نویسنده «افسانه اکنون» برنده جایزه ادبیات داستانی زنان شد


به گزارش خبرنگار فرهنگی آساخبر از گاردین، روث اوزکی با چهارمین رمان خود که کتاب چیستی و پوچی (The Book of Form and Emptiness) نام دارد، برنده جایزه ادبیات داستانی زنان در سال ۲۰۲۲ شد.

این نویسنده و فیلمساز آمریکایی-کانادایی برای رمانی برنده این جایزه ۳۰ هزار پوندی شده که به گفته هیات داوران جایزه در نگارش، صمیمیت، هوشمندی، طنز و تلخی برجسته و ممتاز است.

کتاب چیستی و پوچی درباره ینی اوه ۱۴ ساله است که پس از مرگ پدرش شروع به شنیدن صدای اسباب و اثاثیه خانه می‌کند و وقتی صداها بلند و بلندتر می‌شوند به سکوت یک کتابخانه بزرگ عمومی پناه می برد. این نوجوان در کتابخانه با چند فرد عجیب و غریب آشنا می شود که به او یاد می‌دهند تنها به صدای چیزهایی که اهمیت دارد، گوش دهد.

کتاب چیستی و پوچی با ۵۶۰ صفحه طولانی‌ترین کتاب موجود در فهرست کوتاه جایزه ادبیات داستانی زنان ۲۰۲۲ بود و برای رسیدن به این جایزه با آثاری چون نانی که شیطان ورز داد نوشته لیزا آلن آگوستینی، حکم اثر لوئیس اردریچ، رنج و سعادت از مگ میسون، جزیره درختان گمشده نوشته الیف شافاک و حلقه بزرگ اثر مگی شیپ استد رقابت کرد.

روث اوزکی ۶۶ ساله در فیلم‌ها و رمان‌های خود می‌کوشد روایت شخصی را با معضلات اجتماعی ادغام کند و به موضوعاتی چون علم، فناوری، سیاست‌های زیست محیطی، نژاد، دین، جنگ و فرهنگ عامه بپردازد. رمان‌های اوزکی تاکنون به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده‌اند. ترجمه فارسی رمان افسانه اکنون از این نویسنده توسط انتشارات نیماژ چاپ روانه بازار کتاب شده است. 

جایزه ادبیات داستانی زنان از سال ۱۹۹۶ هرساله به بهترین رمان انگلیسی سال نوشته یک نویسنده زن که در کشور انگلیس منتشر شده باشد، اهدا می شود.

این جایزه ادبی سال گذشته برای دنباله رمان جاناتان استرنج و آقای نورل به سوزانا کلارک رسید. زادی اسمیت، مادلین میلر، الی اسمیت و کامیلا شمسی از دیگر برندگان این جایزه هستند.

منبع: ایرنا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *