سرگذشت برادران میرخانی؛ خوشنویسی که پس از کتابت قرآن دیگر ساز ننواخت!


“علی شیرازی” از خوشنویسان برجسته کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آساخبر درباره اثربخشی برادران میرخانی در ارتقای سطح خوشنویسی کشور اظهار کرد: انجمن خوشنویسان ایران به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین و با سابقه‌ترین تشکیلات فرهنگی و هنری غیردولتی «مردم نهاد» و یکی از گسترده‌ترین آموزشگاه‌های خوشنویسی کشور برای نخستین بار در تاریخ ۱۳۲۹ با گرد هم آمدن خوشنویسان بزرگی چون استاد علی‌اکبر کاوه، استاد سید حسین و سیدحسن میرخانی و مرحوم دکتر بیانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه خوشنویسی پا به عرصه وجود نهاد.

او ادامه داد: همانطور که می‌دانید، دو نفر از سرآمدان خوشنویسی آن زمان، برادران میرخانی بودند که از چهره شاخص عرصه خوشنویسی به شمار رفته و نامشان با انجمن خوشنویسان ایران پیوند ناگسستنی دارد؛ این استادان هر کدام به نوعی در گسترش و ترویج هنر خوشنویسی، احیاء خوشنویسی و اخلاق هنری تاثیرگذار بوده‌اند.

شیرازی با اشاره به فرهیختگی سیدحسن میرخانی گفت: جالب است بدانید استاد سید حسن میرخانی ملقب به سراج الکتاب، یکی ازپرکارترین کاتبان نستعلیق تاریخ خوشنویسی ایران است؛ کارنامه‌ای درخشان، هزاران صفحه کتابت استوار و شیرین نظیر مثنوی معنوی، کلیات سعدی شیرازی، خمسه حکیم نظامی گنجوی، دیوان حافظ، گزیده شمس تبریزی، بابا طاهر همدانی، داستان ملک جمشید، دیوان بنده (دیوان اشعار استاد میرخانی) و …. از جمله آثاری است که به قلم وی خوشنویسی شده است؛ ناگفته نماند که بعضی از این دو را علاوه بر کتابت تصحیح نیز کرده‌اند.

این خوشنویس تاکید کرد: کتابت استاد سید حسن میرخانی علاوه بر استحکام دارای ویژگی‌های بصری و ملاحتی است که چشم را نوازش می‌کند و خواننده هنگام خواندن نه تنها احساس خستگی نمی‌کند، بلکه سرعت خواندن او نیز افزایش پیدا می‌کند؛ استاد سید حسن میرخانی علاوه بر کتابت، با قلم مشقی و جلی صفحه نیز آثار فراوانی را خلق کرده است؛ او با خطوط ثلث و نسخ شکسته نیز آشنا بود و قطعات و سطرهای نستعلیق‌اش در کتابی تحت عنوان «نگارستان خط» بارها به زیور طبع آراسته شده است و سالها سرمشق هنرجویان و علاقمندان از جمله این جانب بوده است.

شیرازی گفت: استاد سید حسن میرخانی هنرمندی فروتن و وارسته و دارای طبع شعر نیز بود؛ تخلص این استاد خوشنویس در شعر «بنده» بود که اشعار این خوشنویس برجسته تحت عنوان «دیوان بنده» و به خط خودشان به چاپ رسیده است.

او با اشاره به ابعاد هنری استاد دیگر عرصه خوشنویسی،‌ سید حسین میرخانی گفت: استاد سید حسین میرخانی نیز از خوشنویسان برجسته معاصر بود؛ او خوشنویسی را در خدمت پدر بزرگوارش استاد سید مرتضی برغانی که خود از شاگردان مستقیم محمدرضا کلهر بود، آموخت؛ سبک زیبا و شیرین این خوشنویس بزرگ باعث شد که بیشتر خوشنویسان از سبک وی پیروی کنند؛ سطرهای زیبای تعلیمی این هنرمند چیره‌دست تاکنون به عنوان سرمشق خوشنویسان مورد استفاده است.

شیرازی تاکید کرد: استاد سید حسین میرخانی توانست دو بار قرآن کریم را کتابت کند؛ وی علاوه بر کتابت در تربیت هنرجویان و گسترش سبک خوشنویسی شیوه کلهر از موفق‌ترین استادان معاصر است؛ بسیاری از اساتید معاصر و پیشکسوت امروز که از مفاخر هنر خوشنویسی کشور هستند از شاگردان این استاد بزرگ و ارشد خوشنویسی کشور هستند.

وی گفت: استاد سید حسین میرخانی بیش از همه خوشنویسان هم‌عصر خویش در آموزش و احیای خوشنویسی نقش داشت چرا که با شخصیت موقر، متین، با اخلاق و کاریزماتیک خود سبب جذب هنرجویان آن دوره شد؛ همه استادانی که در محضر این استاد اخلاق و عرفان پرورش یافته‌اند، خود نیز از اخلاق حسنه این استاد تاثیر وافر گرفته‌اند؛ وی در نواختن کمانچه نیز دستی توانا داشت اما بعد از نوشتن قرآن، هرگز ساز ننواخت.

ویژه برنامه «بر مرکب قلم» و آیین بزرگداشت بزرگان قلم و اخلاق روز جمعه ۲۷ خرداد ماه از ساعت ۱۷ در فرهنگسرای گلستان به همت فرهنگسرای گلستان و با مشارکت انجمن خوشنویسان ایران برگزار می‌شود؛ در این مراسم یاد و خاطره ۲ استاد فقید، برادران سیدحسن و سیدحسین میرخانی با حضور چهره‌های نام‌آشنای عرصه خوشنویسی کشور نظیر امیراحمد فلسفی، علی شیرازی، یدالله کابلی، مهدی فروزنده، هادی منتظری گرامی داشته می‌شود؛ ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *