سازمان استاندارد: ۴۱درصد کارخانه‌جات و واحدهای تجاری کم‌فروشی می‌کنند


به گزارش خبرنگار اقتصادی آساخبر، نشست مشترکی با حضور رؤسای سازمان‌های حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار  شد.

هدف از این نشست، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و هماهنگی، هم‌افزایی و تعاملات سازمانی برای مقابله و کنترل و پایش کم‌فروشی‌ها اعلام شده است.

مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این نشست با اعلام اینکه مصادیق کم‌فروشی‌ها در کالاهایی همچون چیپس و پفک و مواد شوینده گرفته تا جایگاه‌های بنزین، سی‌ان‌جی، نان کیلویی و کارخانه‌جات تولیدی نیز قابل مشاهده است، گفت: البته این موضوع به کالاهایی همچون خودرو، فولاد، میلگرد و سیمان نیز رسیده است.

وی با تذکر اینکه کم‌فروشی موجب سلب اعتماد جامعه شده است، افزود: در این زمینه نقض قانون، تبصره و ماده نداریم، بلکه نقص عمل و اقدام داریم.

اسلام‌پناه اضافه کرد:  پس از تصمیم  دولت سیزدهم در جراحی اقتصادی و اصلاح یارانه‌ها، شاهد بیشتر شدن میزان کم‌فروشی‌ها در جامعه هستیم و امروز به یکی از مطالبات اصلی جامعه تبدیل شده است.

وی بر لزوم اقدام هماهنگ و منسجم در این راستا بین دستگاه‌های ذی‌ربط تأکید کرد و گفت: باید یک تصمیم مشترک گرفت که آیا در ابتدا با واحدهای متخلف برخورد و آنها را پلمب کنیم یا فرصت ضرب‌الاجلی به آنها برای اصلاح رویه موجود داده شود.

وی با تأکید بر اینکه “اعتقاد به نظارت از منشأ و آغاز زنجیره داریم”، افزود: این تصمیم، تصمیمی است که منجر به عدالت تولیدی و تقویت رویه حمایت از تولیدات داخلی خواهد شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: استان‌های تهران و البرز حدود ۴۰ درصد سطح عرضه کشور را تشکیل می‌دهند، برای اجرایی شدن این مهم استان‌های تهران و البرز در گام نخست به‌عنوان نمونه و پایلوت انتخاب و طرح از این استان‌ها آغاز شود.

وی با اشاره به اصلاح قیمتی هفت قلم کالا در مرحله نخست که دولت مابه‌ازای آنها یارانه داد، گفت: در مقوله مبارزه با کم‌فروشی از همین هفت قلم کالا آغاز می‌کنیم.

ادامه دارد… .
+

منبع: تسنیم


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *