تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
خانه دسته‌بندی نشده

موانع تشکیل شورای سینما و آیین‌نامه‌هایی که معطل مانده

  • کد خبر : 3276
  • 25 ژوئن 2022 - 18:26
موانع تشکیل شورای سینما و آیین‌نامه‌هایی که معطل مانده

به گزارش خبرنگار فرهنگی آساخبر، یکی از مهمترین وعده های سازمان سینمایی در دولت جدید برگزاری جلسات شورای عالی سینما با حضور رئیس جمهور بود. شورایی که از نامش واژه عالی حذف شد و قرار شد که با حضور معاون رئیس جمهور برگزار شود. اما از زمانی که این خبر منتشر شد تا الان چند […]

به گزارش خبرنگار فرهنگی آساخبر، یکی از مهمترین وعده های سازمان سینمایی در دولت جدید برگزاری جلسات شورای عالی سینما با حضور رئیس جمهور بود. شورایی که از نامش واژه عالی حذف شد و قرار شد که با حضور معاون رئیس جمهور برگزار شود.

اما از زمانی که این خبر منتشر شد تا الان چند ماه می‌گذرد و هنوز شورای سینما هم با حضور سینماگران و وزیر و معاون سینمایی‌اش تشکیل نشده است.

خزاعی به‌تازگی در یاسوج گفته که این شورا به‌زودی با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل خواهد شد. نکته دیگری که او بیان کرده این است که در این شورا معضلاتی که در حدود اختیارات سازمان سینمایی نبوده از جمله بیکاری، معیشت و قوانین ایراددار در حوزه سینما طرح و تصمیم گیری می‌شود.

عدم تشکیل این جلسات از آنجایی ناشی می‌شود که این مسائل دقیقاً مسائل صنفی است که باید توسط اصناف بررسی و معرفی شود. اما از آنجایی که رؤسای صنوف هنوز مسائل و دیدگاه‌های خود را به طور کامل تحویل سازمان سینمایی نداده‌اند، این سازمان اعلام آمادگی قطعی برای برگزاری این شورا نکرده است. هرچند که به‌نظر می‌رسد سازمان می‌تواند با برگزاری چند جلسه فوری با مدیران خانه سینما به جمع‌بندی نهایی با آنها برسد.

البته علت دیگر عدم تشکیل این شورا به عدم چینش قطعی و نهایی افراد حاضر در این جلسه برمی‌گردد که باید توسط سازمان سینمایی چیده شود. با این حساب سازمان سینمایی باید هرچه زودتر هم جمع‌بندی نهایی مسائل صنوف را به سرانجام برساند و هم اعضای شورا را.

اما موضوع دیگری که سازمان سینمایی متولی اجرای آن بوده است تنظیم و انتشار آئین‌نامه‌های جدید سینمایی است. طبق قانون این آئین‌نامه‌ها باید توسط هیأت وزیران تصویب شود اما با توجه به اینکه قرار است جلسات شورای سینما با حضور معاون رئیس جمهور و وزیر تشکیل شود، این آئین‌نامه در همین جلسات مورد بازخوانی و تصویب قرار می‌گیرد.

اما متأسفانه از آنجایی که شورای سینما هنوز تشکیل نشده، تصویب نهایی این آئین‌نامه‌ها نیز فعلاً صورت نگرفته است. با این حساب تا زمانی که سازمان سینمایی شورای سینما را تشکیل ندهد، ظاهرا مسائل دیگر سینما نیز معطل باقی می‌ماند.

از سوی دیگر شورای صنفی سینما نیز بعد از نزدیک به سه ماه از اتمام دوره قبلی، هنوز تشکیل نشده است. در حالی که عموما هر سال بعد از اتمام تعطیلات عید نوروز و اوایل اردیبهشت ماه اعضای شورا توسط صنوف تهیه‌کنندگان، کارگردانان، سینماداران و پخش‌کنندگان به سازمان سینمایی معرفی می‌شد و رئیس سازمان بعد از بررسی آن را تأیید می‌کرد.

اما با اخباری که در روزهای گذشته منتشر شده غیر از صنف کارگردانان سه صنف دیگر اعضای خود را معرفی نکرده‌اند. آنها دلیل این عدم معرفی را مربوط به اصلاح آیین‌نامه اکران ۱۴۰۱ می‌داند. اما مشکل اینجا است که همان‌طور که گفته شد تصویب آئین‌‌نامه جدید اکران خود منوط به تشکیل شورای سینما است و آن نیز منوط به ارائه مسائل صنوف توسط خود همین اصناف و چینش اعضای شورا توسط سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد است. بنابراین راه حل مشکلات فعلی به‌صورت مشترک در دستان مدیران سینمایی و اعضای خانه سینما و به تعبیر دیگر هنرمندان است.

در صورتی که این شورا تشکیل شود، علاوه بر تصمیمات مهم و جدید در حوزه صنوف سینمایی، آئین‌نامه‌های جدید نیز تصویب شده و در نتیجه سه صنف دارای نماینده در شورای صنفی نمایش نیز می‌توانند اعضای خود را معرفی کنند و شورای جدید صنفی نمایش تشکیل شود.

اما تا زمانی که زمینه‌های لازم برای تشکیل شورای سینما مهیا نشود، شاهد تحقق دیگر اتفاقات مهم سینمایی نخواهیم بود. به‌نظر می‌رسد که با توجه به وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت سینمایی آن، باید همانگونه که برای موضوع اکران در زمان نبود شورای صنفی نمایش، شورای راهبردی اکران تشکیل شده تا وظایف حوزه اکران سپری و جاری شود، برای بررسی، شناسایی و معرفی مسائل صنفی نیز دستورات و جلسات لازم شکل بگیرد تا هرچه زودتر شورای سینما تشکیل شود.

البته از سوی دیگر شنیده می‌شود که عدم معرفی اعضای شورای صنفی نمایش تنها به مسأله آئین‌نامه بازنمی‌گردد و بیشتر از اینجا ناشی شده که سه صنف باقی مانده هنوز علاقه دارند تا اعضای قدیمی خود را به شورا معرفی کنند که این موضوع مورد موافقت سازمان سینمایی قرار نگرفته است.

حال باید دید که برای حل گرفتاری‌های سینما مدیران و اعضای خانه سینما چگونه آستین بالا می‌زنند؟ آیا ترجیحشان بر عدم همکاری و اصرار بر مخالفت‌ها است یا خیر؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://asakhabar.ir/?p=3276

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.