هفته آینده نتایج بررسی حادثه قطار مشهد-یزد اعلام می‌شود


موسوی معاون مسافری راه آهن با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به سوالات زیر درباره حادثه قطار مشهد- یزد پاسخ داد:

سوال: آخرین جزئیات از حادثه قطار مشهد به یزد چیست؟

موسوی: ساعت ۵:۲۰ دقیقه امروز قطار مشهد به یزد در حال سیر بود که قطار به دلیل توقف بیل مکانیکی در کنار خط و برخورد با آن از خط خارج شده و ۳ واگن این قطار واژگون شد.قطار مسافری دارای ده سالن مسافری و یک سالن رستوران بوده است. در محل حادثه کارگاه بهسازی خط راه آهن فعال بوده است که بیل مکانیکی مربوط به کارگاه بازسازی خط راه آهن است. کارگران فنی این خط در آنجا مشغول ارائه خدمت بودند. قبل از وقوع حادثه یک قطار باری و یک دیزل منفرد از محل حادثه عبور کرده و این قطار مسافری که از محل عبور می‌کرد با بیل مکانیکی متوقف در کنار خط برخورد می‌کند و از خط خارج می‌شود.

مسیری که قطار باید از روی خط عبور کند بیل مکانیکی با رعایت فاصله از خط باید توقف می‌کرد که نزدیک و یا چسبیده به خط متوقف بوده است.قسمتی از بیل مکانیکی با پیشانی لوکوموتیو برخورد می‌کند و واگن‌های دو، سه و چهار از خط خارج و واژگون شدند.

سوال: آیا علائم ترافیک کنترلی مرکزی در خط ریلی مشهد – یزد فعال بوده است؟

موسوی: در خط ریلی که حادثه رخ داد، علائم ترافیک کنترلی مرکزی فعال بوده است. ممکن است بیل مکانیکی آنی به ریل نزدیک شده یا اینکه نزدیکی خط بدون توجه به فاصله مجاز متوقف بوده است.

این قطار ۳۷۶ نفر مسافر داشت،۱۹ نفر مهماندار، خدمه قطار و چهار نفر لوکوموتیوران و کمک لوکوموتیوران بودند. گزارش مفقودی خوشبختانه نداشتیم، اما اسامی مسافرین را بر اساس مانیفستی که به اختیار داشتیم در اختیار مسئولان محل قرار دادیم.

در ابتدای زمانی که به ما اعلام شد که این سانحه رخ داده است، ستاد بحران در راه‌آهن تشکیل شد و کار‌های اولیه انجام شد. اطلاع‌رسانی به مقامات استانی، سازمان هلال احمر و سازمان اورژانس کشور صورت گرفت.

سوال: چه زمانی این حادثه اتفاق افتاده است؟

موسوی: ساعت پنج و بیست دقیقه این حادثه رخ داد و اطلاع رسانی ها تا ساعت ۶ انجام شد که از طریق مدیران کل یزد و مدیر کل طبس به مقامات استانی منتقل شد. در استان ها ستاد بحران تشکیل شد. در راه آهن هم نیز ستاد بحران تشکیل شد. آنچه که برای ما اولویت است انتقال مسافرین قطارِ حادثه دیده به یزد بود که یک قطار فوق‌العاده را به محل حادثه فرستادیم تا مسافرین سوار قطار شوند.

بعد از اینکه مسافرین با اتوبوس به یزد منتقل شدند، کمیسیون عالی سوانح تشکیل شد که طبق قانون بررسی سوانح راه آهن بر عهده این کمیسیون گذاشته شده است لذا این کمیسیون به محل اعزام شد تا مسائل را قبل از حادثه، زمان حادثه و بعد از حادثه به طور ریز بررسی کنند.

علت وقوع این حادثه و همچنین متخلفین بروز این حادثه را کمیسیون عالی سوانح بعد از بررسی های دقیق اعلام خواهند کرد .

کارگاه بهسازی خط که در آنجا عملیات انجام می‌داد تلفن گرام ایجاد خط را داشت. ساعت چهار و نیم تلفن گرام دادند که این عملیات تمام شده و باید محل و مسیر خط و اطراف خط کاملاً برای سیر قطار آزاد می‌شد.

قطار باری و دیزل منفرد پس از آن عبور داشتند. از طریق کمیسیون مشخص خواهد شد که چه اتفاقی افتاده که بیل مکانیک نزدیک خط بوده و با لوکوموتیو برخورد داشته است.

محمد حسن اسماعیلی رئیس کمیسیون عالی سوانح راه آهن در ادامه برنامه به این سوال پاسخ داد.

سوال: نتایج نهایی چه زمانی اعلام خواهد شد؟

اسماعیلی : بررسی نتایج نهایی حتما زمان‌بر است. بررسی های میدانی صورت گرفته و در حال جمع آوری اطلاعات هستیم.

بیل مکانیکی در حین عملیات خراب شده و بعد از اینکه بیل مکانیکی تعمیر شد، حریم راه آهن را متاسفانه رعایت نکردند و در مسیر قطار قرار گرفتند. این برخورد به این دلیل اتفاق افتاده است.

تخطی از سرعت مجاز صورت گرفته است که بررسی می شود. اواسط هفته آینده نتیجه قطعی بررسی این حادثه را اعلام خواهیم کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *