تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

چگونه از شر احساسات منفی و استرس خلاص شویم؟

  • کد خبر : 4874
  • 10 جولای 2022 - 2:18
چگونه از شر احساسات منفی و استرس خلاص شویم؟

به گزارش آساخبر، راهکار‌هایی که استرس فرد را در زندگی به حداقل می‌رساند و قدرتشان را در مقابله با استرس‌هایی که باید با آن‌ها روبرو شوند افزایش می‌دهد. چندین عادت وجود دارد که می‌تواند مقاومت افراد را در برابر استرس افزایش دهد، از جمله مراقبه یا مدیتیشن، ورزش، تمرکز روی جوانب مثبت و قرار گرفتن در حلقه‌ی […]

به گزارش آساخبر، راهکار‌هایی که استرس فرد را در زندگی به حداقل می‌رساند و قدرتشان را در مقابله با استرس‌هایی که باید با آن‌ها روبرو شوند افزایش می‌دهد. چندین عادت وجود دارد که می‌تواند مقاومت افراد را در برابر استرس افزایش دهد، از جمله مراقبه یا مدیتیشن، ورزش، تمرکز روی جوانب مثبت و قرار گرفتن در حلقه‌ی آدم‌های مثبت و حمایتگر.

با وجود اینکه شکل دادن مقاومت در برابر استرس اجتناب‌ناپذیری که باید در زندگی با آن روبرو شوید می‌تواند اثری فوق‌العاده را برای کمک به شما در حفظ تعادل با وجود استرس داشته باشد، اما به هیچ وجه تنها راهکار کاهش احساسات منفی و مدیریت استرس نیست و نباید هم باشد.

از بین بردن عوامل استرس‌زا در صورت امکان همیشه ایده خوبی است. رها کردن عادت‌های خودشکنانه، استراتژی مهم دیگری است. شما حتی ممکن است از شیوه‌هایی که باعث سرکوب خودتان می‌شوید آگاهی نداشته باشید، بنابراین در ادامه مطالب می‌بینید که به وسیله‌ی آن می‌توانید به روح و روانتان تازگی و طراوت ببخشید.

دوری از حسادت‌ها، دیدگاه‌های منفی، روابط سمی و سایر جنبه‌های منفی در زندگی‌تان ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما به محض این‌که رها کردن را شروع کنید، به مرور کارتان ساده و ساده‌تر می‌شود.

در این‌جا برخی از موارد تحریک‌کننده‌ی استرس را می‌بینید که ممکن است در وجودتان حبس کرده باشید. به علاوه با برخی از راهکار‌های اثبات شده برای از بین بردن آن‌ها در زندگی‌تان آشنا خواهید شد.

۱. ببخشید و کینه را کنار بگذارید

نصایح و حرف‌های زیادی در مورد بخشش و فواید آن به گوش همه ما رسیده است، و اکثر مردم احتمالا خودشان را کاملا بخشنده می‌دانند مگر این‌که کسی به آن‌ها بدی کند یا اشتباهی در حق‌شان مرتکب شود. همه‌ی ما می‌دانیم که بخشش می‌تواند رهایی‌بخش باشد، اما ممکن است متوجه نباشیم که چه‌قدر در وجودمان کینه و احساسات منفی حبس کرده‌ایم، یا ممکن است اصلا ندانیم که چگونه باید از شر کینه رها شویم و به خلاصی از شر احساسات منفی و استرس برسیم.

در صورتی که در این فکر هستید که آیا می‌توانید از رها کردن عصبانیت فایده‌ای ببرید، از خودتان بپرسید، آیا مدام در مورد اتفاقاتی که در گذشته رخ داده نشخوار فکری می‌کنید؟ آیا به خاطر اینکه نتوانستید کار‌هایی متفاوت انجام دهید از سال‌های جوانی خود عصبانی هستید، یا از دیگران عصبانی هستید به خاطر کار‌هایی که عمدا یا ناخواسته علیه شما انجام داده‌اند و به گونه‌ای منفی روی شما تاثیر گذاشته‌اند؟

۲. شلوغی‌های ذهنتان را از بین ببرید

آیا برایتان پیش آمده که به یک اتاق کثیف (یا هر فضای کثیف دیگری) بروید و احساس خستگی را در اثر به هم ریختگی آن محیط تجربه کنید؟ چه احساسی دارید وقتی در انتهای یک روز طولانی به خانه تان می‌روید و آیا اتاق خاصی دارید که بتوانید در آن واقعا احساس آرامش کنید؟

بسیاری از مردم نمی‌دانند که درهم و برهمی می‌تواند سطح استرس ما را بدتر کند. درهم و برهمی مشکلات زیادی ایجاد می‌کند، و همه‌ی آن‌ها می‌توانند به عنوان یک عامل از بین برنده‌ی انرژی عمل کنند که باعث ایجاد استرس می‌شود، حتی اگر خودمان هم متوجه این موضوع نشویم.

در صورتی که شلوغ‌ها و درهم و برهمی ذهنی‌تان باعث ایجاد استرس می‌شود، ممکن است وقت آن باشد که اولویت‌بندی و ساده‌سازی فضا و امور زندگی‌تان را مد نظر قرار بدهید.

۳. در مورد خودتان یا دیگران نگرش منفی نداشته باشید

درست شبیه به کینه‌های کوچک، ممکن است از محدود کردن اعتقادات‌تان درباره دیگران یا خودتان آگاهی نداشته باشید. آیا متوجه شده‌اید که توانایی‌های خودتان را نفی می‌کنید، موفقیت‌هایتان را دست کم می‌گیرید، حتی قبل از تلاش کردن تصور می‌کنید که از عهده‌ی فلان کار برنمی‌آیید، حتی اگر آن کار همان چیزی باشد که واقعاً دوست دارید؟

در همین راستا، آیا متوجه شده‌اید که موفقیت دیگران را مورد انتقاد قرار می‌دهید، زیرا از پیروزی‌های آن‌ها احساس خود کوچک‌بینی به شما دست می‌دهد، حتی اگر واقعا می‌دانید که تصورتان لزوما درست نیست؟ یاد بگیرید که الگو‌های تفکر منفی و تحریفات شناختی را بشناسید و سپس آن‌ها را تغییر دهید.

۴. بکوشید مدارا‌ها را حذف کنید

در واقع مدارا‌ها مواردی در زندگی ما هستند که انرژیمان را تخلیه می‌کنند و استرس ایجاد می‌کنند، اما ما با آن‌ها زندگی می‌کنیم و حتی نمی‌دانیم که آن‌ها ذره ذره به سطح استرسمان اضافه می‌کنند. اگر کمی زمان بگذارید و از عوامل از بین‌برنده‌ی انرژی و چیز‌هایی که صبر و تحملتان را سرریز می‌کنند آگاه شوید، می‌توانید طرحی را برای از بین بردن آن‌ها در زندگیتان توسعه بدهید و استرس غیرقابل توصیف را در این فرآیند حذف کنید. انجام این کار قطعا ارزشش را دارد.

۵. خیلی ساده و قاطعانه به روابط سمی نه بگویید

روابطی که داریم می‌توانند به عنوان منابع قدرتمندی برای مقابله با استرس یا به عنوان منابع موثری بر سطح استرس عمل کنند. حتی تعجب‌آورتر این است که “دوستی‌های” خاصی که با تضاد، رقابت منفی یا به دور از اعتماد متقابل هستند، نسبت به روابط غیر دوستانه می‌توانند استرس بیشتری ایجاد کنند.

در صورتی که خود را در یک رابطه ناسالم قرار می‌دهید یک رابطه عاشقانه یا یک دوستی ساده، تلاش برای ایجاد ارتباط سالم‌تر راهی عالی برای به حداقل رساندن استرس است. اما اگر این روش تاثیری نداشته باشد، یادگیری رها کردن و زمان رها کردن می‌تواند بسیار مفید باشد.

حذف کردن و کنار گذاشتن الگو‌های فکری و جنبه‌هایی از زندگی که باعث بروز استرس در شما می‌شوند، کار آسانی نیست، اما قطعا از آنچه تصور می‌کنید آسان‌تر است؛ و البته می‌تواند اعتیاد‌آور باشد یعنی زمانی که رها کردن عوامل استرس‌زا را شروع کنید، طی کردن باقی مسیر برای‌تان آسان‌تر خواهد بود.

شاید انتخابتان این باشد که هر از گاهی و مثلا برای مدت چند هفته روی یک بعد تمرکز کنید (یک بار در ماه برای شروع ایده‌آل است) و بعد وقتی که تسکین و آرامش پیدا کردید، سراغ بعد دیگری بروید. در طول این فرایند متوجه و مشوق خودتان باشید، و به یاد داشته باشید که در نهایت، برای رسیدن به آرامش بیش‌تر، تلاش کردن کار ارزشمندی است.

اگر کنار گذاشتن احساسات منفی به منظور خلاصی از شر احساسات منفی و استرس برایتان خیلی دشوار است، گرفتن کمک حرفه‌ای می‌تواند کمک‌کننده باشد. مراجعه به درمانگر، مشاور و دیگر متخصصان سلامت روان کمک‌تان می‌کند که با احساسات منفی مبارزه کرده، استرس را در خودتان کاهش بدهید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=4874

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.