تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

فرونشست زمین پدیده‌ای غیر قابل برگشت

  • کد خبر : 2047
  • 08 ژوئن 2022 - 2:25
فرونشست زمین پدیده‌ای غیر قابل برگشت

در ۱۵ خرداد امسال به عنوان روز جهانی محیط‌زیست تعدادی از کارشناسان مطالبات محیط‌زیستی خود را مطرح کردند که مربوط به حوزه های ریزگرد و منابع آبی می‌شود در چنین روزی انتظار می‌رود مسئولین محیط زیست توجه بیشتری به منابع طبیعی کشورمان داشته باشند تا بتوان از آن‌ها به نحو صحیح استفاده کرد.  یک کارشناس […]

در ۱۵ خرداد امسال به عنوان روز جهانی محیط‌زیست تعدادی از کارشناسان مطالبات محیط‌زیستی خود را مطرح کردند که مربوط به حوزه های ریزگرد و منابع آبی می‌شود در چنین روزی انتظار می‌رود مسئولین محیط زیست توجه بیشتری به منابع طبیعی کشورمان داشته باشند تا بتوان از آن‌ها به نحو صحیح استفاده کرد. 

یک کارشناس محیط زیست گفت: راهبرد مدیریتی و عملیاتی که سازمان حفاظت محیط زیست باید داشته باشد یکی از مهمترین مطالبات است؛ با توجه به آنچه از سوی آقای دکتر سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد قرار بود ۳ ماه پس از انتصاب ایشان، برنامه تحول عملیاتی و اجرایی سازمان ارائه می‌شد اما این اتفاق رخ نداد. 

او گفت: در عرصه‌ی ریزگردها نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سفری به عراق و سوریه داشتند که در زمان بازگشت اعلام کردند ما شاهد تروریسم زیست محیطی هستیم اما نامی از کشور یا کشورهای ترور کننده ذکر نکردند. 

به گفته اسماعیلی، دیپلماسی محیط زیست ما ضعیف است و باید با کشورهای متخاصم برخورد شود و در حوزه‌ی ریزگردها باید طرح دعوی بین الملل صورت بگیرد و از تمامی ظرفیت ها استفاده شود. 

پدیده  فرونشست یک پدیده غیر قابل برگشت است

یکی دیگر از کارشناسان محیط زیست درباره‌ی مطالبات در حوزه‌ی فرونشست زمین گفت: پدیده ی فرونشست یک پدیده غیر قابل برگشت است و چنانچه جلوی این اتفاق گرفته نشود و تمهیدات لازم اندیشیده نشود ممکن است ایران برای فرزندان ما به منطقه ای غیر قابل سکونت تبدیل شود، شاید بتوان گفت در حال حاضر مسئله‌ی اول کشور مسائل آب و  محیط زیست است که حتی از مسئله اقتصاد هم اهمیت بیشتری دارد چرا که جزء نیازهای اولیه‌ی حیات است. 

شاهسوند گفت: باید با این حجم چاه غیر مجازی که حفر شده است مقابله شود، مدیریت منابع آب در کشور ما صرفا به سدسازی و انتقال آب گره خورده و به تازگی هم خبرهایی مبنی بر برداشت آب ژرف به گوش می‌رسد همچنین دستور بر افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی داده می‌شود که این بدان معنی است که ما بدون اقدام برای افزایش بهره‌وری تولید در سطح حاضر مدام در حال توسعه فیزیکی اراضی کشاورزی هستیم. 

او گفت: در کشور ما قیمت تنقلات از آب که مایه ای حیاتی است بیشتر است، بین ارزش و قیمت باید تناسبی وجود داشته باشد؛ ارزان بودن منابع آب باعث شده بدون توجه به اینکه به یک منبع لایتناهی وصل نیستیم یک مصرف بی رویه صورت بگیرد و بر اثر تراز منفی آبخوان‌ها با پدیده هایی مانند فرونشست روبه‌رو شویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=2047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.