نمایشی که غنیمت دانستن لحظات را به انسان یادآوری می‌کند


در گفت و گو با آساخبر مطرح شد؛

حسین کشفی اصل، کارگردان نمایش «تجربه‌های اخیر» گفت: موضوع این نمایش درباره زندگی عاشقانه یک خانواده در طول یک قرن و قصه جدایی‌ها و نرسیدن هاست.

به گفته او، ماجرای جنگ جهانی، ویرانگری‌های ناشی از آن  و آینده‌ای که برای بازمانده‌ها داشته را در زیرلایه‌های نمایش می‌بینیم.

کشفی اصل درباره دلیل انتخاب این نمایش نامه برای اجرا می‌گوید که اولین بار حدود ۱۹ سال پیش اجرای ” تجربه‌های اخیر” را در تئاتر شهر توسط امیررضا کوهستانی دیده است. کوهستانی این نمایش را حدود بیست سال پیش از یک نمایش نامه با توجه به فرهنگ ما و ذهنیات خودش دوباره نویسی می‌کند. قلم و نگاه کوهستانی را بسیار دوست دارم و در تئاتر پس از انقلاب او یکی از بی نظیرترین هاست.

نمایش « تجربه های اخیر»؛ شخصیت هایی پر از حسرت گذشته

به دلیل متفاوت بودن متن نمایشی با سایر متون و اینکه هیچ شخصی در این نمایش اسم ندارد و شخصیت‌ها سن‌های مختلفی را بازی می‌کنند این نمایش نامه او را جذب کرده است. او روان بودن قلم نوشتاری متن و پرکشش بودن قصه برای خانواده‌ها را از دیگر دلایل انتخاب این نمایش نامه دانست.

کشفی اصل علاوه بر کارگردانی نمایش ” تجربه‌های اخیر” طراحی صحنه و لباس را برعهده دارد و معتقد است در عرصه تئاتر کار با فراز و نشیب زیادی رو به رو است؛ در واقع من دوست داشتم از طراح صحنه و طراح لباس به صورت جداگانه استفاده کنیم اما اقتصاد مرا مجبور کرد.

او افزود: با توجه به اینکه شخصیت‌ها باید سال‌های مختلفی را بازی کنند و در طول این ۱۲۲ سال نباید دهه خاصی با لباسشان تداعی شود، پس باید طراحی جوری صورت می‌گرفت که انگار لباس قدیمی نیست و خیلی هم جدید نیست. لباس‌ها برای چهار زن بازیگر طراحی ساده‌ای دارند و مرد‌ها نیز پیراهن مردانه‌ای بر تن می کنند.

به گفته این کارگردان، پیام اصلی این نمایش  این است که انسان  قدر لحظاتش را نمی‌داند. حرف اصلی این نمایش این است که ما آدم‌ها بعد از سال‌ها در حسرت گذشته می‌مانیم و شخصیت‌های این نمایش پر از حسرت و نرسیدن هستند. آدم‌های دنیای مدرن در تمام دنیا در تاسف گذشته هستند.

یادآور می شود اجرای نمایش «تجربه‌های اخیر» از روز یکشنبه یازدهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۹ به مدت زمان ۶۰ دقیقه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به آغاز شده است. 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *