۵ روش برای استاد شدن در زبان بدن


به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی آساخبر،و به نقل از psychology today امروزه برای پیشرفت در زندگی خود علاوه بر مهارت در شغل باید مهارت ارتباط موثر را نیز بیاموزیم. در این گزارش ۵ شیوه برای استاد شدن در زبان بدن که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر ارتباطی است را شرح می‌دهیم.

۱-بدانید که زبان بدن در واقع یک زبان نیست

به عبارت دیگر، هیچ فرهنگ لغتی برای ارتباطات غیرکلامی وجود ندارد. به طور کلی، معنی یک نشانه غیر کلامی خاص، مانند یک حرکت خاص، حرکت چشم یا لحن صدا، می‌تواند به فرهنگ، افراد درگیر و رابطه آن‌ها بستگی داشته باشد.

چگونه این امر می‌تواند کمک کند:

به طور خودکار فکر نکنید که یک نشانه خاص به معنای یک رفتار خاص است. به عنوان مثال، فقط به این دلیل که  دست‌ها یا پا‌های فردی که مخاطب شماست بر روی هم متقاطع است، بلافاصله به عنوان فردی که می‌خواهد در رابطه فاصله بگیرد تصور کنید، ممکن است او از نظر روابط فردی سرد باشد و رفتار او می‌تواند یک سبک شخصی باشد و شاید اصلا به شما ربطی نداشته باشد.

در روابط عوامل مختلفی را در نظر بگیرید و سریع نتیجه گیری نکنید و به مشاهده و مطالعه نشانه‌های بعدی ادامه دهید.

۲-توسعه مهارت در ارتباطات غیرکلامی، نیازمند تلاش و تمرین است

هم ارسال دقیق (رمزگذاری) و هم دریافت (رمزگشایی) پیام‌های غیرکلامی مهارت‌های دشواری برای یادگیری هستند، اما می‌توان آن‌ها را آموخت و توسعه داد البته این کار سخت است و تمرین زیادی می‌خواهد.

۳-بازخورد بسیار مهم است

شما نمی‌توانید بدون دریافت بازخورد ارتباطات غیر کلامی بهتری داشته باشید. هم در مورد دقت خود در تفسیر پیام‌های ارسال شده از زبان بدن توسط دیگران و هم در ارزیابی تأثیر نشانه‌های غیر کلامی شما بر دیگران. می‌توانید از خود فیلم بگیرید و با برسی آن رفتار‌ها و مهارت‌های خود را محک بزنید.

۴-مهارت‌های غیرکلامی با هم ارتباط دارند

این بدان معناست که اگر بر توانایی خود در ارسال دقیق پیام‌های غیر کلامی کار کنید، در خواندن نشانه‌های زبان بدن دیگران بهتر عمل خواهید کرد. همچنین تمرین به بهبود مهارت در ارتباطات غیرکلامی کمک می‌کند.

۵. در این قسمت روش‌های خاصی برای بهبود مهارت‌های زبان بدن آمده است:

کلاس بازیگری شرکت کنید: بازیگران معمولاً در ارسال پیام‌های غیر کلامی بسیار ماهر هستند.

برای اطرافیانتان سخنرانی کنید: یادگیری سخنرانی عمومی به شما کمک می‌کند تا هم بر مهارت‌های کلامی و هم غیر کلامی کار کنید، این دو مهارت مکمل یکدیگر هستند.

در کلاس بداهه شرکت کنید: بسیاری از گروه‌های تئاتر و برنامه‌های آموزش بزرگسالان کلاس‌های بداهه ارائه می‌دهند. در حالی که بسیاری از برنامه‌های بداهه کلامی است، نشانه‌های غیر کلامی آن چیزی است که بداهه را موثرتر (و طنزآمیزتر!) می‌کند.

تحقیقات در مورد زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی بخوانید: مطالعات به ما نشان می‌دهد که چه نوع استراتژی‌هایی کار می‌کنند و کدامیک کار نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *