گلایه خبرنگاران از انفعال دستگاه‌های فرهنگی در حوزه ساخت آثار رضوی


به گزارش خبرنگار فرهنگی آساخبر،‌ نشست خبری جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا علیه‌السلام با حضور دکتر برازش مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برگزار شد.

وی در این نشست درباره تولید و اکران فیلمی موهن در جشنواره کن گفت: دهه کرامت امسال مصادف است با فضای ناجوانمردانه‌ و هتاکانه‌ای که در عرصه سینما رخ داد؛ در این فیلم شخصیت امام رئوف ما مورد وهن قرار گرفت،‌ هرچند با این فوت‌ها نمی‌توانند نور خدا را خاموش کنند. حال مهم‌ترین کار ما نسبت به این گونه اقدامات، باید تلاش‌های مضاعف فرهنگی و هنری در قالب فیلم و کلیپ و … صورت گیرد.

برازش درباره برنامه‌های آن بنیاد گفت: یکی از مهمترین سیاست‌هایی که بنیاد دارد، ایجاد دبیرخانه‌های مختلف در استان‌های کشور است؛ مثلاً حوزه شعر به زبان ترکی در آذربایجان غربی، فیلم رضوی در استان گلستان، تولیدات گرافیکی در استان اصفهان و سیستان بلوچستان، فضای مجازی در استان سمنان، خطاطی در خراسان جنوبی، داستان به زبان آذری در زنجان، مناظرات رضوی در اردبیل،  کتابخوانی رضوی در شیراز و به همین ترتیب هر حوزه‌ای به استان مدنظر واگذار شده است.

وی یکی از برنامه‌های دهه کرامت را تقدیر از خادمان داخلی و بین‌المللی فرهنگ رضوی معرفی کرد و گفت: با همکاری بین بنیاد و آستان قدس رضوی بنا داریم در سالن قدس کتابخانه رضوی جشن میلاد امام رضا علیه‌السلام برگزار کنیم؛ طی این مراسم از خادمان فرهنگ رضوی داخلی و بین المللی تقدیر می‌شود. علاوه بر این، تولیدات متعددی در رده‌های سنی مختلف تولید شده است؛ مثلاً‌ فرازهایی از احادیث امام رضا علیه‌السلام تصویرسازی شد.

برازش افزود: در راستای تولیدات تصویری و بصری، جناب روح‌الامین، نقاش برجسته کشورمان قبول زحمت کردند و طرح “نماز باران” را در دست اقدام دارند. این اثر در حال تکمیل است و به زودی رونمایی خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) ادامه داد: طی دو سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ کلیپ از حدود ۱۸ استان تهیه کردیم. در حوزه برنامه‌های موسیقیایی نیز اقداماتی صورت گرفت. در چهار مکان مختلف، ۴۰ برداشت از هنرمندان بوشهری انجام شد و مراحل آماده‌سازی آن در حال انجام است. حتی در بخش بین‌الملل با همکاری شهرداری مشهد از هنرمندان افغانستانی دعوت می‌شود در این طرح حضور یابند.

برازش با اشاره به جمع‌آوری اطلاعات فرهنگی و هنری با محوریت امام رضا علیه‌السلام گفت: طی پایشی که از خانه کتاب و نهاد کتابخانه‌ها داشتیم، تفاوت‌هایی در آثار هر کدام از آنها دیدیم. در این راستا ۲ هزار عنوان کتاب تهیه شده است و امیداوریم سایر آثار پژوهشی شامل مقالات و پایان‌نامه‌ها و … را تا هفته آینده جمع‌آوری کنیم.

وی درباره تولید فیلم گفت: طی توافقی که با سازمان سینمایی داشتیم، بنا شد در حوزه تولید آثار فاخر با محوریت امام رضا علیه‌السلام همکاری داشته باشیم.

در این نشست، عمده سؤالات و دغدغه‌های مشترک خبرنگاران در حوزه مطالبه‌ی ساخت آثار هنری از جمله سریال و آثار سینمایی بود. تعدادی از خبرنگاران ضمن اعلام انزجار از ساخت فلیم “عنکبوت مقدس”، از کم‌کاری بنیاد امام رضا علیه‌السلام، آستان مقدس، بنیاد فارابی، صدا و سیما و سایر نهادهایی که مرتبط با فضای فرهنگی کشور هستند، گلایه کردند و توجیهات مسئولان مبنی بر عدم تخصیص بودجه کافی برای ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی را فرار رو به جلو خواندند. فرازش مطالبه خبرنگاران را مطالبه‌ای بجا و شایسته خواند و به حداقل رساندن موازی‌کاری‌ها و هم‌افزایی نهادهای مرتبط با امر فرهنگ رضوی برای تولید آثار هنری را راهکار اصلاح وضع موجود دانست. 

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *