کتاب یک زمستان با کولبرها رونمایی شد/ روایت میدانی و منصفانه از زندگی کولبرها


به گزارش خبرنگار فرهنگی آساخبر، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی در مراسم رونمایی از کتاب یک زمستان با کولبرها، گفت: دنیای رسانه و ارتباطات پر از دوگانه است. از جمله این دوگانه‌ها، دوگانه خاطرات و خطرات، نگاه اداری و غیراداری،  پوشش رویدادی  و روندی، سطحی و عمقی، منفعت خود در مقابل منفعت مردم و کشور است؛ اگر روزنامه‌نگاران در دوگانه‌های مختلف فقط یک بعدی به خاطرات، نگاه اداری، منفعت خود و پوشش رویدادی و سطحی توجه داشته باشند، همچنین تحلیل محور نباشند و منافع خود را بر منافع و مصالح مردم و کشور ترجیح دهند، کشور و مردم دچار مخاطرات و بحران می‌شوند.

وی گفت: دوگانه‌های دیگری نیز در این حرفه وجود دارد. یکی دیگر از دوگانه‌ها ی عرصه روزنامه نگاری، مسئول‌محور و مردم‌محور است. بسیاری از خبرنگاران  به جای این که طرف مردم باشند، رویکرد صرف و نادرست مسئول و شهرت محور دارند. خبرنگاران نباید خود را به راوی، کاتب و میکروفون یک‌طرفه مسئولان، تقلیل دهند بلکه باید هم مواضع و نظرات و خدمات آنها را منتشر کنند و هم  از مردم، مشکلات، آرزوها و آمال آنها روایت کنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاداسلامی افزود: دوگانه‌های انفعال و  فعال، محافظه‌کاری و انقلابی، عافیت‌طلبی و مسئولیت‌طلبی، یکجانبه نگری و چندجانبه نگری، مرکز محور و پیرامون نگر، طرح مشکل در مقابل  طرح و حل مشکل را از جمله دوگانه‌های متنوع و متکثر عرصه رسانه  است؛ در این دوگانه‌ها، متاسفانه‌های انفعال، محافظه کاری، عافیت‌طلبی، یکجانبه نگری، مرکز محوری، طرح مشکل بدون ارائه  راه حل مشکل بر کار رسانه ها غلبه دارد.

نصراللهی گفت: روزنامه فرهیختگان و آقای امامی تلاش داشته ای در ماجرای کولبرها، مهرشاد سهیلی، حاکمیت مجدد طالبان، عسلویه و غیره که جامع‌نگر و تحلیل محور باشند، مردم  و حاشیه را ببینند و باوجود خطرات و مشکلات موجود، به موضوعات راهبردی نظام و مردم توجه و روایت اول یا روایت متفاوت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌های داخلی در موضوعات راهبردی مثل اقوام، زنان، فساد اقتصادی، انحراف‌ها  و به طور کلی مخاطرات و بحران ها، روایت اول ندارند به همین دلیل است که رسانه‌های داخلی در موضوعات مهم و راهبردی در زمین رسانه‌های غیرمسئول و حتی معاند بازی می‌کنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاداسلامی تصریح کرد: حتی در همین موضوع کولبرها هم ابتدا، دیگران روایت کردند و بعد از شکل‌گیری افکار عمومی، خبرنگار روزنامه فرهیختگان با احساس مسئولیت، در اقدامی درخور تقدیر است در دو نوبت سعی کرد با حضور در میدان و همراهی با کولبرها، موضوع را از منظر منصفانه روایت کند .

وی گفت: رسانه‌ها برای خروج از انفعال، محاصره تبلیغاتی و تحقق راهبرد بازداندگی باید رویکردها و راهبردهای فعلی را از سنتی، انفعالی، واکنشی، سکوت و کوچک نمایی به تعاملی، فعال، فوق فعال و واقع نمایی تغییر دهند و به ژانر روزنامه نگاری تحقیقی روی بیاورند.

نصراللهی بیان کرد: لازمه ادامه حیات مطبوعات با توجه به بروز پدیده ارتباط جمعی و خروج  تولید خبر از انحصار رسانه های اصلی، توجه به روزنامه‌نگاری تحقیقی، تولید و پرداخت اختصاصی است. روزنامه نگاری تحقیقی، جریان ساز، روندی، عمقی، جامع، تیمی، زمان بر، مستند، مدافع حقوق مظلومان، راه حل محور و امیدبخش است و به هوش، صبر، شجاعت، حمایت، اطلاعات دقیق، انصاف، صداقت و نظم نیاز دارد .

وی تاکید کرد: اشتباه در روزنامه نگاری تحققی و عجله و شتاب در این زمین، علاوه بر زیان‌های جبران ناپذیری بر روزنامه نگار ممکن است حیات رسانه و امنیت ملی را  با تهدید مواجهه کند.

منبع: ایرنا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *