«همسایه‌های خوب»، قصه خیرینی در دل شهر که حال مردم را خوب می‌کنند


مهدی بخشی‌مقدم کارگردان مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی آساخبر، درباره روند تولید این مجموعه مستند که شعارش «گاهی آدم، حال خوب قرض می‌کند از همسایه‌ خوب» است، بیان کرد: «همسایه‌های خوب» به تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی که محصول مرکز مستند و تلویزیونی سوره‌ است، این روزها در مراحل پایانی تصویربرداری قرار دارد و همزمان تدوین آن نیز پیش می‌رود تا به زودی آماده پخش از رسانه ملی شود. 

وی با بیان اینکه گروه سازنده این مجموعه مستند باتوجه به شرایط اقتصادی مردم و اخبار منفی که روز به روز آن‌ها را احاطه کرده است، به این نتیجه رسیدند تا اتفاقی را رقم بزنند که حال مردم را خوب کند، مطرح کرد: طرح «همسایه‌های خوب» از سوی تیم سازنده آن به مرکز مستند و تلویزیونی سوره در زمان مدیریت یاسر فریادرس پیشنهاد و تصویب شد. آن زمان من و مهدی شامحمدی تصمیم گرفتیم با ساخت مجموعه مستندی حال خوب را از سوی افرادی که کارهای جذابی انجام می‌دهند، به جامعه تزریق کنیم اگرچه کار سختی است. 

کارگردان «همسایه‌های خوب» ادامه داد: در ابتدا تصور نمی‌کردیم این تعداد فرد تأثیرگذار در جامعه وجود داشته باشند که به دنبال حال خوب آدم‌های اطراف خود هستند، اما زمانی که وارد مرحله پژوهش شدیم به سوژه‌های زیادی رسیدیم که مجبور شدیم برای تولید این مجموعه مستند، آن‌ها را گلچین کنیم و افرادی را برگزینیم که کارهای بزرگتر و زیربنایی‌تر انجام می‌دهند. 

بخشی‌مقدم تأکید کرد: شاید بتوان گفت ما در «همسایه‌های خوب» قصه خیرانی را تعریف می‌کنیم که صادقند، مانند شمع و یا فانوسی به اطرافشان روشنی می‌بخشند و حال هم‌نوعان خود را خوب می‌کنند. 

مستند , تلویزیون , مرکز مستند سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات ,

وی با بیان اینکه برای تولید این اثر به تعداد زیادی سوژه رسیدند، گفت: ما برای ساخت «همسایه‌های خوب» سوژه‌هایی را انتخاب کردیم که قصه‌شان جذابیت دراماتیک و ظرفیت ساخت یک مستند ۳۰ دقیقه‌ای را داشت. 

به گفته کارگردان «همسایه‌های خوب»، ۷  قسمت از این مجموعه مستند در استان سیستان و بلوچستان، ۳ قسمت در استان گلستان، ۳ قسمت در استان مازندران، ۱۰ قسمت در استان تهران و حومه آن و ۴ قسمت در استان زنجان کار شده است. 

بخشی‌مقدم با بیان اینکه بعد از استان تهران، استان سیستان و بلوچستان بیشترین سوژه را به خود اختصاص داده است، درباره این اتفاق تصریح کرد: شاید بتوان گفت بکر بودن فضا و سوژه‌ها دلیل این اتفاق است. همچنین احساس کردیم کم‌توجهی از سوی رسانه‌ها به این استان شده است و فیلمسازان به دلایل مختلف کمتر برای ساخت اثری به این مناطق سر زدند اما باید بگویم کار در این استان بسیار لذتبخش بود و ما جز مهمان‌نوازی چیزی از مردم سیستان و بلوچستان ندیدیم. 

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که پیشنهاد ساخت «همسایه‌های خوب» را پذیرفته، آشنایی با کاراکترهای مختلف در نقاط مختلف ایران بوده است، درباره تجربه ساخت این مجموعه مستند تصریح کرد: من پیش از «همسایه‌های خوب» تجربه ساخت مجموعه مستند «یک چکه ماه» را که در ایام ماه رمضان از شبکه مستند پخش شد، داشتم اما اینکه بخواهم از زندگی و فعالیت عزیزانی بگویم که با استقامت بسیار، امید را در افراد زنده نگه می‌دارند، اتفاق نیفتاده بود و ساخت این اثر بدین دلیل برایم تجربه لذتبخشی است. 

کارگردان «همسایه‌های خوب» درباره محدودیت‌های تولیدی این اثر بیان کرد: یکی از چالش‌های ما برای ساخت این اثر این بود که مجبور بودیم یک قسمت را نهایتا در سه یا چهار روز کار کنم و به پایان برسانیم. اگرچه این اتفاق باعث شد از ایده‌آل‌های خود بگذریم اما استانداردهای لازم را رعایت کردیم و از کیفیت کار نزدیم. همچنین یکی دیگر از سختی‌های کار این است که برای پرداختن به زندگی برخی از سوژه‌ها مجبور به طی کردن مسافت‌های طولانی و اقامت چند روز در شهرهای مختلف هستیم. 

به گفته بخشی‌مقدم، «همسایه‌های خوب» یک مجموعه مستند و نه برنامه تلویزیونی‌ست که با قواعد سینما کار شده و تلاش عوامل سازنده بر این بوده است که کیفیت لازم را داشته باشد. 

مستند , تلویزیون , مرکز مستند سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات ,

وی تاکید کرد: امیدوارم مخاطبان در زمان پخش این اثر با تماشای آن حالشان خوب شود و به این نتیجه برسند که آدم‌هایی هستند که انسانیت را زنده نگه داشته‌اند و برای رقم زدن اتفاقات خوب تلاش می‌کنند. 

کارگردان «همسایه‌های خوب» در پایان خاطرنشان کرد: بیشترین پرسشی که این روزها از سوی مردم مطرح می‌شود این است که در این شرایط چه کسی می‌تواند حال ما را خوب کند؟ شاید بهترین پاسخ این باشد که تک تک ما باید دست به دست هم دهیم و حال خودمان را حتی با کارهای کوچک خوب کنیم، اگرچه این اتفاق سخت است اما امیدوارم رخ بدهد.

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *