13:17
روان‌شناسی ثروت بر موج فروش کتاب‌فروشی‌ها

به گزارش خبرنگار کتاب آساخبر، کتاب روان‌شناسی ثروت نوشته مجتبی حیدری در ۱۱۶ صفحه توسط انتشارات کانون اندیشه جوان در سال ۱۴۰۰ منتشر شد. در شناسنامه این کتاب نوشته شده‌، این کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده‌ است. مجتبی حیدری متولد سال ۱۳۵۰، دارای تحصیلات خارج فقه و اصول؛ سطح ۳ رشته روان‌شناسی موسسه امام […]

به گزارش خبرنگار کتاب آساخبر، کتاب روان‌شناسی ثروت نوشته مجتبی حیدری در ۱۱۶ صفحه توسط انتشارات کانون اندیشه جوان در سال ۱۴۰۰ منتشر شد. در شناسنامه این کتاب نوشته شده‌، این کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده‌ است.

مجتبی حیدری متولد سال ۱۳۵۰، دارای تحصیلات خارج فقه و اصول؛ سطح ۳ رشته روان‌شناسی موسسه امام خمینی؛ دبیر اجرایی کارگروه روان‌شناسی شخصیت در موسسه امام خمینی (ره) است.

روان‌شناسی ثروت بر موج فروش کتاب‌فروشی‌ها

در پیشگفتار این کتاب نوشته شده است که کتاب پیش‌رو برای سطح دانشجویان نوشته شده‌است. مقدمه کتاب به آزاد گذاشتن انسان‌ها برای کسب درآمد و خرج آن اشاره دارد. البته اسلام برخی مشاغل را برای افراد ممنوع کرده‌است و همچنین افراد را از انجام برخی معاملات نهی کرده‌است.

کسب و کار ثروت، همانند همه رفتارها آدمی، از بعد روان‌شناختی برخوردار و لازم است که مورد توجه قرار گیرد. توصیف و تبیین روان‌شناختی کسب درآمد و برخوردای از مال و ثروت، آثار و نتایج عدیده‌ای به دنبال دارد که چنین مطالعه ای را توجیه می‌کند؛ برای نمونه بررسی انگیزه افراد در کار و کسب درآمد، می‌تواند از سویی قصد و نیت آنان را تصحیح کند و از سوی دیگر، انگیزه آنان را در این مسیر تقویت کند.

کتاب از ۵ فصل تشکیل شده‌است. فصل نخست به کلیات و مفاهیم پرداخته‌است. کسب ثروت و تلاش برای افزایش ثروت در جامعه، صرفا برای رسیدن به لذت بیشتر یا نجات از فقر نیست، بلکه قوام و دوام جامعه نیز به وجود ثروت در آن بستگی تام و تمام دارد؛ از این رو تلاش دولت و سازمان‌ها و ارگان‌ها در کنار کوشش افراد بری کسب و افزایش ثروت کشور، از موارد ضروری برای پیشرفت و عزت یک کشور است.

روانشناسی ثروت، نگاه انسان‌ها به ثروت و ثروتمندی و رفتار آنان در این زمینه را مورد توجه قرار می‌دهد. بررسی این بخش از رفتار و کشف وضعیت موجود و عیوب و نواقص آن و نیز ارائه راه صحیح و راه حل برای مشکلات موجود، از وظایف اصلی  روان‌شناسی ثروت و ثروتمندی است. استفاده از یافته‌های روان‌شناسی ثروت می‌تواند به تصحیح سبک زندگی انسان‌ها در کسب مال  ثروت بیانجامد.

در فصل دوم به انگیزه‌های کسب مال و ثروت پرداخته شده‌است. در این فصل مباحثی مانند جایگاه کسب ثروت در میان تمایل‌های انسان، انگیزه‌های مثبت کسب ثروت مانند حفظ آبرو و جایگاه اجتماعی، تامین هزینه‌های خود و اهل و عیال، بهره‌مندی از لذت‌ها و زینت‌های دنیا، انجام کار خیر، جلوگیری از واقع شدن در گناه و انگیزه‌های منفی کسب ثروت مانند میل به خود ثروت، خواسته‌های بلند پروازانه، کسب قدرت و برتری، خودنمایی و جلب توجه دیگران، ارتکاب گناه و شهوترانی، افزایش لذت و خشنودی، برخوردار شدن از امنیت در پرتو ثروتمندی با بیان آیاتی از قران کریم یا سخن امامان توضیح داده شده‌است.

در فصل سوم ابعاد تربیتی و روانشناختی روش‌های مشروع کسب ثروت بررسی شده‌است. افراد برای کسب درآمد و دستیابی به دارایی و ثروت، روش‌هایی را اتخاذ می‌کنند. برخی از روش‌ها مشروع و مورد اجازه خداوند هستند و برخی دیگر نامشروع که خداوند آن‌ها را نهی کرده‌است. مانند رباخواری، احتکار، فروش ابزار و آلات قمار و … به یقین، روش‌های نامشروع به دلیل مفاسد و ضررهایی که برای افراد و جامعه به دنبال می‌آورد، مورد منع خداوند قرار گرفته اند.

فصل چهارم به بیان پیش‌زمینه‌های روان‌شناختی علاقه منطقی یا افراطی به ثروت پرداخته است. در این فصل به پیش‌زمینه‌های روان‌شناختی میل منطقی یا  افراط گونه به درآمد و کسب ثروت پرداخته شده‌است. مخاطب می‌تواند با توجه به این اطلاعات، علاقه خود به مال و ثروت را کنترل کند و از گرایش افراطی نفس به آن جلوگیری کند.

در آخرین فصل کتاب بایسته‌های اخلاقی ثروتمندی بیان شده‌است. کار و تلاش، کسب مال حلال، اعتدال در کسب ثروت، توجه به تفاوت مال و ثروت با روزی، پرداخت حقوق مالی، رسیدگی به امور زندگی، تغییر ندادن شغل بدون دلیل، عدم چشمداشت به مال و منال مردم، قناعت و صرفه جویی، توجه به راه‌های معنوی افزایش یا کاهش روزی از بایسته‌های اخلاقی کسب ثروت اعلام شده‌است.

همچنین بهره مندی از لذت‌های حلال، میانه روی در لذت‌جویی، تظاهر نکردن به فقر، توجه به فقرا و نیازمندان، تواضع، سخاوت و بخشش اموال و شکرگزاری از جمله اخلاق ثروتمندی است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=2879

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.