تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

رونقِ تیزرهای نمایشی کتاب می‌توانند از تجمّل آگهی‌بازرگانی کم کنند؟/ ساخت اثری جدید درباره خاطرات مادر شهید ژاپنی

  • کد خبر : 3632
  • 28 ژوئن 2022 - 9:13
رونقِ تیزرهای نمایشی کتاب می‌توانند از تجمّل آگهی‌بازرگانی کم کنند؟/ ساخت اثری جدید درباره خاطرات مادر شهید ژاپنی

به گزارش خبرنگار فرهنگی آساخبر، زمانی تلویزیون برای معرفی کتاب و افزایش سرانه مطالعه در کشور راه‌های مختلفی را امتحان می‌کرد. ساخت سریال نمایشی همچون «کتابفروشی هدهد» یکی از این اقدامات تلقی می شود و راهِ جذابِ دیگری که چندین بار تکرار شد، ساخت تیزرِ نمایشی تلویزیونی بود.  استفاده از هنرمندان در معرفی یک کتاب می‌تواند […]

به گزارش خبرنگار فرهنگی آساخبر، زمانی تلویزیون برای معرفی کتاب و افزایش سرانه مطالعه در کشور راه‌های مختلفی را امتحان می‌کرد. ساخت سریال نمایشی همچون «کتابفروشی هدهد» یکی از این اقدامات تلقی می شود و راهِ جذابِ دیگری که چندین بار تکرار شد، ساخت تیزرِ نمایشی تلویزیونی بود. 

استفاده از هنرمندان در معرفی یک کتاب می‌تواند جذابیت همراه شدن مخاطب با اتفاقات آن رمان و داستان را دو چندان کند. اتفاقی که با «دختر شینا» و هنرنمایی امین حیایی و الیکا عبدالرزاقی در تلویزیون به تصویر کشیده شد و بازتاب‌های خوبی را به همراه داشت. 

در حالی امروز می‌توان برای سبکِ زندگی، فرزندآوری و جمعیت و همچنین معرفی کتاب، تیزرهایی ساخت که جلویِ این همه تبرج و تجمل در آگهی‌های بازرگانی را بگیرد. وقتی تیزر نمایشی کتاب ساخته شود مردم در جریانِ قصه‌ها و داستان‌های آن مجموعه کتاب قرار می‌گیرند. همان کاری را که تیزرِ «پوتین‌های قرمز» چندی پیش در تلویزیون انجام داد یا «آب هرگز نمی‌میرد»!

تعدد آگهی‌های جورواجور و حضورِ پررنگِ هنرمندان در تبلیغات تلویزیون بیشتر از اینکه رسالتِ اصلی رسانه ملّی را به خانه‌های ایرانیان ببرد، همان مفهومِ تجمل‌گرایی را القاء می‌کند که شبکه‌های ماهواره‌ای در تبلیغات‌شان میان برنامه‌ها و سریال‌هایشان این راه را پیش می‌برند. 

بارها اساتید مختلفِ رسانه به این رویه صداوسیما انتقاد کرده‌اند و جالب است که برخی نویسندگان و حتی نمایندگان مجلس در تصویب یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای بودجه ۱۴۰۱ به تولید برنامه‌های فرهنگساز در مسئله جمعیت و خانواده، این نکته را یادآور شدند همان‌طور حجت‌الاسلام مجید نصیرایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد “باید صداوسیما به این سمت برود که هم ارزش‌های الهی و توحیدی و هم ارزش‌های ایرانی خصوصاً مسئله خانواده و احترام به والدین و صله رحم را با ساخت کارهای هنرمندانه و حتی در دلِ پیام‌های بازرگانی تبلیغ و ترویج کند، جایگاهی که همیشه رسانه‌ها و شبکه‌های معاند هزینه‌های هنگفتی کرده‌اند تا این معنویت و صمیمیت در خانواده‌ها را از جامعه ایرانی بگیرند.”

به‌نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های عضو کمیسیون فرهنگی، مصوبه مجلس شورای اسلامی و رونقِ تیزرهای نمایشی کتاب در تلویزیون ناظر به صحبت‌های مدیرکل تولیدات رسانه‌ای بسیج صداوسیما در کنار تحولات ساختاری نیاز به تحولات محتوایی و شروع آن از آگهی‌های بازرگانی باشد که تجمل و تبرّج را وارد خانواده‌ها کرده که خودش به کانون گرم خانواده‌ها ضربه می‌زند؛ شاید جایگزین شدن تبلیغات اخلاقی و انسانی مثل فرزندآوری، توجه به جمعیت و معرفی کتاب اتفاق مناسبی باشد که صداوسیما در سال ۱۴۰۱ آن را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.

توضیحاتِ محسن اقبال‌دوست مدیرکل تولیدات رسانه‌ای مرکز بسیج صداوسیما را در ادامه بخوانید:

بسیج صداوسیما در ادامه ساخت ۵ تیزر نمایشی دیگر را در دستور کارش قرار داد. کتاب‌هایی مثل «آب هرگز نمی‌میرد»، «حوض خون»، «پوتین قرمزها»، «تنها گریه کن» و «عصرهای کریسکان» به نمایش درآمدند. اما قرار است این نهضت نمایشِ تیزرهای معرفی کتاب ادامه پیدا کند. 

محسن اقبال‌دوست مدیرکل تولیدات رسانه‌ای مرکز بسیج صداوسیما به خبرنگار تسنیم می‌گوید: موضوعِ معرفی کتاب و ساخت تیزرهای نمایشی آن بسیار برایمان اهمیت دارد و با تلاشِ مضاعفی این نهضت را ادامه خواهیم داد. تیزرِ نمایشی برای کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» نوشته حمید حسام، خاطرات کونیکو یامامورا یگانه مادر شهید ژاپنی در ایران ساخته می‌شود که همزمان با مراسم رونمایی تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب، از شبکه‌های تلویزیونی پخش شود.

او همچنین درباره رونقِ ساخت و پخشِ تیزرهای نمایشی کتاب در تلویزیون به این نکته اشاره کرد: ۵ تیزر نمایشی برای کتاب در تلویزیون ساختیم و حالا نوبت به ششمین تیزر نمایشی رسیده و این همکاری را با مجمع ناشران خواهیم داشت. برنامه‌ریزی‌مان این است پویش‌هایی که آنها کار می‌کنند را در قالب تیزرهای تولیدی پیش ببریم تا دوباره نهضت نمایش تیزرهای تبلیغاتی کتاب در تلویزیون رونق بگیرند. 

مدیرعامل مؤسسه جام‌جم پیش از این در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم  درباره ساخت تیزرهای نمایشی معرفی کتاب و سریال‌های اقتباس‌گونه،گفته بود: “ما از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد تا این روایت‌ها، مؤثرتر به سمع و نظر مخاطبین برسد. حتی آنهایی که کتاب‌ها را نخوانده‌اند، روایت‌هایش را نمایشی و تصویری ببینند. شاید یکی از رسالت‌های جام‌جم به عنوان بازیگر کوچکی از خانواده بزرگِ رسانه ملّی، همین باشد که بتوانیم موج کتاب‌خوانی و توجه به کتاب را در جامعه فراگیر کنیم و به یک فرهنگ درآید. مخصوصاً کودکان، نوجوانان و حتی جوانانی که بیشتر درگیر فضایِ مجازی‌اند و از مطالعه کتاب غافل‌اند به این واسطه بیشتر به سمتِ مطالعه ترغیب شوند.

اقبال‌دوست مدیرکل تولیدات رسانه‌ای مرکز بسیج صداوسیما همچنین به ساخت تیزرهای نمایشی داستانی برای عید غدیر هم اشاره کرد که در دستِ ساخت‌اند تا برای پخش از همه شبکه‌های تلویزیونی برای عید سعید غدیرخم آماده شوند. همچنین فصل جدیدِ برنامه «منِ او» را ویژه عید غدیر روی آنتن خواهیم داشت که مجری آن هنوز قطعی نشده است.

او همچنین تأکید کرد:  برای ایام محرم‌ هم چندین برنامه ویژه داریم که یکی دو شبکه تلویزیونی پیش می‌برند؛ شاید یکی از مهمترین آنها پویشی باشد که با شبکه امید پیش خواهیم برد. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=3632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.