لزوم حذف قراردادهای صوری/ برخورد با مشاوران املاکی که اجاره بالای سقف ۲۵ درصد ثبت کنند


ثبت نام تسهیلات ودیعه مسکن  از ۱۲ خرداد آغاز شده و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه طرح‌های جامع حمایتی و ورود به بخش تسهیلات ودیعه مسکن اقدام به ثبت نام کنند.

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستاجران امسال تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.

 اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک کشوری می گوید:  پیش از این ۹۹ درصد از قراردادهای اجاره برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن صوری بوده است بنابراین باید امسال تمهیدات ویژه تری را برای پرداخت این تسهیلات بدون تخلفاتی همچون قرارداد صوری در نظر گرفته شود.

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور هم گفته است: پرداخت تسهیلات به مستاجران با نرخ سود کم و همچنین تعیین سقف نرخ اجاره تا حدودی می تواند این بازار را کنترل کند اما برای کنترل بازار باید دولت طرح مسکن استیجاری را هم در دستور کار خود قرار دهد.

به گفته عقبایی مشاوران املاک قوه قهریه ندارند، البته نباید هیچ یک از مشاوران املاک بالای ۲۵ درصد افزایش قیمت‌ اجاره را ثبت کنند و در صورت ثبت اجاره با آن‌ها برخورد خواهد شد.

او می گوید: علی رغم کنترل و نظارت باید بر اهرم‌هایی مانند تسهیلات کارا و مدیریت نظام بانکداری و بنگاه داری هم توجه داشته باشیم.

 محبت خواه مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران هم گفت: پرداخت تسهیلات وديعه مسکن، می تواند بازار اجاره را به آرامش برساند.

به گفته مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران نداشتن سابقه‌ مالکیت، استفاده نکردن از تسهیلات دولتی و همچنین داشتن کد رهگیری از جمله شرایط برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن است.

سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب شده و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت ۵ ساله است.

هم اکنون برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن در شهر تهران با نرخ سود ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت ۵ ساله، میزان اقساط ماهانه حدود  ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان است. سود این تسهیلات نیز حدود ۵۲ میلیون تومان می‌شود؛ به طوریکه باید در مدت ۵ سال، ۱۵۲ میلیون تومان  بازگردانده شود.

همچنین برای تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی هم باید متقاضیان مبلغی حدود یک میلیون و ۷۷۷ هزار تومان ماهانه پرداخت کنند و سود آن حدود ۳۷ میلیون تومان است؛ یعنی متقاضیان درمدت ۵ سال، باید ۱۰۷ میلیون تومان به بانک بازگردانند.

برای تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی نیز، باید متقاضیان ماهانه حدود یک میلیون تومان اقساط پرداخت کنند و  میزان  سود این تسهیلات در ۵ سال، حدود ۲۱ میلیون تومان است که درمجموع، افراد باید ۶۱ میلیون تومان باز پرداخت داشته باشند.

طبق اعلام محمود محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی متقاضیانی که پارسال تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده اند می توانند مابه التفاوت این تسهیلات را دریافت کنند. بنابراین متقاضیانی که سال ۱۴۰۰،  ۷۰ میلیون دریافت کرده اند ۳۰ میلیون تومان مابه التفاوت را دریافت می کنند.

اما پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی  اعلام کرده که منبع تامین تسهیلات کمک ودیعه محدود است بنابراین کسانی که تا به امروز تسهیلات ودیعه مسکن دریافت نکرده اند در اولویت دریافت وام هستند. 

او می گوید: هدف این است که واقعا وام تسهیلات ودیعه مسکن صرف کمک ودیعه اجاره مسکن شود و نه صرف خرید کالاها و خدمات دیگر که آثار تورمی دارند.

اصلانی گفت:  این وام پس از دریافت کد رهگیری توسط مستاجر پرداخت می شود در نتیجه توافقات بین موجر و مستاجر برای دریافت کد رهگیری باید صورت گیرد.

شرایط برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن همانند سال های گذشته است و متقاضیان نباید فرم ج آن‌ها قرمز باشد و سرپرست خانواده باشند و اجاره آنها امسال منعقد شده باشد.

همچنین تسهیلات ودیعه مسکن امسال همانند سال‌های گذشته، به زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست هستند و مردانی که پیش از این سرپرست خانوار بوده، اما هم اکنون به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد هستند نیز، تعلق می‌گیرد.

البته امسال یک گزینه دیگر به این بخش اضافه شده و آن این است که  متقاضیان باید پیش از ثبت نام در سامانه طرح های جامع حمایتی در سامانه املاک و مستغلات ثبت نام کرده باشند.

در استان تهران سال ۹۹-۱۴۰۰ حدود ۶۰۶ هزار نفر برای تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد ۹۰ هزار نفر تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *