تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

نمایشگاه عکس مهر ثامن و ادای احترام به پرچم بارگاه امام رضا

  • کد خبر : 3069
  • 19 ژوئن 2022 - 13:17
نمایشگاه عکس مهر ثامن و ادای احترام به پرچم بارگاه امام رضا

به گزارش آساخبر، مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس مهرثامن عصر روز سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ در موسسه فرهنگی هنری مهرسان برگزار شد. در این مراسم محمود سالاری  معاون امورهنری، حسین رفیعیان مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری مهرسان، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، علیرضا جانه دبیر کانون‌های خدمت آستان قدس رضوی در استان تهران و […]

به گزارش آساخبر، مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس مهرثامن عصر روز سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ در موسسه فرهنگی هنری مهرسان برگزار شد. در این مراسم محمود سالاری  معاون امورهنری، حسین رفیعیان مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری مهرسان، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، علیرضا جانه دبیر کانون‌های خدمت آستان قدس رضوی در استان تهران و سیدعلی حسینی مدیر کل روابط دولت و مجلس به همراه جمعی از علاقه‌مندان به هنر حضور داشتند.

برنامه با اجرای گروه سرود «زینبیون» آغاز شد. اعضای نوجوان این گروه سرودی را در وصف امام رضا علیه‌سلام خواندند.

اینجا هستیم تا کاری هنرمندانه رقم بزنیم

علیرضا جانه دبیر کانون‌های خدمت آستان قدس رضوی در استان تهران، نخستین سخنران این مراسم بود. او گفت: همه امکان رفتن به شهر مشهد مقدس را ندارند و تلاش ما این است فضایی معنوی را ایجاد کنیم و حال هم به واسطه چنین رویدادهایی برای ایجاد فضای مذکور تلاش کرده‌ایم و امروز مهرثامن دریکی از رواق‌های خود در خدمت حضرت رضا علیه‌سلام هستیم تا کاری هنرمندانه را رقم بزنیم.

جانه ادامه داد: عوامل برگزاری نخستین جشنواره مهرثامن و عکاسان شرکت‌کننده در آن، همه به امام رضا عشق داشته‌اند و دارند و من زمانی که عکس‌ها را با موضوع امام هشتم (ع) می‌دیدم لذت می‌بردم.

دبیر کانون‌های خدمت آستان قدس رضوی در تهران، گفت: عکاسان شرکت‌کننده در این نمایشگاه برای ثبت این تصاویر وقت زیادی صرف کرده‌اند که واقعا قابل تحسین است و از آنهایی که این حرکت عاشقانه را از چند ماه قبل آغاز کرده‌اند، ممنونم. خوشحالم که عکس‌های زیبایی در اولین نمایشگاه عکس «مهر ثامن» به نمایش درآمده است.

رویدادهای مشترک با آستان را مهر ثامن نامیدیم

حسین رفیعیان مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری مهرسان که بانی و برگزار کننده نخستین نمایشگاه عکس «مهر ثامن» است، در سخنانی گفت: ما اولین مجموعه فرهنگی، هنری و پردیسی هستیم که بدون کمک‌ و حمایتِ دولتی و با هزینه‌های شخصی از شاخه‌های مختلف هنری حمایت می‌کنیم. شکر خدا در دوران کرونا که اغلب کارها تعطیل شده بود، پابرجا به فعالیت‌مان ادامه دادیم و این حضور را لطف آقا امام رضا علیه‌سلام می‌دانیم. این لطف ایشان بود که باعث شد ما بتوانیم توان خادمی‌اش را داشته باشیم.

وی ادامه داد: موسسه مهرسان از سال ۱۳۹۷ به طور رسمی فعالیتش را آغاز کرده است. مهرسان در حوزه‌های اجتماعی، معنوی و دینی وارد شد و لطف آقا امام هشتم شامل حال ما شد و ما را به عنوان خادم خودش پذیرفت. از این رو با دفتر آستان قدس رضوی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم تا رویدادهای فرهنگی و هنری و زیرساخت‌های لازم برای برپایی رویدادهای فرهنگی هنریِ آستان را فراهم کنیم.

هنرمندی ماندگار است که برای خدا کاری انجام دهد

سیدعلی حسینی مدیر کل روابط دولت و مجلس دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا علیه‌سلام، گفت: حرم معصومین معنوی و منحصر به فرد است و هر خیمه‌ای که با نام امام رضا علیه‌سلام برگزار شود، حرم محسوب می‌شود و مقدس است.

سیدعلی حسینی در ادامه گفت: فرهنگ‌مجموعه‌ای از آداب و رسوم و عقاید است. حال باید پرسید که هنر چیست؟ هنرمند فرهنگ را سیقل میزند و ماندگار می‌کند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کند. نیایش آن زائر یک لحظه است که عکاسی زبردست آن را برای همیشه ثبت و ضبط می‌کند.

وی ادامه داد: هنرمندی اثرش ماندگار‌می‌شود که اثری خدایی خلق کند. آنچه فرشچیان را در قلب همه جای داد طراحی ضریح مطهر امام رضا علیه سلام است. در‌میان هنرمندان دیگر مکاتبِ هنر جهان هم اگر بررسی کنید می‌بینید کسانی ماندگار شده‌اند که کاری برای خدا کرده باشند.

در پایان، مراسم چاووشی‌خوانی کوتاهی اجرا شد و سپس خادمان امام رضا پرچم متبرک ایشان را به مراسم آورند و در ادامه  حضار رو به مشهد الرضا به خواندن زیارت امام هشتم پرداختند.

فراخوانِ نمایشگاه «مهر ثامن» اواخر اردیبهشت منتشر و تا ۹ خرداد امکان ارسال آثار برای شرکت در نمایشگاه فراهم بود. دهم و یازدهم خرداد هم داوری‌ها انجام شد.

هزار و صد و نود و دو اثر در این نمایشگاه شرکت کردند که داوری آثار طی سه مرحله انجام شد.

در نهایت هفتاد و پنج عکس برای نمایش در نمایشگاه انتخاب شد و سه اثر هم به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند. همچنین سه نفر از شرکت کنندگان هم از سوی هیات داوران شایسته تقدیر شناخته شدند.

نفرات برگزیده این نمایشگاه عبارتند از:

نفر اول: امیرعلی جوادیان از تهران
نفر دوم: حمید عزیزی‌خانقاهی
نفر سوم: حمیدرضا حبیبی

همچنین حامد خلیلی، سیدمصطفی یوسفی و هادی دهقان‌پور شایسته تقدیر شناخته شدند.

نفر اول ۵ میلیون تومان، نفر دوم ۴ میلیون تومان و نفر سوم هم ۲ میلیون تومان جایزه می‌گیرند.

هر کدام از عکاسان تقدیر شده مبلغ ۵۰۰ هزار تومان هدیه خواهند گرفت.

نمایشگاه «مهر ثامن» در نگارخانه «مهرسان» از ۱۷ خرداد کار خود را آغاز کرده و تا ۲۵ خرداد ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند از آثار این نمایشگاه هر روز و از ساعت ۱۰ تا ۱۸ دیدن کنند.

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=3069

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.