تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

میانگین عمر لوکوموتیو باری کشور ۳۵ سال است

  • کد خبر : 2387
  • 12 ژوئن 2022 - 1:22

میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن در برنامه صف اول به سوالات زیر درباره وضعیت بخش ریلی کشور پاسخ داد. سوال: در حادثه اخیر ریلی، چرا باید مانعی مثل بیل مکانیکی روی خط ریل قرار گیرد؟ صالحی: راه آهن وظیفه خود می‌داند که رسیدگی به این موضوع را ادامه دهد. از ابتدای سانحه با وزیر راه و […]

میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن در برنامه صف اول به سوالات زیر درباره وضعیت بخش ریلی کشور پاسخ داد.

سوال: در حادثه اخیر ریلی، چرا باید مانعی مثل بیل مکانیکی روی خط ریل قرار گیرد؟

صالحی: راه آهن وظیفه خود می‌داند که رسیدگی به این موضوع را ادامه دهد. از ابتدای سانحه با وزیر راه و شهرسازی  به محل حادثه رفتیم و گفتگو با مصدومان و راننده بیل مکانیکی داشتیم.رئیس کمیسیون عالی سوانح هم در صحنه حضور داشت  و بررسی ها انجام گرفته که قرار است طی فردا یا پس فردا اطلاعیه اولیه در خصوص علت حادثه اعلام شود.

طبق اظهار نظر مقدماتی، کارگاه موقت بهسازی در آن محل تشکیل شده بود از ۱۲ شب تا ۴.۳۰ صبح مسدودی خط وجود داشته بعد از آن سرپرست کارگاه تلفنگرام به ایستگاه عباس آباد می‌زند که خط باز شده است، در این شرایط دیگر ایستگاه موقت نباید کار نمی‌کرده، اینکه چگونه بیل مکانیکی حرکت می‌کند و روی خط می‌آید و اینکه سرپرست کارگاه مقصر بوده یا راننده بیل مکانیکی در حال بررسی است.

تحقیقات در این زمینه ادامه دارد تا مشخص شود به چه علتی بعد از تعطیلی کارگاه همان فردی که اعلام آزاد خط کرده باید بگوید که بیل مکانیکی روی خط بیاید.

علت دیگر سرعت غیر مجاز لوکوموتیوران در این ناحیه بوده است. اینکه چرا بیش از سرعت مجاز رفته محل بررسی است چراکه این سرعت، میزان حادثه را تشدید کرده است.

سوال: سرعت قطار به چه صورتی مدیریت  و رصد می‌شود؟

صالحی: در سال‌های اخیر نسبت به ورود تکنولوژی در حوزه ریلی غفلت شده است. در قانون برنامه ششم توسعه تکالیفی تعیین شده برای رسیدن به این اهداف باید بخشی از درآمد فروش نفت به حوزه ریلی تخصیص یابد که اندک بوده است.

در برخی مناطق سیستم خودکار تعیین سرعت داریم. در این خط این سیستم را داشتیم.

سوال: اگر سرعت قطار  پایین بود احتمال اینکه بایستد وجود داشت؟

صالحی: آنچه مشخص است این است که اگر سرعت مجاز بود شدت حادثه کاهش می‌یافت.

سوال: رصد مجموعه خطوط ریلی به چه صورت است اگر مانعی بر سر راه باشد چگونه می‌توان تشخیص داد ؟

صالحی: بخش‌هایی از خطوط ریلی تجهیزات پیشرفته تری دارند تلاش می‌شود همه خطوط به روزرسانی شود. عقب ماندگی زیادی داریم. خط و ناوگان هر دو باید مجهز شوند. نیاز به امکانات و تزریق منابع دارد. در بهسازی خطوط مشکل داشتیم. ۳ هزار میلیارد تومان برای رفع نیاز‌های ضروری خطوط نیاز داریم. در حوزه لوکوموتیو هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم.

تراورس به خاک سیاه نشسته است!

سوال: پیامی در فضای مجازی منتشر کردید در خصوص تراورس در مورد آن توضیح می دهید.

صالحی: نسبت به این سانحه مسئولیت پذیر و پاسخگو هستیم.در حوزه ایمنی ناوگان فرصت‌هایی در سال‌های قبل از دست داده اند. عمر ناوگان ریلی در کشور بسیار بالا است . عمر لوکوموتیو باری ۳۵ سال به بالا و لوکوموتیو مسافری بیشتر از این است.

یکی از بدترین چیز‌ها در فضای اقتصادی، درب‌های چرخان است برخی مدیران عامل در طرف دیگر خصوصی سازی هم بوده اند. اسامی مشخص است.تعارض منافع در راه‌آهن وجود دارد. برخی افراد در گذشته مدیر بودند، امروز طرف حساب ما هستند.

موافق توسعه عملکرد بخش خصوصی هستیم اما نباید این خصوصی سازی به نابودی شرکت ها منجر شود. در واگذاری‌ها وظایف تصدی گرایانه باید به اهل واگذار شود.

وظیفه تراورس تعمیر و نگه داری از خطوط راه آهن است که  ۱۰ سال قبل واگذار شده آیا نتیجه این واگذاری خوب بوده است؟ این شرکت به خاک سیاه نشسته است آن روزی که رفت شرکت روپایی بود وقتی دوباره به راه آهن برگشت بدهی زیادی داشت.

در شرایطی که با دنیا رقابت می‌کنیم در شرایطی که می‌بایست تعمیرات و ایمنی را ارتقا دهیم غفلت کردیم و سهم ما از کریدور‌های منطقه‌ای از دست رفت.

سوال: ۱۵ هزار کیلومتر از هدف گذاری بخش ریلی عقب هستیم علت این عقب ماندگی در راه آهن چیست؟

صالحی: ۱۵ هزار کیلومتر از هدف گذاری بخش ریلی در خطوط فرعی و اصلی عقب هستیم. برای اینکه بتوانیم حمل و نقل ریلی مطلوبی داشته باشیم باید هم خطوط داخلی مناسب و هم اتصال ریلی به مرز‌ها داشته باشیم. ناوگان به روز داشته باشیم نیاز به نقشه جامع در حوزه ریلی داریم.

تاکنون هدف گذاری‌هایی در این بخش  شده، اما نقشه جامع نداشتیم در حال تهیه و ترسیم آن هستیم.

سوال: دلیل فرسودگی وجود تحریم‌های خارج بوده است؟

صالحی: در حوزه واگن مسافری و باری تولیدکنندگان خوبی داریم اما در سال های قبل تزریق منابع نکرده اند. در بودجه امسال منابع بهتر شده و بخشی از دیون گذشته را تسویه کرده ایم.

برای حل مشکلات باید ابتدا آنها را بپذیریم. عمر ناوگان  ریلی کشور بالاست. عمر واگن‌های مسافری بسیار بالاست و باید به فوریت نوسازی کنیم و تزریق منابع صورت بگیرد.

سوال: چه مقدار جایجایی کالا‌های شرق و غرب را ایران توانسته عهده دار شود؟

صالحی: با توجه به دیپلماسی حمل و نقلی که اتفاق افتاد، رکورد ترانزیتی در تاریخ راه آهن شکسته شد. سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن ترانزیت  بار و یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن صادرات از مرزهای ریلی صورت گرفت.

در فروردین امسال جذب بار از مسیر چین، قزاقستان، ترکمنستان، روسیه در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=2387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.