کشف هورمونی که رفتارهای بشردوستانه را کاهش می‌دهد


بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط محققان دانشگاه هامبورگ آلمان انجام شده است، کورتیزول که به هورمون استرس معروف است، رفتار نوع دوستانه را در افراد کاهش می دهد و باعث تغییر فعالیت مناطق مغزی مرتبط با تصمیم گیری اجتماعی می شود، اما این اتفاق بیشتر در افرادی روی می دهد که در تصور حالات روانی دیگران بهتر بوده یا اصطلاحا نوع دوست تر هستند.

آن ها در یک مطالعه جالب، از شرکت کنندگان خواستند قبل و بعد از انجام یک سخنرانی در مقابل عموم مردم به عنوان یک کار استرس‌زا، در خصوص میزان پولی که می خواهند به یک خیریه کمک کنند، تصمیم بگیرند و در این حالات، فعالیت مغزی آن ها را با دستگاه fMRI یا همان MRIکارکردی تحت نظارت قرار گرفت.

طبق بررسی های انجام شده، قبل از انجام فعالیت استرس زا، افرادی که دارای توانایی ذهنی بالاتر یا توانایی تصور حالات ذهنی دیگران بودند، پول بیشتری نسبت به افراد با توانایی ذهنی پایین اهدا می کردند.

با این حال سطوح بالای کورتیزول این الگو را نقض می‌کند و نشان از آن دارد که استرس، بازنمایی عصبی تصمیم گیری نوع دوستانه را کاهش می‌دهد. این نتایج نشان می‌دهند که کورتیزول قادر است فعالیت DLPFC مغز را تغییر دهد و البته تأثیر واضح‌تر این اتفاق در افرادی است که برای تصمیم‌گیری‌های اجتماعی به ذهنیت‌سازی تکیه می‌کنند و نوع دوست تر هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *